عصر خودرو

واکنش یک اقتصاددان به مالیات‌ستانی از بخش ارزآور کشور:

ضرورت طرح‌های تشویقی دولت برای جذب سرمایه و رشد اقتصاد در کشور

عصر بازار- اگر در سرمایه‌گذاری و ایجاد سرمایه، طرح‌های تشویقی از طرف دولت در نظر گرفته نشود با وجود انواع و اقسام مالیات و عوارضی که دولت در بودجه برای تولیدکنندگان در نظر گرفته است، جذابیتی برای سرمایه‌گذاری در کشور برای سال آینده وجود ندارد تا باعث رشد اقتصادی ۸ درصد شود.

ضرورت طرح‌های تشویقی دولت برای جذب سرمایه و رشد اقتصاد در کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، یک اقتصاددان با بیان اینکه رشد یک اقتصاد از ترکیب سه مولفه نیروی انسانی و سهم آن در رشد اقتصادی، سرمایه و رشد بهره‌وری یا تکنولوژی و سهم آن در رشد اقتصادی حاصل می‌شود، گفت: ترکیب این سه مولفه منجر به رشد تولید یا رشد اقتصادی خواهد شد. کشور ما از نظر میزان منابع انسانی در وضعیت مطلوب قرار دارد و حتی در این بخش مازاد نیرو هم وجود دارد. موضوع درآمد ملی هم بر رشد اقتصادی تاثیرگذار است.

    مصطفی صفاری ادامه داد: 50 درصد از درآمد ملی مربوط به بخش خدمات، 10 تا 15 درصد سهم نفت، 18 درصد در بخش کشاورزی و مابقی که 22 درصد است مربوط به بخش صنعت است. باید توجه داشته باشیم که رشد اقتصادی کدام بخش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    به گفته این اقتصاددان؛ بخش خدمات طی دو سال تحت تاثیر بیماری کرونا در رکود به سر برده و مشاغل نیز به شدت دچار مشکل بود که با بهبود شرایط بیماری، اوضاع کمی بهتر شده است و امیدواریم با بهبود شرایط، در این بخش شاهد رشد باشیم.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بخش بعدی نفت است. در این بخش تحریم‌های سنگین و زیادی از نظر اقتصادی برای فروش نفت وجود دارد که اگر گشایشی در صادرات نفت حاصل شود رشد خوبی را شاهد خواهیم بود. در حال حاضر فروش یک میلیون و چهارصد بشکه نفت با قیمت هر بشکه 70 دلار در بودجه 1401 پیش بینی شده است.

    وی گفت: در بخش صنعت که بیشتر صنایع سنگین همچون فولاد و سنگ آهن با توجه به اینکه قیمت‌های جهانی به شدت افزایش یافته، پیش بینی می‌شود رشد قیمت کالای تولید شده در کشور متاثر از قیمت جهانی افزایش یابد. اگرچه دولت معافیت‌های مالیاتی این بخش را حذف کرده ولی رشد قیمت‌های جهانی برای بخش صنعت که صادرات محور است بسیار مطلوب بوده و امید می‌رود مالیات‌ستانی از بخش تولید و ارزآور کشر را پوشش دهد.

    صفاری تاکید کرد: برای رشد بخش کشاورزی امیدواریم سال 1401، طبق پیش‌بینی‌ها بارندگی مطلوبی داشته باشیم که به طور قطع باعث رشد اقتصادی در بخش کشاورزی خواهد شد.

    وی اظهار کرد: دولت در بودجه 1401 سیاست انقباضی در پیش گرفته است به این صورت که بسیاری از مخارج خود را با کم کردن تورم کاهش داده و از طرفی درآمدهای مالیاتی بیش از 60 درصد برای تامین هزینه‌های دولت در بودجه 1401 درنظر گرفته شده است. دولت میزان یارانه‌ها را کاهش داده که نشان دهنده یک بودجه انقباضی است.

    به گفته این اقتصاددان؛ در بودجه انقباضی پیش‌بینی رشد اقتصادی کار بسیار سختی است. رشد در ایران به دوشکل است. رشد اقتصادی با اتکا به نفت و رشد اقتصادی بدون اتکا به نفت. رشد اقتصادی با اتکا به نفت تا 4 درصد امکان پذیر است اما بدون نفت این رشد بین 2 تا 3 درصد خواهد بود. با این اوصاف در هر حال تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی دور از انتظار است.

    وی ادامه داد: مدت ده سال نرخ رشد سرمایه‌گذاری در کشور منفی است و خروج سرمایه هم بر آن افزوده شده است. رشد منفی سرمایه بدون اتکا به نفت، رشد اقتصادی نیست و بسیار سخت است. اگر رشد اقتصادی هم وجود داشته باشد حاصل از رشد قیمت‌های جهانی محصولات و رشد نفت خواهد بود.

    صفاری تصریح کرد: اگر در سرمایه‌گذاری و ایجاد سرمایه، طرح‌های تشویقی از طرف دولت در نظر گرفته نشود با وجود انواع و اقسام مالیات و عوارضی که دولت در بودجه برای تولیدکنندگان در نظر گرفته است جذابیتی برای سرمایه‌گذاری در کشور برای سال آینده وجود ندارد تا باعث رشد اقتصادی 8 درصد شود. اقتصاد ایران جزو اقتصادهای نفتی جهان است. باتوجه به تاریخ گذشته کشور هرجا که درآمدهای حاصل از فروش نفت خوب بود رشد اقتصادی مطلوب هم وجود داشت و هر زمان که میزان این درآمدها کاهش پیدا کرد حتی رشد منفی را هم تجربه کردیم.

    این اقتصاددان خاطرنشان کرد: ما زمانی می‌توانیم خودکفا شویم که وابستگی به نفت از بین برود. متاسفانه وابستگی ما به نفت موضوع انکارناپذیری است. اگر در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی بودجه جاری دولت از درآمدهای بلند مدت مثل مالیات تامین شود و بودجه‌های عمرانی خرج توسعه کشور شود، وضعیت مطلوب می‌شود.

    برچسب ها