عصر خودرو

متن پیش نویس موافقتنامه چابهار نهایی شد

عصر بازار- معاون امور موافقتنامه‌های بین المللی دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی از نهایی شدن متن پیش نویس موافقتنامه سه جانبه حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی چابهار در شهر دهلی نو خبر داد.

متن پیش نویس موافقتنامه چابهار نهایی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، جعفر جمیلی در دومین نشست کارشناسی به منظور نهایی سازی متن موافقتنامه چابهار بین ایران و هند، گفت: در این سفر هیات کارشناسی طرف ایرانی به سرپرستی مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی و نماینده راه آهن جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند. این نشست در فضای صمیمی برگزار و بندهای باقیمانده از موافقتنامه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت پس از توافق اعضا و تایید رسمی رؤسای هیات‌های کارشناسی سه کشور، موافقتنامه نهایی برای امضای وزرای حمل و نقل سه کشور در اواسط تیر ماه سال جاری در شهر چابهار آماده شد.

    معاون امور موافقتنامه های بین المللی دفترترانزیت و پایانه های مرزی تصریح کرد: موافقتنامه سه جانبه ایران - هند- افغانستان موسوم به موافقتنامه چابهار از سال 2012 میان مقامات کشورهای مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بعد از آن در نشستهای مختلف همکاری های اقتصادی منطقه ای، مقرر شد تا موافقتنامه مذکور هرچه سریعتر نهایی شود.

    وی با تاکید بر اینکه بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی آن اهمیت بالای اقتصادی برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی منطقه به آبهای آزاد به ویژه کشور افغانستان دارد، گفت: با امضای موافقتنامه چابهار بطور حتم گام مهمی در جهت رفع موانع و مشکلات در عرصه های مختلف به خصوص حوزه های مرتبط بادریایی، جاده ای، ریلی، گمرکی برداشته خواهد شد.

    جمیلی ادامه داد: در شرایط جدید، همکاری و مشارکت بیشتر و جدی‌تر دولت‌های منطقه با یکدیگر و همچنین با سازمان‌های بین‌المللی برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی غیرقابل اجتناب بوده و یک ضرورت محسوب می‌شود و لذا همکاری‌های حمل‌ونقلی منطقه‌ای یک انتخاب واقعی جهت توسعه همکاری فیمابین سه کشور محسوب گردیده و این امر پیش‌نیاز توسعه روابط تجاری بین کشورها است.

    جمیلی همچنین بیان کرد: با جابه‌جایی کالا در این کریدور و با درنظر گرفتن ظرفیت‌های بالقوه آن، به زودی شاهد تحولات چشمگیری در روابط حمل‌ونقلی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و این کشورها بوده که قطعاً امنیت بیشتر و روابط نزدیک‌تر بین مردم سه کشور را نیز به دنبال خواهد داشت و با الحاق سایر کشورها به آن نیز فصل نوینی در تحکیم روابط حمل‌ونقلی منطقه ایجاد خواهد کرد.

    در دو مرحله مذاکرات کارشناسی صورت گرفته در تهران و دهلی نو نمایندگان دستگاه‌های مرتبط از جمله معاونت حقوقی ریاست جمهوری و دفاتر حقوقی و ستادی وزارت امورخارجه، وزارت راه و شهرسازی، سفارتخانه های هرسه کشور به ویژه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، بنادر، گمرک، راه آهن و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای حضور فعال و موثری را داشته اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها