عصر خودرو

آخرین روز معاملاتی مس طی فروردین با رشد محدود همراه شد

دوگانگی در بازار فلز سرخ

عصر بازار- بهای فلز سرخ در بازار داخلی و بورس کالای ایران طی روز گذشته روند مثبتی را تجربه کرد، این در حالی است که قیمت مس روز جمعه در بورس فلزات لندن با افت ۳۵/ ۰ درصدی روبه‌رو شد که به گفته کارشناسان افزایش اندک روز گذشته به دلیل تقویت میانگین هفتگی این محصول در بازارهای جهانی بوده است.

دوگانگی در بازار فلز سرخ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  به این ترتیب روز یکشنبه 29 اسفند ماه ‌رینگ محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران شاهد عرضه بیش از 24 هزار تن انواع فلز سرخ بود که از این مقدار 4 هزار و 500 تن آن به مفتول و کاتد مس شرکت ملی مس اختصاص داشت که نسبت به آخرین معامله افزایش 21/ 0 درصدی را تجربه کرد.

    در این روز مس مفتول نسبت به هفته گذشته رشد بیش از 35 تومانی را تجربه کرد، در حالی که کاتد ملی‌مس افزایش 37 تومانی را به ثبت رساند. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان، 270 تن مس مفتول را راهی تالار معاملات کرد.

    بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 16 هزار و 108 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش 37 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 2 هزار و 500 تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا یک هزار و 520 تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 16 هزار و 851 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، رشد 35 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 2 هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار یک هزار و 40 تن از این محصول بودند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 16 هزار و 906 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، افزایش 35 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد.

    از سوی دیگر مفتول مس هم‌اکنون در بازار آزاد با قیمت 17 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به‌ روز گذشته افزایش 100 تومانی را در هر کیلوگرم در برداشته است. البته در حال حاضر تفاوت قیمتی این فلز در بازار آزاد و بورس کالا حدود 200 تومان است که به گفته برخی از کارشناسان حوزه فلزات پایه همچنان خرید از بورس کالای ایران برای تولید‌کنندگان صرفه اقتصادی دارد و همین امر موجب شده تقاضا برای این فلز در معاملات بورس کالای ایران نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یابد. رشد قیمت مس در بازارهای جهانی که از ابتدای ماه فوریه اوج گرفته بود، اکنون اندکی ملایم‌تر پیش می‌رود و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد روند رو به رشد قیمت مس دوام نخواهد داشت به‌طوری که مس در بورس فلزات لندن طی روز جمعه با کاهش 35/ 0 درصدی به 4 هزار و 813 دلار در هر تن رسیده است.

    به عقیده تحلیلگران بازار جهانی فلزات پایه دو عامل اساسی بر روند رو به پایین قیمت فلز سرخ موثر بوده است یکی از آنها رکود چین و تداوم تاثیر آن در بازارهای کالایی و اثر دوم افت مداوم قیمت نفت است، بر اساس پیش‌بینی‌ها بهای طلای سیاه احتمالا در بلند‌مدت به روند نزولی خود ادامه خواهد داد، بنابراین انتظار می‌رود فلز سرخ روند نزولی بیشتری را تجربه کند، اما این در شرایطی است که برخی دیگر ازتحلیلگران معتقدند: کاهش قیمت بیش از حد این فلز با توجه به اشتهای بالای چین برای خرید‌های انباری در قیمت‌های پایین می‌تواند انگیزه خریداران را در میان‌مدت افزایش دهد. به این ترتیب گزینه افزایش قیمت در میان‌مدت منتفی نیست و افق‌های جدیدی فرا روی این بازار قرار دارد و این موضوع می‌تواند کف قیمتی جدیدی را برای فلز مورد بررسی ایجاد کند.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها