عصر خودرو

جایگاه ایران در شاخص آزادی اقتصادی

عصر بازار- اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت شاخص آزادی اقتصادی ایران پرداخته است.

جایگاه ایران در شاخص آزادی اقتصادی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته از سوی بنیاد هریتیج، 12 مولفه کمی و کیفی در وضعیت آزادی اقتصادی کشورها تاثیر گذار است و این بنیاد در جدیدترین گزارش خود وضعیت 177 کشور را بررسی کرده است.

    بر اساس اطلاعات ارائه شده در سال 2022، امتیاز ایران در این شاخص‌ها 42.4 بوده و در میان 177 کشور در رتبه 170 قرار گرفته است. امتیاز ایران در سال جاری میلادی حدودا 4.8 واحد کاهش یافته است و کاهش امتیاز مولفه سلامت مالی، اصلی‌ترین عامل در این افت امتیاز بوده است.

    ایران از نظر آزادی اقتصادی در میان 14 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در رده آخر قرار گرفته و امتیاز ایران پایین‌تر از میانگین جهانی بوده است. در سال 1996 برای اولین بار اقتصاد ایران نیز از منظر این شاخص مورد بررسی قرار گرفت و در طول این سال‌ها همچنان در وضعیت سرکوب شده قرار گرفته است. در این بررسی میانگین آزادی اقتصادی خاورمیانه 60 و میانگین جهانی 56.9 بوده است.

    در میان 12 عامل بررسی شده، اقتصاد ایران در مولفه‌های آزادی تجارت، هزینه‌های دولت، اثربخشی قضایی و آزادی پول نسبت به سال قبل بهبود وضعیت داشته است.

    در مقابل امتیاز ایران در مولفه‌های سلامت مالی، آزادی کسب و کار، تمامیت دولت، حقوق مالکیت و آزادی نیروی کار با کاهش همراه بوده است. در مولفه‌های بار مالیاتی، آزادی سرمایه‌گذاری و آزادی مالی نیز گزارش سال 2022 نسبت به سال قبل تغییری را نشان نمی‌دهد.

    برچسب ها