عصر خودرو

امیدواری رئیس مرکز آمار به کاهش تورم

عصر بازار- رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به کاهش نرخ تورم در چهار ماه گذشته،اظهار امیدواری کرد: این روند با توجه به اقدامات مثبتی که در طراحی لایحه بودجه برنامه محور سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام گرفته است، با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.

امیدواری رئیس مرکز آمار به کاهش تورم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا؛ «جواد حسین‌زاده»، با اعلام نتایج شاخص قیمت مصرف‌کننده دی‌ماه 1400 و از کاهش میانگین 1 درصدی نرخ تورم سالانه گفت: نرخ تورم سالانه دی‌ماه  برای خانوارهای کل کشور برابر 42,4 درصد و برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 41،8 درصد و 45،8 درصد است.

    وی افزود: نرخ تورم سالانه، برای خانوارهای شهری 0,9 واحد درصد و برای خانوارهای روستایی 1.2 واحد درصد کاهش داشته است.

    رئیس مرکز آمار ایران با توضیح این مطلب که نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است،  تصریح کرد: نرخ تورم نقطه‌ای دی‌ماه  ٣٥,9 درصد است. این عدد در مقایسه با ماه قبل 0,7 واحد درصد افزایش یافته است که این افزایش، برای خانوارهای شهری بیش از دو برابر خانوارهای روستایی بوده است؛ به‌طوری که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری (35،8 درصد) نسبت به ماه قبل 0,8 واحد درصد افزایش داشته، در حالی که این افزایش نرخ، برای خانوارهای روستایی (٣6.5 درصد) 0.3 واحد درصد بوده است.

    همچنین، حسین زاده نرخ تورم ماهانه دی 1400 را 2،4 درصد اعلام و خاطرنشان کرد: افزایش 0,7 واحد درصدی این عدد نسبت به آذرماه سال جاری بیشتر برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» (به ترتیب با ١.٧ درصد و ٢.٧ درصد) بوده است.

    وی آمار ارائه شده درباره  شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران را حاصل سنجش 475 قلم کالا و خدمت در 385 منطقه شهری و 671 منطقۀ روستایی اعلام و تأکید کرد:  گسترۀ پایش قیمت‌های این مرکز، کامل‌ترین و دقیق‌ترین آمارگیری از نوع خود در سطح کشور به‌شمار می‌آید.

    رئیس مرکز آمار ایران، با اشاره به کاهش نرخ تورم در چهار ماه گذشته،اظهار امیدواری کرد: این روند با توجه به اقدامات مثبتی که در طراحی لایحه بودجه برنامه محور سال 1401 از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام گرفته است، با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو