عصر خودرو

جان کری پس از دیدار با ظریف مطرح کردپیام آمریکا به بانک‌های جهان:

از معامله با ایران نترسید

عصر بازار- جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در پایان دیدار شب گذشته خود با محمد جواد ظریف تاکید کرد که با برداشته شدن تحریم‌ها، بانک‌ها و موسسات مالی دیگر نباید از معامله با ایران بترسند.

از معامله با ایران نترسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، دومین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در نیویورک شب گذشته برگزار شد. در این دیدار طرفین موانع اجرای موفق برجام را بررسی کردند و جان کری، خطاب به محمد جواد ظریف تاکید کرد که کشورش مانع معاملات مالی و اقتصادی بانک‌های جهان با ایران -که پس از رفع تحریم‌های هسته‌ای مجاز شده است- نخواهد شد.

    این سخنان کری در واقع پاسخ به اظهارات ظریف بود که تاکید کرد به علت نگرانی بانک‌ها از رویکرد آمریکا نسبت به چگونگی اجرایی شدن توافق هسته‌ای، ایران با مشکلات فراوانی مواجه شده و به همین دلیل او و همتای آمریکایی اش برای حل این مشکلات رایزنی‌های جدیدی را آغاز می‌کنند.

    ظریف افزود: این بسیار مهم است که متوجه باشیم برجام یک قرارداد متعادل بوده و ایران تعهدات خود را در برجام انجام داده و با صحبت‌هایی که جان کری می‌گوید مشخص شد که باید منتظر باشیم ایران تمامی منافع ذکر شده در برجام را ببرد.

    وی گفت: باید به اطمینان خاطر برسیم که مذاکره و قرارداد تنها راه حل مناقشات بین‌المللی است و تحریم و فشار راهکارش نیست.

    وزیر خارجه کشورمان افزود: اختلاف نظرهای ما در شمار زیادی از مسایل با آمریکا همچنان پابرجا و جدی است.

    ظریف افزود: تصمیم گرفته شد از طریق 1+5 تنها این مشکل برجام حل شود و ما می‌خواهیم این را نشان بدهیم که ایران و 1+5 توانستند مشکل بسیار جدی را از طریق مذاکرات حل کنند و گام‌های مناسب را بردارند تا ایرانیان بتوانند تغییرات پس از اجرای برجام را درک بکنند.

    به گزارش خبرگزاری‌های ایسنا و صدا و سیما، وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: تنها زمانی که مردم ایران بتوانند این تغییرات پس از برجام را احساس کنند ما هم می‌توانیم به روند اجرایی شدن برجام ادامه دهیم.

    براساس گزارش بی.بی.سی، جان کری هم تاکید کرد چنانچه بانک‌ها و موسسات ملی بین‌المللی پس از برداشته شدن تحریم‌ها ابهامی برای آغاز روابط پولی و تجاری با ایران دارند، می‌توانند با مراجعه به دولت آمریکا مشورت دریافت کنند.

    جان کری گفت: برجام اجرا شده و تحریم های ایران برداشته می شود و هیچ کشور یا شرکت و یا حتی هیچ شخصی نباید از این موضوع بترسد. برای معامله با ایران هیچ مشکلی وجود ندارد.بانک‌ها و موسسات ملی بین‌المللی نباید از بحث تحریم ها هراسی داشته باشند چون دیگر تحریمی وجود ندارد.

    وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: همان‌طور که باراک اوباما، جیکوب لو، وزیر خزانه داری و من بارها گفته ایم، ایالات متحده آمریکا مانع معاملات تجاری که از زمان اجرای توافق هسته ای مجاز شناخته شده اند، نشده و نخواهد شد.

    وی ادامه داد: دولت آمریکا آمادگی دارد برای برطرف کردن ابهام های موجود، مشخص کند که چه نوع تراکنش‌هایی با ایران در چارچوب توافق هسته‌ای، یا برجام، مجاز است.

    براساس گزارش رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: متاسفانه به نظر می رسد نوعی سردرگمی در بین بانک های خارجی وجود دارد، ما تلاش می کنیم در این زمینه شفاف سازی کنیم.

    جان کری تاکید کرد: اینجا می خواهم تاکید کنم ما تحریم های هسته ای را برداشته ایم و به این اقدام هم متعهد هستیم و اکنون فرصت برای بانک های خارجی جهت معاملات تجاری با ایران فراهم شده است.

    کری درعین حال از اینکه ابهام در قوانین باعث شده که ایران با مشکلاتی برای بهره‌مندی از توافق هسته ای روبه رو شود، ابراز تاسف کرده است.

    وزیران خارجه ایران و آمریکا برای دومین بار در هفته جاری در چارچوب برجام در مقر سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند.

    محمدجواد ظریف و جان کری سه شنبه هفته گذشته نیز درحاشیه حضور به مناسبت امضای موافقت نامه تغییرات آب و هوایی پاریس در نیویورک در چارچوب برجام پشت درهای بسته و به مدت دو ساعت و نیم دیدار کردند.

    تشکیل کارگروه مشترک ایران و 1+5
    دومین دیدار ظریف و کری در حالی برگزار شد که بر اساس تصمیم معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در سومین کمیسیون مشترک برجام در وین دو طرف تفاهم کردند که «برای پیگیری موثرتر حل مشکلات، یک گروه کاری ویژه برای تضمین اجرای لغو تحریم ها تشکیل شود که بتواند با تمرکز بیشتر بر روی مباحث اجرایی، مشکلات فرا روی ایران را حل و فصل کند.»

    این تصمیم با توجه به مشکلاتی که در خصوص نقل و انتقالات بانکی و ارزی میان بانکهای ایرانی و بانک‌های بزرگ اروپایی وجود دارد اتخاذ شده است و این مسایل وقت زیادی را در سطح کارشناسی و معاونان در نشست روز جمعه به خود اختصاص داد.

    سومین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 درباره برجام در سطح کارشناسان و معاونان دو طرف طی روزهای پنجشنبه و جمعه در وین برگزار شد.

    عقد قرارداد فروش آب‌سنگین به آمریکا
    همچنین یکی دیگر از تصمیمات سومین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 امضای قرارداد میان سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت های آمریکایی برای فروش 32 تُن آب سنگین بود؛ معامله ای که به دلیل حساسیت ماده هسته ای آب سنگین فروش آن از سوی ایران غیرممکن تلقی می شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها