عصر خودرو

رئیس جمهور در جمع مردم سمنان:

مردم شاهد گشایش‌های بسیار پس از اجرای برجام هستند

عصر بازار- رئیس جمهور در جمع مردم سمنان گفت: برخی‌ فکر می‌کنند ۳۰ سال از برجام گذشته است، شما ببینید در مدت این سه ماه چه گشایش‌های فراوانی به وجود آمده و ایجاد شده است.

مردم شاهد گشایش‌های بسیار پس از اجرای برجام هستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در اولین سفر استانی خود در سال 95 به سمنان، گفت: بازگشت به خانه، دیار امن، امان و ایمان، لذت خاص خود را دارد.

    وی افزود: نگاه به مردم این استان، شهر و دیار، خیابان و خطه استان سمنان برای من یادآور دوران کودکی و نوجوانی و یادآور سرزمین علم و ادب است.

    رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم زمانی کار خود را آغاز کرد که اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی به اوج خود رسیده بود، گفت: ما کار خود را زمانی شروع کرده بودیم که تحریم به اوج رسیده بود؛ تورم، رکود، بیکاری و عدم آرامش در بازار، زندگی را در ذهن مردم با تعریف‌های فراوان مواجه کرده است.

    وی افزود: ملت ایران در این زمان یک تصمیم تاریخی گرفت و تصمیم گرفت اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی قدرت‌های جهانی و صهیونیسم بین‌الملل را با شکست مواجه کند.

    روحانی تاکید کرد: ملت ایران تصمیم گرفت فشار تحریم و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی را یکی بعد از دیگری حل و فصل کند.

    رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم در این 36 ماه همواره کنار دولت، نظام و پاسخگوی ندای رهبری بودند، گفت: امروز از فراز بلندی که پیش‌روی خود داریم، تقریباً به قله نزدیک شده‌ایم. ملت بزرگ ایران توانست با قدرتش تمام قطعنامه‌های تحریمی بند 7 و فصل 7 علیه ایران را از بین ببرد. همه قطعنامه‌هایی که علیه کشورمان بود، امروز لغو شده است.

    وی گفت: آنهایی که سؤال می‌کنند و می‌گویند برجام چه کار کرده است؟ برجام یک افتخار سیاسی و حقوقی برای ملت ایران ثبت کرده است.

    روحانی تاکید کرد: چه کسی فکر می‌کرد که شش قطعنامه شورای امنیت و 12 قطعنامه شورای حکام یکی پس از دیگری لغو شود و به زباله‌دان تاریخ انداخته شود؟

    رئیس‌جهور ادامه داد: مگر مردم ما یادشان رفته که فروش نفت ایران را که به عنوان یک قدرت اقتصادی در صحنه بین‌المللی حضور داشت به نصف آن تقلیل دادند؛ یعنی دو میلیون بشکه صادرات تبدیل به یک میلیون بشکه شد.

    وی افزود: مگر مردم ما یادشان رفته که کشتیرانی به سمت بنادر ایران تحریم شد و همه کالاها باید به بندر کشور دیگری می‌رفت و از آنجا با لنج‌های کوچک به بنادر ایران منتقل می‌شد. مگر مردم ما یادشان رفته هیچ پولی از طریق بانک منتقل و داد و ستد نمی‌شد. رفته بودیم به قرن نوزدهم؛ همه چیز از طریق صرافی‌ها حل و فصل می‌شد. تمام کانال‌های بانکی به روی ایران بسته شده بود.

    روحانی خطاب به رسانه‌ها، آنان را به رعایت اخلاق دعوت کرد و گفت: رسانه‌ها اخلاق را مد نظر قرار دهند، انتقاد از دولت اشکال ندارد، نقد به دولت گاهی لازم است، اما آشوب و هرج و مرج رسانه‌ای را ملت نمی‌پسندد؛ هجمه‌های غیراخلاقی و رسانه‌ای در شأن ملت ایران نیست.

    روحانی ادامه داد: برای من جای تعجب است که برخی می‌گویند دیپلمات‌های ما پیروز نیستند، صهیونیست‌ها پیروز هستند. کجا رفته است تعصب ملی و کجا رفت غیرت دینی؟ چرا نمی‌خواهیم واقعیت‌ها برای مردم روشن شود. چرا در برابر عظمت ملت ایران سر فرود نیاوریم؟

    وی تاکید کرد: آیا آمریکا و صهیونیست‌ها عظمت دارند یا ایران عزیز ما؟

    رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما به حول قوه الهی زنجیرهای تحریم‌ها را گسسته‌ایم. امروز روابط بانکی بین بانک‌های ایران و بانک‌های جهان یکی بعد از دیگری گشوده می‌شود. به هر کشوری که می‌رویم، اولین قرارداد ما ارتباط بانکی بانک مرکزی با آن کشور و بانک‌های دیگر است.

    روحانی با اشاره به سفرهای خارجی‌اش، گفت: ما به پاکستان و ترکیه رفتیم؛ از این نوع قراردادها امضا شد. هر مقام خارجی که به تهران آمد، اولین قرارداد ما، قرارداد بانکی بود اما یادمان باشد وقتی ویرانی رخ می‌دهد، بازسازی و نوسازی زمان می‌برد.

    وی با بیان اینکه امروز موانع از پیش‌روی ما برداشته شده است، گفت: امروز مسیر پیش پای تجار، کارآفرینان، واردکنندگان و صادرکنندگان ما باز شده است. وقتی موانع برداشته شده، برای آنکه سرمایه‌گذاران خارجی و  کمپانی‌های خارجی به ایران وارد شوند و سرمایه‌گذاری کنند، نیاز به زمان دارند.

    روحانی تاکید کرد: امروز تنها سه ماه از برجام گذشته، برخی‌ فکر می‌کنند 30 سال از برجام گذشته است و شما ببینید در مدت این سه ماه چه گشایش‌های فراوانی به وجود آمده و ایجاد شده است.

    رئیس‌جمهور گفت: آنهایی که سه ماه پیش با هواپیما می‌خواستند به یک کشور خارجی پرواز کنند و آن کشور خارجی به هواپیمای ما بنزین نمی‌داد، ناچار می‌شد در رفت و بازگشت در جای دیگری بنشیند و بنزین بزند. امروز این موانع برطرف شده و گردشگران روز به روز برای بازدید از کشورمان به سمت ایران زمین می‌آیند. هر روز تعدادی از کمپانی‌ها و بخش خصوصی خارجی وارد ایران می‌شوند و قراردادها امضا می‌شود.

    وی با طرح این سؤال که مگر کمپانی‌های دنیا بیکارند که وقتشان را صرف کنند، دو هفته بیایند اینجا هتل کرایه کنند؟ اظهار داشت: آنها کمپانی‌های بزرگ جهانی‌اند، ساعتشان قیمت دارد، دقیقه‌شان قیمت دارد، چرا واقعیت‌ها را نمی‌خواهیم بپذیریم؟ صادرات نفت ما قبل از اجرای برجام یک میلیون بشکه بوده و امروز که من با شما صحبت می‌کنم، از دو میلیون بشکه افزایش یافته است؛ یعنی یک میلیون و 100 هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.

    رئیس‌جمهور با بیان اینکه جایگاه مان را در بازار نفت بازستانده‌ایم، گفت: در زمینه هسته‌ای که دیروز می‌گفتند برای ایران منطقه ممنوع است، ما امروز کیک زرد خریداری می‌کنیم، اورانیوم غنی شده به فروش می‌رسانیم، آب سنگین را به فروش می‌رسانیم و این همان موادی است که یک سال پیش به عنوان منابع ممنوعه ایران در دنیا به عنوان یک امری مسلم تلقی شده بود و امروز راه و مسیر برای حرکت ما باز شده است.

    وی با بیان اینکه برخی از اقلام حساس صنعت نفت و پتروشیمی تا شش ماه پیش با قیمت گزاف می‌خریدیم، امروز برخی از آنان را به نصف قیمت می‌خریم، گفت: کالاهایی داریم که به یک دهم قیمت امروز در بازار خریداری می‌کنیم که تا دیروز تنها یک کشور به ما کالا می‌فروخت و میدان رقابت نداشتیم. اما امروز ده ها کشور فروشنده هستند و ما می‌توانیم در بازار جهانی بهترین را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنیم.

    روحانی با بیان اینکه ما به تلاش این ملت افتخار می‌کنیم، گفت: برجام ثمره تلاش ملت بزرگ ایران است. برجام ثمره هدایت‌های مقام معظم رهبری است.

    وی افزود: ما امروز در مقطعی هستیم که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، از این فضا باید استفاده کنیم. رقابت، حزب و جناح در دوران انتخابات اشکالی ندارد. دوران انتخابات، دوران رقابت و شعار است. امروز که بحمدالله انتخابات در بخش بزرگی از کشور تمام شده، دیگر دوران رقابت‌ها را باید کنار بگذاریم.

    رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر کسی بر برجام نقدی داشت، مال زمانی بود که هنوز تصویب نشده بود. برجامی که رهبری تائید کرد، مجلس تائید کرد و شورای عالی امنیت ملی تائید کرد؛ امروز زمان اجراست، امروز دیگر زمان برخی از نقدها و بیان ها نیست. امروز باید از این فرصت استفاده کنیم. همه ما باید برادرانه، منسجم و در کنار هم برای ساختن ایرانی آباد تلاش کنیم.

    روحانی خاطرنشان کرد: دولت منتخب شما با هدایت‌های رهبری و کمک شما مردم در تمام میدان‌ها چیزی را کم نخواهد گذاشت؛ اطمینان داشته باشید.

    وی با اشاره به حضورش در نشست سران کشورهای اسلامی، گفت: این اجلاس با حضور 56 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شد اما یکی، دو کشور بودند که می‌خواستند صحنه کنفرانس اسلامی را به سمتی هدایت کنند که ایران را دشمن آرامش منطقه معرفی و بگویند ایران می‌خواهد در امور کشورهای دیگر دخالت کند. اما به حول و قوه الهی در سرتاسر این کنفرانس در تمام نطق‌ها و سخنرانی‌ها، کاری که ما می‌خواستیم انجام دهیم، انجام دادیم.

    روحانی گفت: ما می‌خواستیم به دنیای اسلام بگوییم که دشمن دنیای اسلام، تروریسم و صهیونیسم است. ما به این هدف بلند رسیدیم و سرتاسر این کنفرانس در مذاکره با سران و نطق سران کنفرانس، فضا، فضایی بود که از ایران تجلیل شد ولو اینکه یکی دو کشور به دنبال این بودند که زهر خود را بریزند، اما ایران جایگاه خود را خواهد داشت و روز به روز به حول و قوه الهی ای عظمت بیشترو بیشتر خواهد شد.

    رئیس‌جمهور با بیان اینکه در فضای بعد از برجام باید دنبال اخلاق و اقتصاد باشیم، گفت: زمانی که به مناسبت سال نو با مراجع تقلید تلفنی صحبت می‌کردم، یکی از این مراجع به من گفت فلانی امسال، سال 95 کاری کنید که سال برجام اخلاقی باشد. به تعبیر او می‌گفت برجام 2، برجام اخلاقی باید باشد. ما باید در این سال اخلاق، ادب، راستگویی، خدمت به مردم و عظمت کشور را همواره مد نظر داشته باشیم.

    روحانی با بیان اینکه امسال، سال اقتصاد مقاومتی آن هم در زمینه اقدام و عمل است، گفت: دولت و معاون اول رئیس‌جمهور برنامه‌های سال 95 را برای اقتصاد مقاومتی ابلاغ کرد؛ حدود یک سال روی این برنامه‌ها کار شده، برنامه را که یک روزه نمی‌شود ابلاغ کرده، این برنامه‌ها اسناد پشتیبان دارد و امسال همه به کمک هم، در کنار یکدیگر دست به دست هم می‌دهیم تا دستور رهبری را اجرا کنیم و اقتصاد مقاومتی را عملیاتی می‌کنیم.

    وی در تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: معنای اقتصاد مقاومتی این است که بتوانیم صادرات غیرنفتی‌مان را نسبت به واردات غیرنفتی بالا ببریم. بعد از 63 سال، سال گذشته اولین سالی بود که دولت موفق شد کاری کند که صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی بگیرد؛ این افتخاری بزرگ برای ملت ایران بود.

    رئیس‌جمهور افزود: ما باید صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم و کاری کنیم که صادرات بر واردات تفوق بگیرد؛ معنای اقتصاد مقاومتی این است که امنیت غذایی را تامین کنیم. امیدمان این است که امسال بتوانیم بیش از 10 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کنیم چرا که سال به سال در زمینه غذا و مواد غذایی استراتژیک به سمت خودکفایی حرکت کرده‌ایم.

    وی گفت: سال 92 گندم خریداری شده چهار میلیون تن بود، سال 93، 6 میلیون تن، سال 94، 8 میلیون تن و امسال نیز حدود 10 میلیون تن خریداری خواهیم کرد و این یعنی اقتصاد مقاومتی. در زمینه شکر نیز حرکت بسیار خوبی برای خوداتکایی انجام گرفته، در زمینه گوشت سفید، گوشت قرمز و تخم مرغ به تراز تجاری رسیده‌ایم یعنی همانقدر که وارد می‌کنیم، همانقدر نیز صادر می‌کنیم.

    روحانی ورود سرمایه خارجی به کشور را از دیگر معانی اقتصاد مقاومتی تعریف کرد و گفت: سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور ما از آغاز امسال شروع شده است؛ چه در سطح اروپا، چه در سطح آسیا و چه در سطح منطقه. در سفر رئیس‌جمهور قزاقستان 66 سند امضا شد که 55 سندش مربوط به بخش خصوصی است. ما به هر کشوری که می رویم، یک حرکت پرشتاب برای روابط اقتصادی پیش‌رو داریم و توافق می‌کنیم.

    وی با اشاره به برنامه های دولت در زمینه راه‌آهن گفت: یکی از پروژه‌های بزرگ، برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد است. دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این زمینه به توافق رسیده ایم و به زودی این کار آغاز خواهد شد.

    روحانی همچنین با اشاره به برنامه‌های راه‌آهن حومه نیز گفت: اولین خط آهن تهران به حومه، خط آهن تهران به گرمسار خواهد بود که انشاءالله تا چند ماه دیگر عملیاتی خواهد شد.

    رئیس‌جمهور با بیان اینکه در زمینه جذب سرمایه خارجی و جذب سرمایه‌های داخلی، قدم‌های بسیار خوبی برداشته‌ایم، گفت: استان سمنان یکی از استان‌های استراتژیک ایران است و چهارراه بزرگ اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب کشور محسوب می‌شود.

    روحانی افزود: برای اتصال بهتر سمنان به فیروزکوه، گرمسار به فیروزکوه و اتصال شاهرود به منطقه شمال، برنامه‌هایی داریم و اقدامات بسیار خوبی در زمینه حمل و نقل در همین سفر به تصویب خواهد رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو