عصر خودرو

مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن عنوان کرد:

کاهش ۲۵ درصدی استخراج از معادن

عصر بازار- مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن کشور از کاهش ۲۵ درصدی استخراج از معادن در سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰۰۰ معدن دارای مجوز بهره‌برداری در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۶۴۰۰ معدن بهره‌برداری می‌شود و استخراج سالانه معادن کشور بیش از ۵۰۰ میلیون تن است.

کاهش ۲۵ درصدی استخراج از معادن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، عباسعلی اقبالی‌زاچ تصریح کرد: به دلیل مشکلات خاص از جمله تحریم‌ها و تعطیلی بعضی از واحدهای معدنی، اکنون امکان استفاده از ظرفیت کامل معادن کشور برای بهره‌برداری وجود ندارد که امیدواریم با اقدامات اخیر بتوانیم مردم را برای راه‌اندازی مجدد واحدهای مذکور تشویق کرده و به جایگاه واقعی معادن در کشور دست یابیم.

    اقبالی‌زاچ خاطرنشان کرد: به دلیل تعطیلی بعضی از واحدهای مصرف کننده سال گذشته یکی از سال‌های سخت در زمینه فعالیت‌های معدنی بود و در مجموع بین 20 تا 25 درصد کاهش استخراج را نسبت به سال 93 شاهد بودیم.

    به گفته وی، صادرات معادن نسبت به استخراج آن‌ها بسیار ناچیز است اما به دلیل شرایط خوب گمرکی زمینه مساعدی برای صادرات وجود دارد و امیدواریم در سال جاری رقم صادراتی خوبی داشته باشیم.

    مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن کشور به تسهیلات خوب بانکی موجود در بخش بهره‌برداری معادن اشاره کرد و افزود: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری تدابیر خوبی در زمینه تأمین وام برای بهره‌برداران دارد.

    وی با بیان اینکه کمک به مسائل اداری بهره‌برداری و تسهیل در امور بهره‌برداران و اداره امور معادن از مواردی است که به بهره‌برداران کمک می‌کند زودتر به تولیداتشان دست یابند، تأکید کرد: توجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به اختصاص بودجه مناسب در مسیر سنگ‌های معدنی می‌تواند کارساز بوده و کشور را نسبت به گذشته بی‌نیاز‌تر کند.

    اقبالی‌زاچ در زمینه معادن کشف شده سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور گفت: این معادن عمدتا دارای سنگ‌های عقیق و فیروزه هستند اما در بازار سنگ‌های یاقوت و زمرد وجود دارد و این نشان دهنده این است که در سطح کشور در زمینه معادن موجود، اکتشاف و استخراج چندانی نداشته‌ایم و باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم .

    وی با بیان اینکه فرهنگ تولید مواد معدنی که در صنایع دستی به‌کار می رود ضعیف بوده و سنگ‌های دیگر به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد از تجربیات کشورهایی چون تایلند در این زمینه استفاده کند .

    مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن توجه به سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را زمینه خوبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان و خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و فعال شدن معادن برنامه‌های مناسبی تعیین شده که از آن جمله می‌توان به ایجاد واحدهای صنایع معدنی اشاره کرد.

    اقبالی‌زاچ افزود: بخش معادن می‌تواند در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی زیربنا باشد.

    وی در پایان به مشکلات متعدد بخش معادن با منابع طبیعی اشاره و تصریح کرد: با تفاهم نامه‌های امضا شده در سال گذشته بسیاری از این مشکلات مرتفع شده، با این وجود انتظار داریم با دیدگاه وسیع‌تری به بخش معادن که در اقتصاد و اشتغال کشور بسیار موثر است، نگاه شود .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو