عصر خودرو

تجارت خارجی غیرنفتی کشور ۱۰۰ میلیارد دلاری شد

عصر بازار- معاون وزیر اقتصاد گفت: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۰ با تبادل ۱۶۲ میلیون تن کالا با کشور‌های جهان، رکورد ۱۰۰ میلیارد دلاری را به ثبت رساند.

تجارت خارجی غیرنفتی کشور ۱۰۰ میلیارد دلاری شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صدا و سیما، علیرضا مقدسی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک در خصوص صادرات کشور در سال 1400 گفت: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال 1400 با تبادل 162 میلیون تن کالا با کشور‌های جهان، رکورد 100 میلیارد دلاری را به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد رشد داشته است.

    وی افزود: 122 میلیون تن کالای ایرانی به ارزش 48 میلیارد دلار، در سال 1400 به اقصی نقاط جهان صادر شد که این میزان 14 میلیارد دلار بیشتر از سال قبل بود و رشد 41 درصدی داشته است.

    رئیس کل گمرک گفت: در سالی که گذشت بیش از 40 میلیون تن کالا، به ارزش 52 میلیارد دلار وارد کشور شد که عمدتا کالای اساسی، مواد خام و ماشین‌آلات تولید بودند.

    مقدسی بیان کرد: میزان کالا‌های وارداتی در سال 1400 در مقایسه با سال 99 رشد 21 درصدی در وزن و 36 درصدی در ارزش را به همراه داشت که نشان از اهتمام دولت سیزدهم در تأمین کالا‌های اساسی مردم دارد.

    معاون وزیر اقتصاد تأکید کرد: رکورد صادرات کشور در سال 1400 در حالی به دست آمد که سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه، توسط نظام سلطه علیه ملت ایران در این سال وضع و اجرا شد، اما به لطف خدا و به همت جهادگران و فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و همکاری دستگاه‌های مرتبط با تجارت خارجی رکوردی تاریخی در سال 1400 به ثبت رسید که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

    رئیس کل گمرک در خصوص پنج شریک اول فروش کالا به ایران در سال 1400 گفت: کشور‌های امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و فدراسیون روسیه 5 کشور عمده طرف معامله واردات کالا به کشور در سال 1400 بودند.

    مقدسی در خصوص مقاصد اصلی صادراتی کالا‌های ایرانی افزود: کشور‌های چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان 5 کشور عمده مقصد کالا‌های صادراتی کشورمان در سال 1400 بودند.

    رئیس کل گمرک در پایان در تشریح رشد ترانزیت گفت: کالا‌های عبوری خارجی از مسیر کشورمان در سال 1400 با رشد 68 درصدی، به 12 میلیون و 500 هزار تن رسید که پس از هفت سال مجددا کشور توانست به این میزان ترانزیت کالا بازگردد.

    برچسب ها