عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد؛

روند بازار سهام تا پایان سال ۱۴۰۱ چگونه است؟

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ به نظر می‌رسد قیمت سهام شرکت‌ها همچنان جا برای رشد دارد و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، بازار سهام می‌تواند تا پایان سال جاری با رشد حدود ۳۰ درصدی مواجه شود، اما این رشد به‌صورت تدریجی و آهسته خواهد بود.

روند بازار سهام تا پایان سال ۱۴۰۱ چگونه است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، احمد اشتیاقی به رشد شاخص بورس و نیز عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود:‌ اقبال سهامداران به بازار سرمایه در طی چند وقت گذشته ناشی از ارزندگی قیمت سهام شرکت‌ها بوده است.

    وی اظهار داشت:‌ همچنین گزارش 12 ماه شرکت‌ها در سامانه کدال ازجمله گزارش‌های خوبی بود که منجر به تغییر نگاه سرمایه‌گذاران به این بازار و نیز تمایل آن‌ها برای سرمایه‌گذاری دوباره شد.

    اشتیاقی با بیان اینکه گزارش‌های منتشرشده نشان از آن داشت که عملکرد اکثر شرکت‌ها در سه ماه زمستان 1400 بهتر از دیگر فصل‌ها بوده است، گفت: این اتفاق تداعی‌کننده آن است که شرکت‌ها می‌توانند سود خوبی را برای سال 1400 شناسایی و در اختیار سهامداران قرار دهند.

    قیمت‌های جهانی، عاملی اثرگذار در بورس

    این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار در صعود شاخص بورس اشاره کرد و ادامه داد: قیمت‌های جهانی بعد از حمله روسیه به اوکراین با رشد چشمگیری مواجه شدند و قیمت نفت به بیش از 100 دلار رسید که این اتفاق بی تاثیر در عملکرد برخی از شرکت‌ها نبوده است.

    وی با بیان اینکه در کنار آن سایر محصولات پتروشیمی، فلزی، مس، روی و نیز دیگر کالاها با رشد قیمتی مواجه شدند، اظهار کرد: با توجه به اینکه بورس کامودیتی محور است؛ بنابراین این قیمت‌ها با فرض احیای برجام، رفع موانع تولید و فروش شرکت‌ها و نیز عدم کاهش قیمت دلار به کمتر از 23 هزار تومان با روند صعودی همراه شد.

    اشتیاقی به روند مثبت نرخ اوراق بدهی و نیز نرخ سود سپرده بانکی اشاره کرد و افزود: نرخ اوراق اسناد خزانه که بازدهی یک‌ساله آن  به 26 درصد رسیده بود تا 22 درصد کاهش پیدا کرد و بازار این انتظار را دارد که دیگر خطر و ریسکی از سمت نرخ اوراق و نیز سود سپرده تهدیدکننده معاملات بازار نباشد.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ مجموعه این عوامل باعث شد تا سود شرکت‌ها برای سال 1401 بیش از سال 1400 پیش‌بینی شود و همچنین سود سپرده‌های بانکی که رقیب پرقدرت بازار سرمایه است و سود 20 درصد را پیش‌بینی شده، از سر راه بازار سهام برداشته شد؛ بنابراین این اتفاقات باعث اقبال سهامداران به بازار سرمایه شده است.

    وی اظهار داشت: در کنار این مسایل نیز بحث واگذاری شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا مطرح شد که این امر کمک‌کننده رشد صنعت خودروسازی بود و توانست محرکی برای رشد بازار سرمایه باشد.

    پیش‌بینی روند معاملات بورس تا پایان سال 1401

    اشتیاقی روند معاملات بورس برای سال 1401 را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: به نظر می‌رسد قیمت سهام شرکت‌ها همچنان جا برای رشد دارند و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده بازار سهام می‌تواند تا پایان سال با رشد حدود 30 درصدی مواجه شود اما این رشد به‌صورت تدریجی و آهسته خواهد بود.

    این کارشناس بازار سرمایه با اعتقاد بر اینکه هر چه به فصل مجامع نزدیک‌تر می‌شویم؛ شاخص بورس با افزایش تدریجی همراه خواهد شد، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده به نظر می‌رسد که شاخص بورس تا پایان سال 1401 به محدوده یک‌میلیون و 800 هزار واحد دست پیدا کند و روند افزایشی آن تا فصل مجامع ادامه‌دار خواهد بود.

    به گفته وی، عمده رشد بازار تا پایان تیرماه امسال رخ خواهد داد و به رشد حدود 20 درصدی دست پیدا می‌کند.

    اشتیاقی اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده شرکت‌ها سود خوبی را برای سال 1400 شناسایی کردند و تقسیم خوبی را در فصل مجامع دارند که این اتفاق باعث افزایش اقبال سهامداران به بازار سرمایه خواهد شد.

    این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:‌ در صورت احیای برجام شاهد روزهای خوش در بازار سرمایه خواهیم بود و دیگر بازارهای موازی از اقبال چندانی برای سرمایه‌گذاری برخوردار نخواهند بود.

    وی با بیان اینکه بازار سرمایه مقصد اصلی پول‌های متوقف‌شده  خواهد بود، گفت: این بازار بیشترین بازدهی را در مقایسه با سایر بازارهای موازی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد داد.

    اشتیاقی خاطرنشان کرد: در صورت مدیریت درست متغیرهای کلان اقتصادی به نظر می‌رسد که معاملات بورس روزهای بهتری را پیش روی خود داشته باشد.

    برچسب ها