عصر خودرو

معاون پذیرش فرابورس ایران:

امکان واگذاری استقلال و پرسپولیس در فرابورس وجود ندارد

عصر بازار- معاون پذیرش فرابورس ایران در خصوص روند پذیرش باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در فرابورس گفت: نمی‌توان زمان دقیقی را برای ورود سرخابی‌ها به بورس اعلام کرد؛ چرا که این دو باشگاه سهامی عام هم نیستند.

امکان واگذاری استقلال و پرسپولیس در فرابورس وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، حجت اسماعیل‌زاده درباره روند پذیرش دو تیم باشگاهی استقلال و پرسپولیس در فرابورس خاطرنشان‌کرد: مدت‌هاست بحث ورود دو تیم ورزشی استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه وجود دارد و در ابتدا بحث پذیرش این شرکت‌ها در بازار اصلی مطرح بود، اما با توجه به مختصات مالی غیراستاندارد این دو تیم ورزشی، آن‌ها امکان حضور در بازار اصلی را ندارند.

    به گفته معاون پذیرش فرابورس ایران، پس از جمع‌بندی‌ها قرار شد این شرکت‌ها پس از درج، ابتدا وارد بازار پایه شوند.

    اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه این شرکت‌ها به دلیل شرایط خاص و ویژگی‌هایی که دارند دارای فرایند کندی در پذیرش هستند، گفت: اکنون نیز 2 تیم استقلال و پرسپولیس فرایند سهامی عام شدن را در سازمان بورس طی می‌کنند و درصورتی‌که طی این فرایند با سرعت انجام شود و به سهامی عام تبدیل شوند، در کمیته درج فرابورس مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

    وی درباره زمان ورود این دو تیم به بازار سرمایه افزود: درباره این‌گونه شرکت‌ها نمی‌توان زمان دقیقی را اعلام کرد، اما استقلال و پرسپولیس اکنون در حال طی فرایند سهامی عام شدن نزد سازمان بورس هستند.

    معاون پذیرش فرابورس ایران به گزارش 9 ماهه پذیرش شرکت‌ها در فرابورس اشاره کرد و ادامه ‌داد: تا پایان آذرماه 28 جلسه هیات پذیرش برگزار شده که میانگین ماهانه سه تا چهار جلسه بوده است، حاصل این جلسات پذیرش تقریبا 30 شرکت در فرابورس بوده که متوسط سرمایه ثبت‌شده هر شرکت حدود یک‌هزار و 200 میلیارد تومان است.

    اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه در 9 ماهه امسال 32 شرکت پذیرش و به مرحله درج رسیده‌اند، گفت: این نمادها به‌تدریج آماده عرضه می‌شوند، همچنین 13 شرکت هم در این 9 ماه عرضه اولیه و گشایش نماد شده‌اند، به‌این‌ترتیب که سه شرکت با ارتقا از بازار پایه به بازارهای اصلی فرابورس، گشایش نماد و 10 نماد هم عرضه اولیه شدند.

    معاون پذیرش فرابورس ایران با اشاره به اینکه 10 نماد فوق تامین مالی افزون بر سه‌هزار و 250 میلیارد تومان را در فرابورس رقم زدند، اظهار داشت: در این مدت 6 شرکت هم پذیره‌نویسی شده که شامل پنج شرکت بیمه‌ای و یک شرکت تامین سرمایه بوده و در مجموع حدود 520 میلیارد تومان هم از طریق پذیره‌نویسی تامین مالی کردند.

    وی، درباره فرایند ورود شرکت پروژه‌ها به بازار سرمایه گفت: این شرکت‌ها چارچوب و دستورالعمل مشخصی دارند که توسط سازمان بورس ابلاغ شده و هدف این است که امکان توسعه بازار اولیه و تامین مالی شرکت‌ها از محل سرمایه‌های خرد برای توسعه پروژه‌هایی که در نقطه شروع هستند، فراهم شود. حداقل سرمایه شرکت پروژه‌ها باید 500 میلیارد تومان باشد و در قالب شرکت سهامی عام در شرف تاسیس درخواست خودشان را ارائه کنند.

    اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه شرکت‌های پروژه در گام نخست کلیات طرح را برای بررسی به هیات پذیرش ارسال می‌کنند، افزود: در صورتی‌ که هیات پذیرش فرابورس با طرح موافقت کند، برای دریافت مجوز پذیره‌نویسی به سازمان بورس ارجاع داده می‌شود و پس از دریافت مجوز، پذیره‌نویسی آن در فرابورس انجام می‌شود.

    معاون پذیرش فرابورس ایران با اشاره به اینکه دستورالعمل مربوط به شرکت پروژه‌ها مختصات مشخصی دارد، خاطرنشان‌کرد: در این دستورالعمل حداقل سود مشخص‌شده است و نظارت‌هایی مثل ناظر فنی، ناظر مالی و کارشناس رسمی دارد، در مجموع تلاش بر این است که دستورالعمل بهینه شود، البته دستورالعمل امکان تغییر بیشتر دارد و در همین راستا پیشنهادهایی برای سازمان بورس ارسال شده و در ماه‌های پیش رو دستورالعمل بهبودهایی خواهد داشت.

    برچسب ها