عصر خودرو

وزیر نفت آذربایجان:

قیمت نفت با توافق طرح فریز نفتی به بشکه‌ای ۵۰ دلار می‌رسد

عصر بازار- وزیر نفت آذربایجان گفت: در صورتی که امروز طرح فریز نفتی میان کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به توافق برسد قیمت نفت به بشکه‌ای ۵۰ دلار خواهد رسید.

قیمت نفت با توافق طرح فریز نفتی به بشکه‌ای ۵۰ دلار می‌رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، ناطق علی‌اف وزیر نفت اذربایجان گفته است در صورتی که امروز تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به توافق برسند که تولید را در سطح ماه ژانویه نگه دارند، قیمت نفت تا آخر سال 2016 به بشکه‌ای 50 دلار خواهد رسید.

    بر اساس این گزارش امروز 12 کشور عضو و غیرعضو اوپک در دوحه قطر گرد هم می‌آیند تا درباره میزان سقف تولید تصمیم بگیرند.

    پیش از این دو سری از این نشست با عنوان «طرح فریز نفتی» برگزار شد آنها به توافق‌های مقدماتی در این باره دست یافتند. توافقی که در صورت اجرا تولیدکنندگان نفت را ملزم می‌کند تا سقف تولید را در سطح ماه ژانویه نگه دارند.

    خبرگزاری رویترز امروز پیش‌نویس این توافق را فاش کرد. بر اساس این پیش‌نویس در صورت توافق شرکت کنندگان این اجلاس باید تولید نفت خود را در سطح ماه ژانویه 2016 نگه دارند و این روند را تا اول اکتبر ادامه دهند. در همان روز (اول اکتبر) نشست بعدی در روسیه تشکیل می‌شود تا روند اجرا را بررسی و راهکارهای جدید پیشنهاد شود.

    بر اساس پیش‌نویسی که امروز رویترز فاش کرد قرار است طرح فریز نفتی بعد از اول اکتبر هم ادامه یابد. تصمیم به تثبیت تولید نفت بعد از آن صورت گرفت که قیمت نفت طی دو سال گذشته 65 درصد کاهش یافت. این افت قیمت تاثیر بسیاری برای کشورهای تولیدکننده نفت به ویژه آنهایی که متکی به این طلای سیاه هستند، داشت.

    بر اساس آماری که خود عربستان سعودی منتشر کرد این کشور بواسطه افت قیمت نفت 95 میلیارد دلار کسری بودجه داشته است اگرچه صندوق بین‌المللی پول بعدا این رقم را اصلاح کرد و با افزایش یک و نیم برابری حدود 140 میلیارد دلار عنوان کرد.

    همچنین در ونزوئلا به دلیل کاهش قیمت نفت افزایش 700 درصدی تورم پیش‌بینی شده است. ونزوئلا از پیشگامان طرح فریز نفتی بود که تاکنون توانسته 12 کشور را با خود برای اجرای این طرح هم‌آوا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها