عصر خودرو

دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره یک معضل جدی؛

کنترل مصنوعی تقاضا کمکی به کاهش تورم نمی‌کند

عصر بازار- اگر قرار است تورم به صورت واقعی کاهش پیدا کند، باید موانع تولید برداشته و زمینه سرمایه‌گذاری فراهم شود تا تولید افزایش یابد. نباید تقاضا به صورت دستوری کنترل شود؛ در واقع عرضه باید به تقاضا برسد. کنترل مصنوعی تقاضا، همان فقیرتر کردن مردم است به طوری که توان خرید نداشته باشند.

کنترل مصنوعی تقاضا کمکی به کاهش تورم نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا؛‌یک استاد دانشگاه با بیان اینکه اولویت اقتصاد کشور باید مهار تورم باشد گفت: کاهش نرخ فعلی تورم با توجه به انتظارات تورمی بسیار مشکل است.

    عباس علوی راد با بیان اینکه برای مهار تورم باید به صورت گام به گام حرکت کرد، افزود: دولت می‌تواند با تشکیل تیم اقتصادی قوی و با بهره‌گیری از کارشناسان حوزه اقتصاد، مجموعه‌ای از سیاست‌ها را تدوین کرده و با پای بندی به آنها، به مهار تورم کمک کند.

    این استاد دانشگاه اضافه کرد: سیاست‌های مهار تورم باید در همه جهات در نظر گرفته شود زیرا تورم 50 درصدی را نمی‌توان به یکباره از بین برد.

    وی اظهار کرد: اگر دولت برای تامین کسری نیازهای مالی خود به بانک مرکزی تکیه نکند، قسمتی از انتظارات تورمی جامعه تحقق می‌یابد. با کنترل نقدینگی می‌توان تورم را کاهش داد.

    علوی راد گفت: با آغاز سیاست‌های مهار تورم، انتظارات تورمی هم تعدیل خواهد شد. به جز برآورده کردن انتظارات تورمی مسائل حاشیه‌ای دیگری نیز در اقتصاد مطرح است. یکی از این مسائل، نوسانات در سیاست بین المللی است.

    وی گفت: مسائل فرسایشی و حل نشده در اقتصاد، اجازه تعدیل انتظارات تورمی را نمی‌دهد، از این رو اقتصاد کشور در این حوزه همچنان دستخوش تلاطم است.

    به گفته این استاد دانشگاه؛ برای خروج از تورم، ابتدا دولت باید موانع رشد بخش مولد را حذف کند تا این بخش سودآور شود و نقدینگی به سمت آن حرکت کند. نقدینگی در اقتصاد ایران، تورم‌زا است؛ زیرا بخش تولید و مولد اقتصاد ایران با موانع بسیار مواجه بوده و پرهزینه است و صاحبان نقدینگی، آن را در بخش‌های غیرمولد سرمایه‌گذاری می‌کنند.

    علوی راد خاطرنشان کرد: اگر قرار است تورم به صورت واقعی کاهش پیدا کند، باید موانع تولید برداشته و زمینه سرمایه‌گذاری فراهم شود تا تولید افزایش یابد. نباید تقاضا به صورت دستوری کنترل شود؛ در واقع عرضه باید به تقاضا برسد. کنترل مصنوعی تقاضا، همان فقیرتر کردن مردم است به طوری که توان خرید نداشته باشند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو