عصر خودرو

در نشست توسعه کسب‌وکار نمایندگان ایران و نپال مطرح شد

هدف‌گذاری افزایش ۵ برابری ظرفیت کسب‌و‌کار ایران و نپال در ۵ سال آتی

عصر بازار- در نشست توسعه کسب‌وکار نمایندگان ایران و نپال، نقش بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در رونق کسب و کار دو کشور بررسی شد و افزایش ۵ برابری ظرفیت کسب‌و‌کار در ۵ سال آتی مورد تاکید قرار گرفت.

هدف‌گذاری افزایش ۵ برابری ظرفیت کسب‌و‌کار ایران و نپال در ۵ سال آتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس،‌ نشست مشترک کارآفرینان و اتاق بازرگانی نپال در ایران با حضور صاحب‌نظران حوزه کسب و کار و بنگاه‌های تولیدی برگزار شد. کارگاه آموزشی نقش بخش خصوصی در رونق محیط کسب و کار با حضور سفیر نپال در کشور پاکستان، شهرام شنتیایی کنسول افتخاری کشور نپال در ایران، پریسا ریاحی، مدیرکل دفتر توسعه امور کارآفرینی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، داود روشن نیا، سعید قوتی و مراکز اطلاع رسانی وخدمات کارآفرینی و کانون کارآفرینان استان تهران در محل مرکز مشاوره اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی شاخص پژوه برگزار شد.

    بر اساس این گزارش، در ابتدای نشست، امیر محمودزاده رئیس مرکز اطلاع رسانی و مشاوره کسب و کار شاخص پژوه با تبیین حوزه کارآفرینی و سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، اظهار داشت: در زمینه گسترش و توسعه محیط‌های کسب و کار و استفاده از تجارب بین المللی و ایجاد بازارهای کار جدید در کشورهای دارای پتانسیل به کشور نپال به عنوان یکی از همین فرصت های بکر می‌توان اشاره کرد.

    وی افزود: این کشور را که از لحاظ موقعیت ژئوپلتیکی بین 2 قدرت نوظهور جهانی چین و هند قرار دارد و همچنین ظرفیت‌های گردشگری فراوانی دارد یکی از اهداف آینده توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و علمی است.

    بر اساس این گزارش، سفیر نپال در کشور پاکستان نیز با توجه به نقش و جایگاه نپال و روندهای توسعه‌ای مدنظر این کشور، گفت: ایران به عنوان یکی از اهداف آینده کشور نپال برای گسترش همکاری‌ها مدنظر قرار گرفته و حضور کنسول کشور نپال در ایران که توسط یک فرد ایرانی مدیریت می‌شود از نمونه‌های عزم دو کشور بر گسترش ارتباطات است.

    همچنین، شهرام شنتیایی، کنسول افتخاری کشور نپال در ایران در خصوص خدمات تسهیل شده برای حضور ایرانیان در حوزه‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری، تعاملات علمی و دانشگاهی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: نمونه‌های مستندی از این روند وجود دارد و برنامه‌های آتی دو کشور برای گسترش تعاملات در حوزه‌های مختلف دارای افقی روشن و درخشان است.

    در بخش بعدی این مراسم، نارش شریستا، کنسول افتخاری ایران در کشور نپال که شاید از معدود کنسول‌های جمهوری اسلامی ایران که غیر ایرانی است، به ایراد سخنرانی پرداخت.

    وی در بخش اول سخنان خود کشور نپال، فرصت‌های سرمایه گذاری و کسب‌وکار در کشور نپال و روندهای صورت پذیرفته در این کشور را در خصوص ایجاد رونق در کسب‌و‌کار خصوصا کسب‌وکارهای خرد و کوچک را تشریح کرد.

    وی با اشاره به اثرات زلزله مهیب چندسال گذشته در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به فرصت‌های ایجاد شده بعد از این زلزله برای سرمایه‌گذاران و فعالان بخش‌های اقتصادی در حوزه بازسازی اشاره کرد و بازار نپال را بعد از زلزله برای ورود سرمایه‌گذاران و فعالان صنایع مختلف بسیار مناسب دانست.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: توجه به اهمیت محیط زیست در کشورهای ایران و نپال و توجه به اینکه 2 کشور از منابع خدادادی انرژی خصوصا انرژی‌های تجدید پذیر بهره‌مند هستند و این حوزه در صورت سرمایه‌گذاری علاوه بر دارا بودن منافع در حوزه محیط زیست می‌تواند، به عنوان یکی از اهداف ایجاد رونق در محیط کسب و کار باشد که بخش خصوصی به راحتی در آن می‌تواند، ورود کند.

    پروفسور ایران غازی چهره ماندگار علمی ایران نیز در این مراسم به تشریح اهمیت موضوع و روندهای توسعه بهره‌گیری از منابع انرژی‌های تجدید پذیر پرداخت.

    با توجه به اینکه یکی از اهداف این نشست تخصصی تبیین نقش اتاق‌های بازرگانی در رونق محیط کسب و کار بود، مدیر اجرائی  اتاق بازرگانی نپال به تشریح ساختار، شرح خدمات و فعالیت‌های اتاق بازرگانی نپال در فعال‌سازی کسب‌و‌کارهای خرد و متوسط پرداخت و نحوه تعامل این کسب و کارها با اتاق های بازرگانی پرداخت.

    در پایان، بابک خزائی استاد حوزه کسب و کار و آینده پژوهی به بیان موضوع آینده کسب و کار و تعاملات اقتصادی بین ایران و نپال پرداخت و گفت: نیازهای طرفین به پتانسیل‌های همدیگر از این فرصت در آینده به عنوان یک رابطه استراتژیک برد _ برد در حوزه‌های اقتصاد، کشاورزی، گردشگری، علمی و پژوهشی میان 2 کشور می‌توان نام برد.

    * بیانیه پایانی نشست تخصصی توسعه فضای کسب‌وکار

    بر اساس این گزارش، در زمینه نقش بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در رونق کسب و کار شرکت‌کنندگان در این نشست ضمن ابراز خرسندی و علاقمندی به گسترش تعاملات و همکاری‌های فیمابین کشورهای جمهوری اسلامی ایران و نپال بر موارد زیر تاکید کردند.

    مجموعه‌های کارآفرین و مراکز مشاوره کسب و کار 2 کشور می‌توانند با گسترش تعاملات تجربیات موفق خود را سرمایه‌گذاران هر دو کشور با توجه به پتانسیل‌های نسبت به شناخت آنها اقدام کنند و زمینه‌هایی مانند توریسم‌، کشاورزی، صنایع خرد را در اولویت قرار دهند و با قرار دادن یک افق مشخص سطح تبادلات سرمایه مجموعه‌های علمی و پژوهشی خصوصی زمینه‌های تبادل پژوهش‌های کاربردی، تسهیل ارتباطات در زمینه رونق محیط کسب‌وکار و کارآفرینی به اشتراک بگذارند و سرمایه‌گذاری را ظرف 5 سال آینده به 3 برابر وضعیت کنونی برسانند.

    با توجه به امکانات طبیعی و تاریخی حوزه توریسم در 2 کشور و امکان گسترش تبادل گردشگر به عنوان یکی از حوزه‌های کارآفرینی مقرر شد مراکز مرتبط 2 کشور تفاهم نامه‌های مرتبط منعقد و بازدیدهای دوره‌ای در این زمینه جهت شناخت و آشنائی با فرهنگ و زمینه‌های گسترش صورت پذیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها