عصر خودرو

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی مطرح کرد

علت کاهش شاخص بورس در روزهای اخیر

مشکل مراودات بانکی پابرجاست

عصر بازار- دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با ارائه تحلیلی از علت کاهش شاخص بورس در روزهای اخیر گفت: نگرانی‌های رئیس کل بانک مرکزی به حق است، زیرا هنوز مشکل مراودات بانکی برطرف نشده است.

علت کاهش شاخص بورس در روزهای اخیر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به رشد شاخص بورس در انتهای سال گذشته، گفت: شاخص بورس به 2 دلیل در ماه‌های پایانی سال 94 رشد کرد که اولین دلیل آن اجرایی شدن برجام و دلیل دوم ابلاغ قانون فرمول خوراک پتروشیمی‌ها بود.

    وی با اشاره به اینکه سهامداران و کسانی که بازار سرمایه را پیگیری می‌کنند، در سال جدید احساس کردند انتظاراتی که از برجام داشتند، عملیاتی نشده است، خاطرنشان کرد: این مشکل موجب شد تا شاخص بورس در روزهای آغازین سال 95 نزول کند، زیرا هنوز مشکل مراودات بانکی برطرف نشده است.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با تاکید بر اینکه سوئیفت باز شده، اما بانک‌های خارجی پول را نمی‌پذیرند و این نگرانی به حق آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز وجود دارد موجب شد، تا شاخص بورس روند کاهشی داشته باشد.

    مهدوی ابهری اظهار کرد: در انتهای بهمن ماه سال گذشته فرمول نرخ خوراک پتروشیمی به وزارت نفت ابلاغ شد، اما این وزارتخانه هنوز این فرمول را به صورت کامل اجرایی نکرده و به دنبال تهیه فرمول جدید برای خوراک گاز اتان است.

    وی با اشاره به پتروشیمی‌هایی که خوراک اتان مصرف می‌کنند، اظهار کرد: نگرانی‌هایی برای این دسته از واحدهای پتروشیمی ایجاد شده و منتظرند، ببین چه اتفاقی قرار است، رخ دهد.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی همچنین با اشاره به واحدهای پتروشیمی با خوراک مایع گفت: جلسه‌ای را با معاون اول رئیس جمهور به منظور رفع مشکلات پتروشیمی گذاشتم و من خدمت آقای جهانگیری گفتم، اگر برجام اجرایی شده باشد، خوب است، اما در حال حاضر ما بیشترین مشکلات را از داخل داشته‌ایم. مگر اجرای اقتصاد مقاومتی، استفاده از پتانسیل داخلی نیست؟ پس چرا ابلاغ یک آئین نامه 10 ماه طول کشیده است.

    مهدوی ابهری ادامه داد: دولت وقتی می‌خواهد چابک شود و مشکلات اقتصادی را حل کند نباید یک آئین نامه‌ای را که می‌شود طی یک یا دو هفته تدوین کرد به مدت طولانی در برزخ نگه دارد.

    وی ادامه داد: از پایان اسفندماه سال 93 این قانون تصویب شد، ولی هنوز با توجه به اینکه در سال 95 به سر می‌بریم این قانون اجرایی نشده است.

    ابهری تصریح کرد: بورس اگر رشد پیدا می‌کند به خاطر رصدهایی است که صاحبان سرمایه انجام می‌دهند و هنگامیکه می‌بینند سوئیفت باز شده اما پول برگردانده می‌شود زیرا بانک‌های خارجی می‌ترسند بنابراین چه انتظاری می‌توان داشت که شاخص بورس روند صعودی گذشته خود را طی کند.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با تاکید بر اینکه قانون خوراک 10 ساله است، ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که به عنوان مثال برای گاز طبیعی متان یک فرمول و برای گاز اتان فرمول دیگری را قصد تدوین دارند که این مشکل اساسی ایجاد خواهد کرد.

    ابهری با تاکید بر این موضوع که در بودجه سال 93 نرخ خوراک گاز متان 13 سنت در نظر گرفته شده بود و شرکت‌های پتروشیمی آن را اجرایی کردند، ادامه داد: اما در بودجه سال 94 موضوع دیگری تصویب شد که بر این اساس بخشنامه دولت برای مصارف گوناگون یک نرخ خوراک گاز اعلام کرد که ما نیز به دولت گفتیم پتروشیمی‌ها از این قاعده مستثنا هستند و باید نرخ جدید اعلام شود.

    وی ادامه داد: به دلیل اینکه آئین نامه‌ها تدوین نشد و ما نیز منتظر تدوین این آئین‌نامه‌ها هستیم بنابراین نمی‌توان نرخ 13 سنت برای خوراک گاز را در سال 94 اجرایی کرد که حتی ما پیشنهاد دادیم که به عنوان مثال از تاریخ اول مهرماه سال 94 نرخ جدید را در نظر بگیرند، اما دولت این آئین‌نامه را اجرایی نکرده که خلاف قانون است.

    وی با اشاره به پتروشیمی‌های خوراک مایع گفت: دولت در مورد نرخ خوراک مایع که ارزش بیشتری دار، هنوز هیچ کاری انجام نداده و اگر دولت می‌خواهد رشد و توسعه داشته باشد، باید هزینه کند.

    وی ادامه داد: با یکسان سازی نرخ ارز، پتروشیمی‌های خوراک مایع زیان می‌بینند، زیرا در چنین شرایطی این پتروشیمی‌ها نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

    ابهری با تاکید بر اینکه عربستان در مورد نرخ خوراک مایع پتروشیمی تخفیف 30 درصدی به پتروشیمی‌ها می‌دهد، اما در ایران این تخفیف 5 درصد است، گفت: پتروشیمی‌های خوراک مایع بیشترین نیاز صنایع پلیمری را تأمین می‌کند و ما از دولت تقاضا داریم تا هرچه سریعتر تکلیف این پتروشیمی‌ها را نیز روشن کند.

    وی همچنین با اشاره به تشکیل صندوق پروژه گفت: با رایزنی‌هایی که با مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی با وزارت نفت داشتیم قرار شد تا صندوقی به عنوان صندوق پروژه تشکیل شود تا برای توسعه صنایع به دست پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد، اما تاکنون هیچ حرکت اجرایی برای تشکیل این صندوق از سوی متولیان امر صورت نگرفته است.

    وی در پایان با اشاره به اینکه صادرات محصولات پتروشیمی با مشکل بیمه کشتی‌ها مواجه است، ادامه داد: این مشکل هنوز برطرف نشده و ما امیدواریم که این مشکل نیز حل شود تا بتوانیم به شرایط عادی خود بازگردیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها