عصر خودرو

در فروردین ماه رقم خورد

رشد ۳۸ درصدی ارزش معاملات فرابورس

عصر بازار- در فروردین ماه جاری، ۵ هزار و ۵۳۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۱ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال در بازارهای پنج‌گانه مورد معامله قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۳۸ درصدی ارزش و افت ۲ درصدی حجم معاملات حکایت دارد.

رشد ۳۸ درصدی ارزش معاملات فرابورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد نیوز، فرابورس ایران نخستین ماه از سال 95 را با رشد 38 درصدی ارزش معاملات نسبت به فروردین ماه 94 به پایان رساند.  در فروردین ماه جاری، 5 هزار و 530 میلیون ورقه بهادار به ارزش 31 هزار و 532 میلیارد ریال در بازارهای پنج‌گانه مورد معامله قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 38 درصدی ارزش و افت 2 درصدی حجم معاملات حکایت دارد.

    در همین حال بررسی معاملات فروردین ماه بازارهای فرابورس ایران نشان می‌دهد در حالی که در بازار اول بالغ بر 625 میلیون سهام به ارزش یک هزار و 273 میلیارد ریال دادوستد شده و این ارقام در مقایسه با ماه مشابه سال قبل با افت همراه بوده است، اما در بازار دوم با افزایش ارزش معاملات سهام روبه‌رو بوده‌ایم. ماه گذشته در بازار دوم بالغ بر 2 هزار و 698 میلیون سهام به ارزش 9 هزار و 694 میلیارد ریال مبادله شده که با افزایش 18 درصدی ارزش معاملات همراه است.

    بنابر گزارش روابط عمومی فرابورس؛ به این ترتیب در 19 روز معاملاتی فروردین ماه روزانه به طور متوسط 291 میلیون اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 660 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران دادوستد شده است. عملکرد بازار ابزارهای نوین مالی ماه گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی تعداد 135 میلیون ورقه بهادار به ارزش 16 هزار و 798 میلیارد ریال معامله شده که از رشد چشمیگر 447 و 45 درصدی حجم و ارزش معاملات این بازار در مقایسه با ماه مشابه سال قبل حکایت می‌کند. صکوک، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن سه ابزار مورد معامله در بازار ابزارهای نوین مالی بوده‌اند که حجم و ارزش معاملات آنها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد روبه رو شده است. در فروردین ماه بالغ بر 16 میلیون ورقه صکوک به ارزش 15 هزار و 69 میلیارد ریال، 118 میلیون صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش یک هزار و 234 میلیارد ریال و یک میلیون ورقه تسه به ارزش 495 میلیارد ریال در این بازار مورد معامله قرار گرفته است.

    صنایع پیشرو بازار سهام بررسی ارزش معاملات خُرد بازار سهام (اول، دوم و پایه) به تفکیک گروه‌های صنعت نشان می‌دهد، ماه گذشته گروه فلزات اساسی صدرنشین صنایع فرابورسی با بیشترین ارزش معاملات سهام به میزان یک هزار و 900 میلیارد ریال بوده است. این رقم 18 درصد از ارزش کل معاملات سهام در سه بازار اول، دوم و پایه را نشان می‌دهد. به ترتیب گروه‌های عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و نیز بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز با 17 و 10 درصد از ارزش کل معاملات سهام در این سه بازار، در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

    همچنین در این ماه بازارهای دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی به ترتیب بیشترین ارزش بازار از کل ارزش بازارهای فرابورس ایران را به خود اختصاص داده‌اند. رویدادهای مهم فرابورس ایران در فروردین ماه ماه گذشته شاهد رخدادهای متنوعی در فرابورس ایران بودیم که از آن جمله می‌توان به آغاز و اتمام پذیره‌نویسی اوراق مرابحه به منظور تامین مالی سیمان شرق در بازار سوم، عرضه یکجای 72.66 درصد از سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری جامی در بازار پایه توافقی و قطعیت معامله یکجای سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت پتروشیمی کازرون در همین بازار اشاره کرد.

    تحولات هفته گذشته فرابورس ایران هفته گذشته را نیز با معامله یک هزار و 506 میلیون ورقه بهادار به ارزش 6 هزار و 996 میلیارد ریال پشت سر گذاشت. در فاصله روزهای شنبه 28 فروردین ماه تا چهارشنبه اول اردیبهشت، شاخص کل نیز با رشد 1.7 واحدی معادل 0.2 درصد روبه‌رو شد؛ در حالی که ارزش بازار افت 3.2 درصدی را تجربه کرد. در مقیاس هفتگی، بازار پایه بهترین عملکرد را در رشد حجم و ارزش معاملات اوراق بهادار نسبت به سایر بازارها شاهد بود. طی هفته گذشته در این بازار 741 میلیون سهام به ارزش یک هزار و 270 میلیارد ریال دادوستد شد که از افزایش 30 و 65 درصدی حجم و ارزش مبادلات این بازار نسبت به هفته ماقبل حکایت دارد.

    همچنین بررسی ارزش بازارهای فرابورس ایران نشان می‌دهد به ترتیب بازارهای دوم، پایه و بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین سهم از ارزش کل بازارهای فرابورس ایران را به خود اختصاص داده‌اند. در همین حال سه گروه «فلزات اساسی»، «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» و «فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» به ترتیب با سهم 21، 16 و 10.4 درصدی ارزش معاملات خُرد بازار سهام، سه صنعت پیشرو در هفته گذشته بوده‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها