عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالا تشریح کرد؛

جزییات عرضه اوراق خرید خودرو در بورس‌کالا

انتشار اوراق سلف خودرو

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالا از توافق‌های انجام شده با خودروسازان برای فروش خودرو با استفاده از اوراق سلف خبر داد و جزییات آن را تشریح کرد.

جزییات عرضه اوراق خرید خودرو در بورس‌کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از همشهری، قرار است به‌زودی اوراق سلف خودرو از طریق بورس کالا با همکاری شرکت‌های خودروساز فروخته شود. ساز و کار فروش به این شکل است که متقاضیان می‌توانند با خرید چندین برگه که معادل قیمت یک خودرو است، خودروی موردنظر خود را در زمان تحویل از کارخانه دریافت کنند. اما ویژگی این کار این است که اولا می‌توانند قیمت خودرو را یکباره پرداخت نکنند دوم اینکه اگر پیش‌بینی می‌کنند ممکن است قیمت خودرو افزایش یابد بخشی از قیمت خودرو را به قیمت امروز پرداخت کنند.

    این کار باعث می‌شود متقاضیان خرید خودرو بتوانند آرام آرام و همگام با پس‌اندازهایشان قدرت خرید یک خودرو را پیدا کنند.

    قرار است بعد از انتشار اوراق سلف خودرو، اوراق گواهی خودرو هم که سازوکار دیگری دارد و بیشتر مورد استفاده متخصصان تولید خودرو و سرمایه‌گذاران بزرگ است در بورس کالا منتشر شود.

    حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا درباره ساز و کار انتشار اوراق سلف خودرو و جزییات این طرح، توضیح داد: بسیاری از شرکت‌ها برای تأمین نقدینگی مورد نیازشان یا حل بخشی از مشکلات مالی‌شان کالایی را که قرار است به‌صورت نقد در بازار بفروشند به‌صورت سلف از طریق بورس‌های کالا عرضه می‌کنند این کار هم به نفع مصرف‌کننده و هم به نفع تولید‌کننده است.

    فواید اوراق سلف خودرو

    مدیرعامل بورس کالا درباره فواید انتشار اوراق سلف خودرو برای مردم و سرمایه‌گذاران کوچک، گفت: در مطالعات اولیه هر ورق از این اوراق معادل یک خودرو درنظر گرفته شد بر این اساس این نگرانی وجود داشت که ممکن است با توجه به اینکه هر برگه از اوراق فروش خودرو قیمتش معادل یک خودرو باشد مانع ورود سرمایه‌گذاران خرد شود اما برای این مانع راهکار‌هایی وجود دارد ازجمله اینکه هر کدام از این اوراق به اوراق سلف کوچک‌تری تقسیم‌بندی می‌شود که خریداران خرد و کوچک بتوانند از این اوراق استفاده کنند.

    به گفته سلطانی‌نژاد هرکس که قصد دارد خودروی خود را در سررسید تحویل بگیرد می‌تواند تا قبل از آن زمان تعدادی از این اوراق که معادل قیمت یک خودرو است را خریداری کنند و سپس در زمان سررسید خودرو را دریافت کنند.مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه می‌توان اوراق سلف را خرد کرد تا هر کدام از اوراق سلف معادل یک خودرو نباشد ادامه داد: به‌طور مثال اگر کسی قصد دارد یک خودرو بخرد برای اینکه از بازار عقب نماند می‌تواند بخشی از این مبلغ را در حال حاضر تأمین کند و بقیه را با خرید اوراق سلف دیگری در‌ماه‌های بعد خریداری کند.

    او در پاسخ به این پرسش که برای خرید یک خودرو سرمایه‌گذار باید چند برگه اوراق سلف خودرو خریداری کند، گفت: هنوز در این‌باره تصمیم گرفته نشده است اما به‌طور مثال اگر هر یک میلیون تومان را معادل یک ورقه قرار بدهیم اگر قیمت یک خودرو 20میلیون تومان باشد و اگر فردی فقط 10میلیون تومان داشته باشد می‌تواند در ابتدا با خرید 10برگه یک میلیون تومانی نصف این خودرو را با قیمت پایین‌تر خریداری کند و سپس تا زمان سررسید بقیه 10 برگ را نیز خریداری کند و خودرو را تحویل بگیرد. به این ترتیب می‌توان گفت این فرد نصف خودرو را با قیمت پایین‌تر خریداری کرده است.

    سلطانی‌نژاد تأکید کرد: اگر فردی بخواهد مثلا پس از پرداخت نصف مبلغ خودرو ماهیانه یک میلیون تومان از حقوقش را برای خرید خودرو پس‌انداز کند باید با خرید ماهیانه این اوراق تا زمان سررسید خریدش را کامل کند.این اتفاق هم کمک می‌کند به مصرف‌کننده که بتواند با قیمت پایین‌تر و رقابتی‌تر محصول را خریداری کند و از طرف دیگر به تأمین مالی شرکت‌های خودروساز نیز کمک می‌کند.

    او درباره مزایای دیگر طرح فروش اوراق سلف خودرو گفت:در عین حال در فرایند فعلی پیش‌فروش خودرو اگر کسی از خرید خودرو پشیمان شود باید فرایند طولانی را برای پس دادن قرارداد خرید خودرو طی کند ولی با روش جدید وقتی این اوراق قابلیت معامله دوباره پیدا می‌کند دیگر انصراف برای خرید خودرو خیلی راحت است و کافی است خریدار اوراقش را در بورس بفروشد.

    نفع خودروسازها از اوراق سلف

    مدیرعامل بورس کالا درباره مزایای فروش اوراق سلف خودرو در بورس‌کالا برای خودروسازها گفت: خودروسازها با این روش می‌توانند از ظرفیت بازار سلف بورس کالا استفاده و منابع مالی مورد نیازشان را تأمین کنند وقتی این اتفاق افتاد در آن موقع برنامه عرضه شرکت‌های خودروساز هم مشخص می‌شود و می‌توان درباره تأمین مالی صنعت خودرو از بورس کالا با استفاده از اوراق سلف تصمیم گرفت.

    او با اشاره به اینکه تأمین مالی سلف به پشتوانه عرضه و برنامه تولید است ادامه داد: روش کار به این شکل است که شرکت‌هایی که کالای‌شان را در بورس کالا عرضه می‌کنند ابتدای پذیرش آن کالا برنامه عرضه آن کالا را اعلام می‌کنند که در نهایت به پشتوانه برنامه عرضه‌ای که از قبل برای عرضه در آینده تنظیم کرده‌اند اوراق سلف منتشر می‌کنند و به این وسیله تولیدات‌شان را می‌فروشند این به این معنا است که شرکتی که قرار است کالایی را به‌صورت نقد بفروشد همان کالا را به‌صورت سلف برای آینده عرضه می‌کنند تا از این طریق تأمین مالی کند.

    او با بیان اینکه هر شرکتی که به این شکل کالایش را عرضه می‌کند متناسب با کارنامه عرضه‌اش تأمین مالی خواهد کرد گفت: به تناسب شکل گرفتن چنین بازاری قیمت آن محصول برای آینده کشف می‌شود و درعین‌حال انتظاراتی که بازار برای آینده آن محصول دارد هم مشخص می‌شود. سلطانی‌نژاد با بیان اینکه در این اوراق بحث همگن بودن کالا هم رعایت می‌شود توضیح داد: در بازار اوراق سلف خودرو یک خودرو با یک مشخصات پایه‌ای مورد پذیرش قرار می‌گیرد و آنچه در بورس کالا معامله می‌شود خودروی پایه است.او اضافه کرد: اگر بعد‌ها آپشنی به این خودرو اضافه می‌شود در اطلاعیه عرضه خودروسازان درج و منتشر خواهد شد و براساس آنها قیمت‌گذاری می‌شود.

     

    گام نخست، پذیرش و عرضه پراید

    از مدیرعامل بورس کالا پرسیدیم آیا قرار است خودروی پراید در گام اول با استفاده از این اوراق در بورس‌کالا پذیرش و عرضه شود که او پاسخ داد: مسئولان شرکت سایپا در گام نخست این خودرو را برای تأمین مالی از طریق اوراق سلف تعیین و معرفی کرده‌اند زیرا برای آغاز این کار ابتدا باید بازار نقد خودرو شکل بگیرد و سپس تأمین مالی از طریق سلف انجام شود.

    او در پاسخ به این پرسش که آیا به غیراز پراید خودرو‌های دیگری نیز از این طریق در بورس کالا فروخته خواهد شد یا خیر گفت: طبیعتا وقتی این ظرفیت در بورس کالا فراهم شود همه خودروسازها می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند اما توسعه این بازار مستلزم آن است که همه بازیگران آن قواعد بازار را در این نوع معاملات بپذیرند. او درباره مکانیسم تعیین و کشف قیمت خودرو از طریق فروش اوراق سلف خودرو گفت: وقتی بازار تبدیل به بازار اوراق بهادار می‌شود خودروساز‌ها می‌توانند برای تعیین و حفظ قیمت رقابتی این اوراق را بازارگردانی کنند و این کار را به شرکت‌های تأمین سرمایه و متخصصان مالی بسپارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها