عصر خودرو

خوش‌بینی مفرط به برجام و منفعت‌طلبی برخی گروه‌ها عوامل مهم سقوط بورس است

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دل‌بستن کامل به اجرای برجام برای بهبود شرایط اقتصادی و بازار سهام نمی‌تواند موجب بالارفتن سوددهی شرکت‌ها شود.

خوش‌بینی مفرط به برجام و منفعت‌طلبی برخی گروه‌ها عوامل مهم سقوط بورس است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، منصور کریمی با اشاره به افت پیاپی شاخص بورس در 11 روز گذشته گفت: اصلاح قیمت و شاخص یکی از دلایل افت روزهای گذشته بازار است؛ چرا که از زمستان پارسال شاهد رشد نماگر بورس بودیم و در مقاطعی که بازار رشد بالایی را تجربه می‌کند نیاز به اصلاح و استراحت دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی دیگر از دلایل افت بازار افزایش بیش از حد قیمت سهام برخی نمادها از جمله خودرویی‌ها است که کلّیت بازار را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است و انتشار خبرهای متناقض در خصوص نهایی شدن قرارداد خودرویی‌ها با خارجی‌ها نشان از منفعت طلبی برخی افراد در بورس دارد.

    وی اضافه کرد: البته خریدهای اعتباری سهام هم یکی دیگر از مشکلات بازار سهام است که در زمان سررسید، لزوم تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها موجب افزایش عرضه و تشکیل صفهای فروش در بورس می‌شود و کلّیت بازار را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و هیجان‌زدگی سهامداران را در پی دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به خوش‌بینی‌های مفرط دولتی‌ها در موضوع برجام ادامه داد: بخشی از افزایش و رشد شاخص و قیمت سهام در پی رسیدن به توافق قابل توجیه است و دولتی‌ها برای خروج اقتصاد از رکود باید اقدام عملی انجام دهند.

    کریمی با بیان اینکه نوسانات کوتاه‌مدت بورس به‌دلیل انتشار خبرهای پراکنده و غیرموثق، موجب انجام معاملات هیجانی در بورس شده و برای مدتی در بازار قابل مشاهده خواهد بود اذعان داشت: در حال حاضر بازار سرمایه منتظر انتشار خبر در خصوص مراحل عملی اجرای برجام از جمله برقراری سوئیفت و مبادله ارز است.

    وی اضافه کرد: دل بستن کامل به اجرای برجام برای بهبود شرایط اقتصادی و بازار سهام نمی تواند موجب بالا رفتن سوددهی شرکت‌ها شود؛ چرا که سرمایه گذاران با پیش بینی شرایط آینده نسبت به خرید سهام شرکت‌ها اقدام می کنند و در شرایط فعلی اتفاقی برای اقتصاد و صنایع رخ نداده است که رونق بازار و رشد شاخص و قیمتها در بورس ادامه دار باشد.
    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص لیدری بورس پس از خودرویی ها تصریح کرد: بانکی ها یکی از گروه هایی هستند که پتانسیل تبدیل شدن به لیدری بورس را در صورتی دارند که مشکلات مربوط به سوئیفت و مراودات تجاری و معاملات دلاری مرتفع شود.
    وی در خصوص لیدری خودرویی ها در بازار نیز اظهار داشت: با انتشار خبر رسیدن به توافق در مذاکرات و اجرایی شدن برجام، خودرویی ها از جمله گروه‌هایی بودند که رشد چشم‌گیری را عاید سهامداران خود کردند و بخشی از افزایش بیش از حد گروه خودرویی بخاطر هیجان و انتشار خبرهای متناقضی در مورد مشارکت خودروسازان خارجی با شرکت‌های داخلی و در پی آن افزایش سوددهی و بهبود وضعیت صنعت خودرو کشور بود و حالا با برآورده نشدن انتظارات، گروه خودرویی با افت خود کلیت بازرا را تحت تاثیر قرار داده است.
    کریمی با بیان این که بورس آیینه اقتصاد کشور است اذعان داشت: تا اتفاق بنیادی در اقتصاد ایجاد و از رکود خارج نشود نباید منتظر ادامه روند رو به رشد بازار سهام بود و دولت باید برای بهبود فضای کسب و کار اقدام کند.
    وی با اشاره به طبیعی بودن اصلاح بازار در مقطع کنونی افزود: با توجه به این که اقتصاد کشور در شرایط رکودی به سر می برد و سایر بازارها نیز از سودآوری پایین تری نسبت به بازار سهام برخوردارند بنظر می رسد نقدینگی مقصد دیگری بجز بورس نداشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها