عصر خودرو

طی معاملات روز گذشته در بورس رخ داد

کاهش شتاب ریزش‌ها در سهم‌های بازارساز

عصر بازار- شاخص بورس تهران طی معاملات روز گذشته باز هم با افت مواجه شد و در میانه کانال ۷۷ هزار واحد آرام گرفت. آنچه در معاملات روز گذشته محسوس بود، کاهش تمایلات نزولی و ظاهر شدن تقاضای خرید سهام در برخی از گروه‌ها و تک نمادها بود.

کاهش شتاب ریزش‌ها در سهم‌های بازارساز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، از میان گروه‌های صنعتی 37 گانه حاضر در بورس تهران، فقط 8 گروه با رشد شاخص مواجه شدند و در روز منفی بازار، سهامداران خود را شیرین کام کردند. از میان این 8 صنعت، گروه خدمات فنی و مهندسی با بیشترین رشد در صدر گروه‌های سودده قرار گرفت. نمادهای این گروه به‌طور متوسط با 2 درصد رشد قیمت مواجه شدند. در این گروه که تنها دو نماد دارد، حمایت اشخاص حقوقی در نماد «رمپنا» باعث شد قیمت پایانی تقریبا 2 درصد رشد کند. همین موضوع سبب شد که «رمپنا» جزو تاثیرگذارترین نمادها در جلوگیری از افت بیشتر شاخص کل قرار گیرد.

    در کنار گروه فنی و مهندسی، گروه‌های حمل‌و‌نقل، دباغی و پرداخت چرم و سایر واسطه‌گری‌های مالی (لیزینگ‌ها) قرار داشتند که بیشترین رشد شاخص صنعت را تجربه کردند. شاخص این گروه‌ها به ترتیب 86/ 1، 65/ 1 و 35/ 1 درصد رشد کرد. از میان این گروه‌ها نیز گروه حمل و نقل با معامله بلوکی در نماد عادی حکشتی به کمک شاخص کل شتافت. روز گذشته در حالی که قیمت تابلو در نماد حکشتی در محدوده منفی قرار داشت، یک معامله کد به کد میان سهامداران حقوقی از راه رسید و قیمت پایانی را در این نماد تا مثبت 2 درصد رشد داد. در نتیجه این داد و ستد تاثیر مثبت 45 واحدی برای شاخص کل رقم خورد و در نتیجه از ریزش بیشتر دماسنج بازار جلوگیری شد.

    در طرف دیگر در حالی که 28 صنعت با افت شاخص مواجه بودند، گروه‌های محصولات چوبی، ساخت دستگاه‌های ارتباطی، استخراج نفت و گاز و همچنین ابزار پزشکی (با تک نماد «آکنتور») بیشترین افت قیمت‌های سهام را تجربه کردند و هر کدام به‌طور جداگانه حدود 5 درصد ریزش داشتند. همچنین بیشترین ارزش معاملات روز گذشته برای گروه‌های خودرویی، بانکی و سرمایه‌گذاری‌ها و فلزات اساسی رقم خورد. در حالی که کل ارزش معاملات بورسی به زحمت به رقم 300 میلیارد تومان می‌رسید، ارزش معاملات در گروه خودرویی بالغ بر 100 میلیارد تومان بود.


    نیم‌نگاهی به بانکی‌ها

    آنچه بیش از همه در معاملات روز گذشته توجه‌ها را به خود جلب می‌کرد، جمع شدن صف‌های فروش در نمادهای لیدر گروه خودرویی بود. پس از آنکه در انتهای هفته گذشته و ابتدای هفته جاری فشار فروش در نمادهای خودرویی شدت گرفت و ریزش‌های سنگینی برای نمادهای مختلف این گروه رقم خورد، روز گذشته در برهه‌ای از ساعات معاملات به نظر رسید که احتمالا به زودی روند ریزشی در این نمادها به پایان خواهد رسید. از آنجا که مدت‌ها است فعالان بازار به دنبال لیدری می‌گردند که به جای گروه خودرویی نشسته و رشد بعدی بازار را رقم بزند، با جمع شدن صف‌های فروش در نمادهای خودرویی، معاملات در گروه بانکی رونق بیشتری پیدا کرد. در واقع به نظر می‌رسید بورس بازانی که از گروه خودرویی خارج شده‌اند، حرکت محتاطی به سمت نمادهای بانکی داشتند. اگرچه صف‌های فروش سنگین در نمادهایی از قبیل «خاور» و «خکاوه» به قوت خود تا انتهای ساعات معاملات باقی ماند، اما با جذب شدن صف‌های فروش نمادهایی از قبیل «خودرو» و «خساپا»، قیمت در نمادهای بانکی نیز رو به رشد گذاشت. قیمت در برخی نمادهای بانکی از منفی تا محدوده صفر تابلو نیز رشد کرد. اما در ادامه، عرضه‌های پرحجم در نمادهای بانکی از رشد بیشتر قیمت جلوگیری کرد و شاید این تلاش نیز برای لیدر شدن گروه بانکی فعلا با شکست مواجه شد. از میان نمادهای حاضر در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، بیشترین ارزش معاملات به نمادهای «وبملت»، «وتجارت» و «وبصادر» اختصاص یافت. این در حالی بود که شاخص این گروه با افت 36/ 0 درصدی مواجه شد و زیان متوسط این گروه از ابتدای سال به تقریبا 5 درصد رسید. بیشترین رشد قیمت در این گروه به نمادهای وسینا، وبصادر و وانصار تعلق داشت و در طرف دیگر «وپارس»، «وپست» و «وکار» نیز بیشترین افت قیمت را ثبت کردند.


    سرمایه‌گذاری‌ها، همچنان پرمعامله

    از ابتدای سال جاری تا کنون، توجه‌ها به شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیش از پیش بوده است. در حالی که از لحاظ ارزش بازار این گروه رتبه یازدهم را در گروه‌های بورسی به خود اختصاص می‌دهد، این روزها پس از گروه‌های خودرویی و بانکی، بیشترین ارزش معاملات روزانه را دارد. طی ماه گذشته ارزش معاملات در این گروه بیش از 700 میلیارد تومان بوده است. این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که ارزش معاملات گروه‌های بزرگی همچون فلزات اساسی و محصولات شیمیایی (پتروشیمی ها) طی یک ماه گذشته کمتر از 400 میلیارد تومان بوده است. دلیلی که بیش از همه باعث مورد توجه قرار گرفتن سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌شود، رشد خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) در دوره رونق بازار است. چنانچه رشد بازار متوقف شود و در مسیری نزولی قرار گیرد، احتمالا توجه به این گروه نیز کاهش خواهد یافت. نکته دیگری که این روزها باعث افزایش ارزش معاملات بوده است، قرار گرفتن نماد «وساپا» در این گروه است. همان‌طور که این روزها سایر نمادهای وابسته به گروه خودرویی پرمعامله هستند، ارزش معاملات وساپا نیز در بالاترین رکوردهای خود قرار دارد. ارزش معاملات این گروه در روز گذشته تقریبا به اندازه 30 میلیارد تومان بود. از میان نمادهای حاضر در این گروه بیشترین ارزش معاملات به نماد «وساپا» اختصاص یافت که بیش از 20 میلیارد تومان بود. پس از آن نمادهای «واتی»، «وتوصا» و «وملت» بیشترین ارزش معاملات را رقم زدند. نمادهای «وتوصا»، «پردیس» و «واتی» بیشترین رشد قیمت و نمادهای «وساپا»، «وملت» و «وبیمه» نیز بیشترین افت قیمت را در این گروه ثبت کردند. در گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز تنها به اندازه 800 میلیون تومان سهم جابه‌جا‌ شد و بیشترین ارزش معاملات به نماد «وغدیر» تعلق گرفت. ضمنا نماد «وامید» بیشترین افت و «وصندوق» نیز کمترین افت قیمت را تجربه کرد.


    لاستیک و پلاستیک

    گروه لاستیک و پلاستیک نیز در روز گذشته از افت قیمت‌ها بی بهره نماند و شاخص این گروه تقریبا 74/ 0 درصد افت کرد. بیشترین ارزش معاملات در این گروه به نماد «پلاسک» و «پتایر» تعلق گرفت و همچنین نمادهای پلاسک و پتایر به ترتیب بیشترین رشد و بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. این گروه جزو گروه‌هایی است که ازابتدای سال همچنان بازدهی مثبت خود را حفظ کرده است. در حالی که از ابتدای سال جاری 13 صنعت بازدهی مثبت داشته‌اند، این گروه نیز توانسته است بازدهی تقریبا 4 درصدی را ثبت کند.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو