عصر خودرو

مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان:

آغاز مهر بورس از مهر ماه

عصر بازار: بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و رسیدن به اولین توافق هسته ای که در آذر ماه آن سال اتفاق افتاد و در حقیقت نقشه راهی بود برای دستیابی به توافق هسته ای بازار سرمایه به واسطه انتظاراتی که سرمایه گذاران از نتایج استقرار دولت جدید داشتند رشد قابل توجهی کرد که شاید بتوان گفت که پرشتاب ترین رشد بازار در همان دوره بود حال چرا این اتفاقات افتاد شاید مهمترین علتش تحریک انتظارات و تاثیر آنی بر بورس بود.

آغاز مهر بورس از مهر ماه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، استنباط می شد باتوجه به انتظار مردم نسبت به بهبود شرایط اقتصادی که از ثمرات توافق بود به تبع حضور سرمایه گذارانی که علاقمند هستند که براساس بازده انتظاری سرمایه گذاری آینده از منافع بورس بهره مند بشوند شاهد رشد بازار سرمایه و افزایش قیمت سهام شرکت ها باشیم اما این انتظار صرفا از دیدگاه و تحلیل کارشناسان بورس و فعالان نزدیک به بازار بود.

    محمود رضا خواجه نصیری، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه آرمان، با بیان مطالب فوق اظهار داشت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و رسیدن به اولین توافق هسته ای که در آذر ماه آن سال اتفاق افتاد و در حقیقت نقشه راهی بود برای دستیابی به توافق هسته ای بازار سرمایه به واسطه انتظاراتی که سرمایه گذاران از نتایج استقرار دولت جدید داشتند رشد قابل توجهی کرد که شاید بتوان گفت که پرشتاب ترین رشد بازار در همان دوره بود حال چرا این اتفاقات افتاد شاید مهمترین علتش تحریک انتظارات و تاثیر آنی بر بورس بود.

    خاطره بد عامل افت بورس پس از توافق هسته ای

    اما امروز ما خبری میمون تر و مبارک تر از اون چیزی که در سال 92 اتفاق افتاد را در تیر ماه سال جاری شاهد بودیم که با واکنش خنثی بازار مواجه شد و این اصلی ترین و اساسی ترین سوالی است که در حال حاضر در بازار سرمایه وجود دارد.

    مدیر سابق نظارت بر بورس ها و بازار های سازمان بورس با اشاره به علت واکنش غیر قابل انتظار سرمایه گذاران به اتفاق اخیر گفت: یک نکته اساسی و بسیار مهم که در این ارتباط وجود دارد آن است که ساختار اقتصادی ابتدای سال 92 در کنار سابقه رشد بازار از شهریور 91 باعث جلب توجه شد و بورس را پررنگ کرد بطوریکه پتروشیمی ها به واسطه رشد نرخ ارز طی دوره فروردین و اردیبهشت سال 92 شروع کردند به اعلام تعدیل های مثبت و سود شرکتها چند برابر شد حالا چه اتفاقی افتاد به یک بستر موجود و آماده حرکت یک امیدواری خوب مثل حل موضوع مناقشات هسته ای هم تزریق شد و از طرف دیگر خاطره خوش سابقه بورس هم در کنار رشد سود شرکت ها امید ها را دوچندان کرد به عبارت ساده تر چوب خوب و خشک آماده برای سوختن وجود داشت و یک جرقه و نسیم ملایم برای روشن شدن آتش هم از راه رسید.

    اتفاقات خوب، واکنش های بد در سال94

    وی ادامه داد: اما نکته ای که می شود با تمثیل برای سال جاری و اتفاقات به وجود آمده بیان داشت این بود که امسال نقطه مقابل اتفاقات آن سال بود بطوریکه ما از دی 92 تا تیر 94 نه خبر خوبی در بازار داشتیم و نه سود شرکت ها رشد کرد که کاهش هم پیدا کرد و از سوی دیگر فضای اقتصادی و بازار پولی هم سعی کرده در این مدت حداکثر استفاده را بکند و منابع پولی را با پیشنهادات وسوسه برانگیز جذب خودش کرد، حالا در این فضا یک خبر مثبت آمده . اما این خبر مثبت توانایی شعله ور کردن آتش را نداشته چون در آن مقطع بستر مناسب برای ایجاد آتش فراهم نبوده.

    ضمن اینکه بازار سرمایه بعد از توافق های وین و بعد لوزان ابتدا با یک حرکت صعودی مواجه شد و پس از دو سه روز با روند نزولی و فروکش کردن هیجانات مواجه شد و یک الگوی رفتاری در بازار سرمایه شکل گرفت و سرمایه گذاران پس ذهن خود گفتند که الگوی رفتاری بازار همین است و تکرار شونده هم می باشد.

    آتشفشان بورس فوران خواهد کرد

    خواجه نصیری خاطر نشان کرد:یک نکته ای که از اهمیت بالایی برخوردار است آنست که ما اگر نگاهی به رشد های قابل توجه بورس داشته باشیم می بینیم که روند های صعودی قابل توجه بورس همواره دوخصلت داشته که اولی موید این است که این رشد ها در اثر یک اتفاق یا خبر خوب بعد از دوره جلب توجه بورس صورت گرفته که بستر آماده بوده و دوم آنکه همواره یک محرک از سمت بازار پول یا بازار ارز داشته بطوریکه اگر به سابقه گذشته بازار نگاه کنیم این موضوع قابل مشاهده است زیرا یا نرخ سود بانکی بطور واقعی کاهش پیدا کرده یا نرخ ارز افزایش پیدا کرده.

    اما امروز ما نه اتفاقات بازار پول را داریم و نه آن تاریخچه مثبت را و در عوض فقط یک خبر خوب داریم، اتفاقی که خودش می تواند عامل ایجاد آن دوتا اتفاق اول باشد.

    لذا امروز در نقطه ای این خبر آمده که بازار ارز و پول در حال حرکت قبلی خود هستند و از لحاظ تاریخچه و خبری هم هر چه طی 2 سال گذشته از بورس شنیده شده خبر بد بوده به عبارت ساده تر هم چوب تر بود هم نسیم مناسبی نداشتیم پس باید از این شعله به وجود آمده استفاده کنیم چون به مرور زمان چوب را خشک خواهد کرد و دوباره آتش را مهیا خواهد کرد. حالا نکته ای که نباید فراموش کرد آنست که اگرچه این شعله هنوز نتوانسته بازار سرمایه را شعله ور کند اما قطعا با مهیا شدن شرایط، بورس رشد و آتشقشان بورس فوران خواهد کرد و سرمایه گذاران نباید اتفاقات و تاثیرات توافق هسته ای را تمام شده ببینند.

    پایان دوران رکود و افزایش دو درصدی تورم

    به عبارت دیگر هنوز حقوقی ها نیازمند پول هستند، هنوز بانک ها در حال سپرده گذاری هستند، هنوز صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در حال بزرگتر شدن و گسترش هستند پس همچنان معادلات بازار عوض نشده اما عوض می شود و برای عوض شدن هم چند دلیل موجه دارد چون سیاست ها ی اقتصادی دولت آنقدر انقباضی بوده و نگرانی از عدم دستیابی به امکانات واردات به جهت جلو گیری از تورم و نیز حساسیت و آسیب پذیری ارز به دلیل کمبود مبادلات

    آنقدر بالا بوده که دست دولت را برای اتخاذ سیاست انبساطی بسته و تمام تصمیمات و شعار های دولت برای خروج از رکود در عمل باتوجه به این موارد اجرا نمی شد اما کم کم این اتفاقات باورود نقدینگی خواهد افتاد و دولت به همراه بانک مرکزی سیاست های اقتصادی جسورانه تری در پیش خواهد گرفت و قطعا دولت در این شرایط نگرانی از افزایش یکی دو درصدی تورم نخواهد داشت ولی آن زمان ما مجبور بودیم سیاست های ضد تورمی اتخاذ کنیم.

    بورس از دوماه دیگر جان می گیرد

    مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه آرمان، در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه این اتفاقات و رفتار ها از چه زمانی در بورس نمایان خواهد شد؟ گفت: این تفکرات و اقدامات از هفته بعد از توافق شروع شده و سرمایه گذاران با یک فرصت یکی تا دو ماه وارد بورس می شوند و بورس از دو ماه آینده از حالت فرسایشی خارج و منطقی خواهد شد. بطوریکه دیگر رشدهای بورس با سرکوب و عرضه های شدید همراه نخواهد بود و ما از دو ماه آینده می توانیم چندین روز متعادل تر همراه با روند افزایشی در بورس داشته باشیم و تصویر بازار سرمایه از یک بازار پر التهاب و نگران کننده به یک بازار با زمزمه های مثبت در جامعه مواجه خواهد شد و هم اکنون زمان انتخاب سهام پر پتانسیل با بنیاد قوی است.

    آغاز مهر بورس از مهر ماه

    وی ادامه داد: پیش بینی می کنم که از مهر ماه بورس آماده جذب نقدینگی جدید خواهد بود و این روند با افزایش ارزش معاملات شروع خواهد شد و ما باید منتظر ارسال این سیگنال مهم از سوی بازار باشیم بطوریکه باید متوسط معاملات روزانه خرد بازار برای یک دوره 15 تا 20 روزه همراه با دوام نشان دهنده یک سیر صعودی قابل ملاحظه باشد و این می تواند اولین سیگنال برای آغاز رشد بازار باشد ولو اینکه با افزایش قیمت سهام شرکت ها همراه نباشد و لذا من معتقدم ما می توانیم از نیمه اول شهریور منتظر این سیگنال در بازار باشیم.

    سال 92 دیگری در راه است

    اما نهایتاً درنقطه ای که ممکن است پایان امسال باشد یا اوایل سال 95 ما ممکن است با حل برخی از موارد و چالش های مهم اقتصادی یک دوران طلایی دیگری همچون سال 92 را در بازار تجربه کنیم هرچند که نیمه دوم سال 94 باتوجه به اینکه اقتصاد درگیر ساخت پیشینه حرکت صعودی بورس است در همین مدت هم سود بورس قابل رقابت با سپرده بانکی خواهد بود.

    به تامین سرمایه آمدم تا کارهای ناتمامم در بورس را تمام کنم

    خواجه نصیر با اشاره به علت تصمیم جابجایی جایگاه کاری خود از مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس اظهار داشت: در زمان اتخاذ تصمیم به جابه جایی گزینه های مختلفی برای کار داشتم اما علت حضور در یک شرکت تامین سرمایه به این دلیل است که من اعتقاد دارم تامین سرمایه های ما باتوجه به سبد گسترده فعالیت هایی که دارند تقریبا همه کارهایی که در حوزه اجرایی و فعالیت های بازار سرمایه می توان انجام داد در این شرکت ها انجام می گیرد.

    حال چه در بحث توسعه سرمایه گذاری یا چه در بحث توسعه سرمایه گذاری عمومی و یا در بحث افزایش فعالیت در بازار سهام یا فعالیت در بحث تامین مالی شرکت ها و ...

    حتی اعتقاد دارم در صورت تعامل خوب تامین سرمایه با سازمان بورس می توانم حتی بخشی از وظایفم در سازمان بورس همچون ابزار سازی و تولید ابزار های جدید را می توانم اینجا گسترش بدهم.

    دو رویکرد اساسی خواجه نصیر در تامین سرمایه آرمان

    براین اساس از روزی که وارد این شرکت تامین سرمایه شدم دو رویکرد اساسی را دنبال کردم بطوریکه رویکرد اول این بود که سعی کردم فعالیت های تأمین سرمایه را در حوزه کاری که از قبل انجام می گرفت گسترش بدهم که طی دو ماه اخیر که من شروع به فعالیت کردم بیش از 8 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کردیم در قالب سندیکا و برای افزایش این رقم تا 2 برابر طی 3 ماه آینده برنامه داریم.

    صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت کنجینه آرمان شهر را از رقم 500 میلیارد تومان در تاریخ 94.03.10 به 1700 میلیارد تومان رساندیم و 1200 میلیون تومان منابع جذب کردیم و از چهارمین صندوق فعال بورس به دومین صندوق بزرگ بورس از لحاظ اندازه و مقدار رسیدیم و صندوق را به لحاظ ساختاری تقویت کردیم بطوریکه نقدشوندگی صندوق افزایش پیدا کرد، دوره صدور و ابطال کوتاه تر شد به صورتی که عمده وجه ابطال سرمایه گذار در روز درخواست ابطال توسط شعب بانک شهر به وی پرداخت می گردد و به عبارت دیگر این دوره بروز شد و منابع نیز در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفت و همچنین سود را بصورت ماهیانه پرداخت کردیم که سود تیر ماه صندوق مزبور به سرمایه گذاران معادل 23.4 درصد سالیانه بوده است.

    صندوق گنجینه آرمان را جایگزین مناسب خدمات سرمایه گذاری بانکی می کنم

    اما از همه مهمتر امروز سرویسی را در صندوق سرمایه گذاری ابداع کردیم که می توانیم ادعا کنیم این سرویس قابل رقابت با سود سپرده هایی است که بانک ها می دهند و قصد داریم آن را تا سطح خدمات الکترونیک پشتوانه حساب های بانکی گسترش دهیم. در آینده این صندوق ها همانند یک حساب سپرده بانکی نقد شونده، در دسترس و به لحاظ خدمات الکترونیکی قابل رقابت با سپرده بانکی خواهد بود بطوریکه سرمایه گذار صندوق سرمایه گذاری ما بخشی از خدمات حوزه پرداخت، خرید، انتقال وجوه و جابه جایی را همانگونه که از طریق عابر بانک در اختیار خواهد داشت در اینجا نیز دارا باشد.

    در رویکرد دوم در حوزه ابزار سازی اعتقاد دارم که باید کارهای زیادی انجام شود که ما آنها را شروع کردیم چراکه توسعه ابزار های جدید برای یک شرکت تامین سرمایه یک رویکرد استراتژیک است چون در وهله اول این توسعه هزینه بر است و می تواند درآمدی نداشته باشد خصوصا برای یک شرکت تامین سرمایه که راه های ساده تری برای پول درآوردن دارد به هر حال رییس یک بنگاه سرمایه گذاری ترجیح میدهد در جایی سرمایه گذاری کند که سود بهتری بدست بیاورد.

    خواجه نصیری خاطر نشان کرد:اعتقاد دارم یک بخش مهم شرکت های تامین سرمایه شناساندن بازار سرمایه به مردم است که در حال حاضر چندان به آن اهمیت داده نمی شود چراکه ما بخشی از سود هایی را که بدست می آوریم باید صرف توسعه این بازار کنیم تا به بازار سهام ما هم کمک بشود.

    در همین راستا ما پروژه هایی مثل صندوق های سرمایه گذاری مخاطره پذیر برای حمایت از پروژه های دانش بنیان، صندوق های زمین و ساختمان و صندوق های پروژه را در دستور کار قرار دادیم و با جدیت دنبال راه اندازی آنها هستیم و برخی پروژه ها برای تنوع صندوق های با درآمد ثابت را نیز در برنامه داریم و در کنار این موارد طراحی اوراق تامین مالی صنایع خاص را نیز دنبال می کنیم.

     

    500 میلیارد ریال نقدینگی بالقوه در راه بورس

    وی در پایان گفتگوی خود در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه شما سال ها متولی بازار و مدیر واحد بورس ها و بازارهای سازمان بورس بودید حال امروز به عنوان مدیر عامل یک شرکت تامین سرمایه برای کمک به بازار سهام چه اقدامی کردید؟گفت: من بارها به این موضوع فکر کرده ام و قصد دارم در بخش فرهنگ سازی، بازاریابی و مارکتینگ به عنوان یک وظیفه فعالیت کنم و صندوق های با درآمد ثابت را برای ورود بخشی از نقدینگی به بازار سهام تجهیز کنم چراکه در حال حاضر کل نقدینگی صندوق های با درآمد ثابت ما در کشور بیش از 100 هزار میلیارد ریال است که اگر 5 درصد آن به بازار سهام تزریق شود می تواند بازار سرمایه را دچار تحول کند کما اینکه این رقم برای صندوق و سودآوریش مشکل ساز نخواهد بود. برای محقق شدن این مهم نیاز به برخی بسترسازی های فنی و مقرراتی داریم که به مخض مهیا شدن امکان تزریق نقدینگی وجود دارد.

    برچسب ها