عصر خودرو

کارشناس بازار مسکن:

عرضه املاک شهرداری در بورس کالا منجر به افزایش شفافیت می شود

عصر بازار- فخرالدین زاوه یک کارشناس بازار مسکن درخصوص عرضه املاک شهرداری در بورس کالا گفت: به طور کلی تصمیم عرضه املاک شهرداری در بورس کالای ایران مثبت است و اجرایی شدن آن منجر به افزایش شفافیت خواهد شد.

عرضه املاک شهرداری در بورس کالا منجر به افزایش شفافیت می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، قرار گرفتن دلار در کانال 27 هزار تومان پای متقاضیان خرید مسکن را برای حضور در این بازار به عقب کشید و امید به کاهش قیمت مسکن را زنده کرد. قیمت مسکن نیز به زعم اغلب کارشناسان مسکن تا پایان 1400 در ثبات نسبی خواهد بود.

    فخرالدین زاوه کارشناس بازار مسکن پیش بینی بازار مسکن را به ثبات نسبی در بازار ارز مرتبط دانست و گفت: شرایط فعلی مسکن نیز مانند دارایی‌های دیگر است. پیش‌تر تحولات در سایر بازارهای مالی با یک وقفه بر بازار مسکن اثر می‌گذاشت اما در یکی دو ساله گذشته اثرپذیری آنی بازار مسکن از بازارهای مالی دیگر همچون دلار بیشتر شده است.

    جولان حرفه‌ای‌ها در بازار مسکن

    وی با اشاره به گران بودن مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط بیان کرد: حجم معاملاتی متقاضی مصرفی بسیار پایین است و این متقاضیان در شرایط کنونی سهم و نقش چندانی در بازار مسکن ندارند و عمده معامله کنندگان بازار مسکن در حال حاضر حرفه‌ای‌ها هستند که ممکن است به دنبال کسب سود از بازاری به بازار دیگر رجوع کنند.

    محتمل‌ترین سناریو مسکن تا پایان 1400

    زاوه بیان کرد: در آینده نزدیک محتمل‌ترین سناریو آن است که رشد بهای مسکن کمتر از تورم عمومی و بهای مسکن در یک ثبات نسبی بماند.

    آیا با کاهش قیمت دلار، مسکن ارزان می‌شود

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا با کاهش قیمت دلار، مسکن ارزان می‌شود به چسبندگی قیمت اشاره کرد و گفت: قیمت مسکن در صورت پایین آمدن قیمت دلار، برای کاهش مقاومت نشان می‌دهد. علاوه بر آن قیمت مسکن یک سال از تورم عقب مانده و بعید است که با کاهش قیمت دلار افت شدید داشته باشد. پیش بینی برای آینده قیمت مسکن ثبات نسبی است مگر آنکه بازار دارایی‌ها به شدت ملتهب شود و با جهش شدیدی در قیمت دلار مواجه شویم که بسیار بعید به نظر می‌رسد.

    بیشتر بخوانید:

    اجاره مسکن برای برخی مستاجرها آرزو شده است

    این کارشناس بازار مسکن در ارتباط با عرضه املاک شهرداری در بورس کالا گفت: به طور کلی تصمیم عرضه املاک شهرداری در بورس کالای ایران مثبت است و اجرایی شدن آن منجر به افزایش شفافیت خواهد شد. اما نکته مهم این است که این تصمیم، بخشی از یک پروسه است، نحوه اجرایی شدن آن و ساز و کار عرضه از اهمیت بسیاری در موفقیت عرضه املاک شهرداری در بورس کالا برخوردار است.

    زاوه افزود: موضوعاتی همچون سبد اموالی که قرار است از طریق بورس عرضه شود، متقاضیان خرید، نحوه معامله و شکل اجرا باید توسط بورس کالا مشخص شود.