عصر خودرو

بازگشت بزرگترین شریک اروپایی ایران؛ روابط تهران-رم الگویی برای غرب

عصر بازار- اعمال تحریم ها، ارزش مبادلات تجاری ایران و ایتالیا را از ۷.۵ میلیارد یورو در سال به ۱.۵ میلیارد یورو کاهش داد و اکنون بعد از رفع تحریم ها در نتیجه برجام، ایتالیا قصد دارد به جایگاه گذشته خود بازگردد و بزرگترین شریک اروپایی ایران شود.

بازگشت بزرگترین شریک اروپایی ایران؛ روابط تهران-رم الگویی برای غرب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، هفته گذشته جمهوری اسلامی ایران میزبان یکی از مهمترین شرکار تجاری خود، یعنی ایتالیا بود؛ «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا سه شنبه 24 فروردین در صدر هیات 250 نفره سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد؛ او در روز نخست میهمان اهالی سیاست بود و روز دوم میهمان اهالی اقتصاد.
    ایتالیا در سال های نه چندان دور به عنوان نخستین شریک تجاری ایران شناخته می شد؛ ارزش مبادلات دو کشور در آن سالها به رکورد 7.5 میلیارد یورو در سال رسیده بود که این رقم در سال های اخیر در نتیجه تحریم به 1.4 میلیارد یورو کاهش یافت.
    این هیات اقتصادی ایتالیا متشکل از 70 بنگاه اقتصادی، نهمین هیاتی است که بعد از حصول توافق هسته ای و اجرای برجام به ایران سفر می کنند؛ در مجموع بعد از توافق هسته ای 900 بنگاه اقتصادی از کشور ایتالیا به ایران سفر کرده اند که این یک رکورد محسوب می شود.
    در این سفر، وزیر آموزش و پرورش و دانشگاه ها، برخی معاونان وزارتخانه ها، رئیسان موسسه بیمه ضمانت صادرات «ساچه»، شرکت نفت «انی» و اتحادیه صنایع «کنفیندوستریا»، موسسه تجارت خارجی «ایچه»، نمایندگان شرکت های کوچک و متوسط، صاحبان صنایع و مدیران ارشد بانک های بزرگ ایتالیا نخست وزیر این کشور را همراهی می کردند.
    امضای 6 یادداشت تفاهم در روز نخست در حوزه فعالیت های فرهنگی و گردشگری، تفاهمنامه همکاری صنعتی در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر، چارچوب همکاری میان راه آهن ایران و ایتالیا، یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت صادرات گاز ایران و شرکت انی ایتالیا، یادداشت تفاهم میان شرکت فرودگاه های ایران و ایتالیا درخصوص توسعه فرودگاه مهرآباد تهران، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تولید انواع مفتول، میله و تسمه مورد نیاز صنایع خودروسازی و تفاهمنامه همکاری های نمایشگاهی، راه را برای گسترش بیش از پیش روابط تهران – رم در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هموارتر کرد.

    ** برگزاری نشست تجاری ایران و ایتالیا و امضای 12 یادداشت تفاهم
    هیات ایتالیایی در دومین روز از سفر، نشست های اقتصادی را در دستور کار قرار داده بود؛ نخست وزیر ایتالیا و هیات اقتصادی، نشست تجاری دو کشور را در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار کردند.
    در این نشست که با حضور نمایندگانی از بخش های خصوصی دو کشور برگزار شد، انجمن شرکت های ساخت و مهندسی صنعت نفت ایران و شرکت انی ایتالیا (ANIE) یادداشت تفاهم گسترش همکاری طرفین برای طراحی، عرضه و اجرای پروژه های جدید صنایع نفت و گاز را در ایران و کشورهای همسایه امضا کردند.
    اتحادیه پوشاک تهران نیز با شرکت ایتالیایی «سیستم مد ایتالیا»(SISTEMA MODA ITALIA) موافقتنامه گسترش همکاری تجاری و صنعتی دوجانبه را در صنایع منسوجات و مد امضا کرد.
    گروه آی.ام.کیو/IMQ ایتالیا نیز تفاهمنامه دوجانبه توسعه و حمایت از مشارکت دوجانبه در بررسی دانش و صلاحیت به منظور شناخت نیازهای اولیه بازار ایران مناسب با خدمات شرکت ایتالیایی و تدوین بهتر هدف همکاری طرفین را با شرکت ایرانی مهندسی و صنایع فهامه، امضا کرد.
    همچنین قرارداد عرضه تجهیزات صنعتی و خدمات برای ساخت کارخانه فولاد به ظرفیت یک میلیون و 500 هزار تن و به ارزش 350 میلیون یورو بین شرکت فولاد بوتیا ایران (بیسکو) و شرکت DANIELI ایتالیا امضا شد.
    شرکت فولاد بوتیا(بیسکو) نیز قرارداد دیگری با شرکت «فاتا اسپا- FATA SPA» ایتالیا برای عرضه تجهیزات و خدمات ساخت نیروگاه 450 مگاواتی در استان کرمان به ارزش 237 میلیون یورو امضا کرد.
    همچنین شرکت فولاد مبارکه موافقتنامه ای با شرکت «مارسگاگلیا» ایتالیا باهدف تقویت همکاری بین طرفین و نهایی کردن قراردادها برای عرضه محصولات نهایی فولاد مبارکه امضا کرد.
    شرکت مخابرات ایران نیز موافقتنامه همکاری با شرکت ایتالیایی «ایتال تل- ITALTEL» برای اجرای شبکه مخابرات در ایران امضا کرد.
    در این نشست فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا، یادداشت تفاهمی بین شرکت «آیتی وای- ITWAY» ایتالیا و شرکت سرمایه گذاری پاتاسا ایران برای همکاری در پروژه های فناوری در زمینه های مختلف امضا شد.
    شرکت «بل للی گروپ- BELLELI GROUP» ایتالیا نیز موافقتنامه ای با شرکت جهانپارس ایران برای اجرای قراردادهای مهندسی، تامین کالا و ساخت (EPC) در بخش های انرژی و زیربنایی امضا کرد.
    همچنین شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در این نشست، موافقتنامه ارزیابی مجدد زیربنای فرودگاه کرمان و به ویژه طراحی، مهندسی و مدیریت اجرای باند فرودگاه را با شرکت «ویتالی اسپا- VITALI SPA» ایتالیا امضا کرد.
    در ادامه، دانشگاه شهید بهشتی تهران یادداشت تفاهم تحقیقات در زمینه توسعه شهری شهرهای ایران و نقش تنوع زیستی در برنامه ریزی معاصر شهری، تحقیقات درباره توسعه معماری پایدار در ایران، بکارگیری تجربه معماران در معماری سبز، بررسی مدل معروف به جنگل عمودی افقی در برج مسکونی میلان را با شرکت معماری «استفانو بوری- STEFANO BOERI» امضا کرد.
    وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران نیز در این نشست قراردادی با شرکت «دیمنشن اسپا- DIMENSIONE SPA» برای عرضه 30 واحد سیار بیمارستانی امضا کرد.

    ** همکاری های نفتی ایران و ایتالیا
    شرکت هایی ایتالیایی از سال های گذشته در طرح های نفتی ایران حضور داشته اند که از مهمترین آنها می توان به توسعه فازهای چهار و پنج پارس جنوبی و توسعه میدان نفتی دارخوین اشاره کرد.
    اعمال تحریم های غرب علیه ایران برای مدتی رشته همکاری های دو کشور در صنعت نفت را قطع کرد اما اجرای برجام و رفع تحریم ها، فرصتی را برای همکاری دوباره شرکت های ایرانی و ایتالیایی فراهم کرده است.
    ایتالیایی ها برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی که به عنوان فاز سرگردان و بلاتکلیف پارس جنوبی نیز شناخته می شود، اعلام آمادگی کرده اند؛ گفته می شود شرکت «انی» ایتالیا که پیش از این در پارس جنوبی، فعالیت داشته است پیشنهادی چهار میلیارد دلاری برای توسعه تنها فاز باقی‌مانده پارس جنوبی، ارائه کرده است.
    شرکت انی ایتالیا پیش از این، طرح توسعه فازهای چهارم و پنجم میدان گازی پارس جنوبی را تکمیل کرده و کارنامه خوبی از خود در پارس جنوبی برجا گذاشته است.
    خرید نفت خام ایران زمینه دیگری از مراودات اقتصادی ایران و ایتالیاست؛ شرکت انی که پیش از تشدید تحریم ها، مسئولیت اجرای چند طرح بزرگ را در صنعت نفت ایران برعهده داشته است، در ماه های اخیر خواستار مشارکت دوباره با صنعت نفت ایران شده و مذاکره هایی را نیز انجام داده که از جمله آنها می توان به برنامه ریزی برای خرید نفت اشاره کرد.
    بر این اساس، «کلادیو دسکالزی» مدیرعامل انی از تمایل این شرکت ایتالیایی برای از سرگیری واردات محموله های نفت خام ایران پس از لغو کامل تحریم ها خبر داده و با بیان اینکه رم تا پیش از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا یکی از مشتریان اصلی نفت خام ایران بوده، گفت: نفت خام ایران برای پالایشگاه های ما بسیار مطلوب است، بنابراین شرکت انی از خرید دوباره نفت خام ایران پس از لغو تحریم ها استقبال می کند.
    توسعه فازهای جدید میدان نفتی دارخوین از زمینه های همکاری دیگر مورد علاقه ایتالیایی هاست؛ در این ارتباط شرکت انی ایتالیا برای توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین اعلام آمادگی کرده است.
    هدف از طرح توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین افزایش تولید روزانه 60 تا 70 هزار بشکه نفت خام است؛ اجرای این پروژه حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
    این شرکت ایتالیایی تا پیش از افزایش تحریم های بین المللی، در فاز نخست و دوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین، واقع در ٣۰ کیلومتری شمال خرمشهر و ١۰۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز، در قالب قراردادهای بیع متقابل مشارکت داشت اما برای پرهیز از تحریم های تجاری آمریکا مربوط به سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران، مجبور شد فعالیت های خود در میدان نفتی دارخوین را ترک کند.
    علاوه بر این، ‌شرکت «تکنی مونت» ایتالیا و «هلدینگ خلیج فارس» چندی پیش تفاهمنامه ای به ارزش یک میلیارد یورو در صنعت پتروشیمی امضا کردند. اگرچه هنوز جزئیات نهایی این توافق اعلام نشده، اما تامین فاینانس و تجهیزات بخشی از این تفاهم است.
    همچنین گروهی از شرکت های ایتالیایی در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (بوشهر) علاقه مندی خود را برای سرمایه گذاری در زیر ساخت های این منطقه به ویژه پارس شمالی را اعلام کردند؛ قرار است ایتالیایی ها علاوه بر ساخت بندر در این منطقه، در طرح های صنعتی و پتروشیمی پارس شمالی نیز سرمایه گذاری کنند.
    ایتالیایی ها همچنین پیشنهادهایی را نیز برای توسعه میدان های گازی واقع در منطقه پارس شمالی شامل میدان های گلشن و فردوسی مطرح کرده اند.
    همکاری انی با شرکت ملی حفاری ایران، همکاری در ساخت تجهیزات صنعت نفت، همکاری در بخش پالایشگاهی و ساخت خطوط انتقال نفت و گاز از دیگر زمینه هایی است که فعالان صنعت نفت دو کشور به عنوان همکاری های آینده مورد توجه قرار داده اند.

    ** ساخت چند نیروگاه با مجموع ظرفیت 500 مگاوات
    حوزه نیرو، یکی دیگر از زمینه هایی است که ایران و ایتالیا برای همکاری مشترک انتخاب کرده اند؛ در این زمینه معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از امضای تفاهمنامه همکاری بین ایران و ایتالیا برای ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر به مجموع ظرفیت 500 مگاوات در کشورمان در پنج سال آینده خبر داد.
    علیرضا دائمی افزود: تفاهمنامه همکاری صنعتی بین وزارتخانه های نیرو ایران و توسعه اقتصادی ایتالیا برای ساخت چند نیروگاه تجدیدپذیر در ایران با مجموع 500 مگاوات به امضا رسید و قرار است شرکت های ایتالیایی علاقمند به سرمایه گذاری در این زمینه، این برنامه را به سرانجام برسانند.
    نیروگاه های مورد نظر وزارت نیرو در زمینه های زیست توده، خورشیدی و زمین گرمایی هستند که با توجه به ظرفیت های بسیار خوب در ایران از جمله بیش از 300 روز آفتابی در کشور، عملیاتی و اجرایی می شوند.

    ** روابط بانکی ایران و ایتالیا وارد مرحله جدیدی می شود
    در حاشیه سفر هیات ایتالیایی، جمعی از بانکداران ایتالیا با رئیس‌کل بانک مرکزی دیدار کردند و با تاکید بر تقویت روابط بانکی بین دو کشور از برقراری روابط کارگزاری بین برخی از بانک‌های ایران و ایتالیا خبر دادند.
    ولی‌الله سیف نیز در این جلسه بر ارتقای روابط تجاری بین دو کشور با تقویت همکاری‌های بانکی تاکید کرد و خبر داد که پیش‌نویس تفاهمنامه‌ای برای همکاری‌ بانک های مرکزی دو کشور آماده شده و قرار است در حاشیه نشست صندوق بین‌المللی پول به امضای طرفین برسد.
    وی از بانکداران ایتالیایی خواست اقدام‌های مثبت انجام شده در زمینه همکاری‌های بانکی را سرعت بخشند و موضوع ها در جلسات مستمر بانکداران دو کشور دنبال شود.

    ** ساخت پایانه مسافری 80هزار متری مهرآباد با شرکت ایتالیایی
    از دیگر نتایج این سفر، می توان به امضای تفاهم نامه ای میان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با شرکت ایتالیایی SEA (سه آ) برای ساخت یک پایانه مسافری 80 هزار مترمربعی در فرودگاه مهرآباد در مدت سه سال به ارزش 300 میلیون یورو اشاره کرد.
    این تفاهم نامه را رحمت الله مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و «نیکولا مجیس ترتی » مدیرعامل شرکت «سه آ» در حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر ایتالیا امضا کردند.
    احمدرضا بیاتی معاون بین الملل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در تشریح جزئیات این تفاهمنامه گفت: علاوه بر ساخت پایانه، این شرکت ایتالیایی سه هزار پارکینگ احداث و سطوح پروازی و اپرون (تاکسی وی) فرودگاه مهرآباد را بهسازی می کند.

    ** پوشاک تولید مشترک به بازار می آید
    امضای تفاهم نامه فدراسیون مد و منسوجات ایتالیا (SMI) و اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک تهران از دیگر رخدادهای سفر هیات ایتالیایی به ایران بود.
    رئیس فدراسیون مد و منسوجات ایتالیا (SMI) در این زمینه گفت: در تفاهم نامه امضا شده میان این فدراسیون و اتحادیه پوشاک تهران، هم سرمایه گذاری مشترک و هم عرضه کالای نهایی به بازار ایران مورد توجه قرار گرفته است و بر این اساس، شرکت های ایتالیایی در ایران سرمایه گذاری و با همکاری همتایان خود، تولید مشترک به بازار عرضه می کنند و برخی کمپانی های ایتالیایی نیز محصولات نهایی خود را در بازار ایران عرضه خواهند کرد.
    «کلودیو مرنزی» در نشستی مشترک با ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران، به تشریح جزئیات تفاهم نامه ایران و ایتالیا در زمینه پوشاک پرداخت و گفت: سرمایه گذاری مشترک بین ایران و ایتالیا مربوط به کالاهای با کیفیت خوب و قیمت متوسط است و عرضه کالای نهایی به بازار ایران شامل کالای با کیفیت خیلی بالا و لوکس و قیمت های خیلی بالا خواهد بود.
    حضور هیات های سیاسی و اقتصادی در ایتالیا و ایران، برگزاری نمایشگاه در هر دو کشور و همچنین انجام مذاکرات در زمینه های مختلف بین فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا نشان می دهد که با اجرای برجام، دور تازه ای از همکاری های اقتصادی ایران و ایتالیا آغاز شده است و دو طرف انتظار دارند، سطح مبادلات تجاری از رقم 7.5 میلیارد یورو در سال های پیش از تحریم ها نیز فراتر رود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها