عصر خودرو

سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور خطرناک است؟

عصر بازار- شیوع سویه اُمیکرون، تورم و سیاست پولی انقباضی بازارهای نوظهور را تکان داده است با این حال، اجتناب از آنها برای سرمایه‌گذاران بلندمدت خطرناک است.

سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور خطرناک است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور می‌تواند برای افرادی که نگران حقوق بشر و تغییرات آب‌وهوایی هستند تصمیم سختی باشد و همیشه پرخطر است با این حال، سرمایه‌گذاری نکردن نیز ممکن است خطر بیشتری به همراه داشته باشد.

    نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که در اکثر مواقع بازده سهام بازارهای نوظهور و کشورهای توسعه یافته در دوره‌های طولانی هماهنگ نیست. این هماهنگی اندک در بلندمدت به این معنی است که افزودن بازارهای نوظهور به سرمایه‌گذاری‌های عمدتا آمریکایی می‌تواند نوسانات کلی مجموعه را کاهش و بازده را افزایش دهد.

    یک مشکل این است که بانک‌های مرکزی غربی حرکت به سمت سیاست پولی محدودتر را آغاز کرده‌اند. بانک مرکزی انگلیس روز پنجشنبه گذشته، نرخ بهره کوتاه‌مدت خود را برای اولین‌بار در 3 و نیم سال گذشته افزایش داد.

    نرخ‌های بالاتر در ایالات‌متحده باعث افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها می‌شود و به راحتی می‌تواند آسیب‌های جانبی را در بسیاری از بازارهای نوظهور ایجاد کند.

    رابرت ساببارامن، رئیس تحقیقات شرکت نامورا (خدمات مالی و بانکداری ژاپنی) هشدار داد که در حال حاضر بازارهای نوظهور به‌عنوان یک گروه کاملا آسیب‌پذیر هستند. وی به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند که تا حدود 6 ماه آینده بسیار مراقب باشند.

    موسسه سرمایه‌گذاری بلک راک در روز دوشنبه، کاهش قرار گرفتن در معرض بازارهای نوظهور بیشتر کشورها را طی چند ماه آینده توصیه کرد.

    بازارهای نوظهور خاص با نقاط ضعف منحصربه‌فرد مشخص می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، ترکیه تحت تاثیر تورم شدید قرار گرفته است. امسال، لیر ترکیه نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و آمریکایی‌هایی که در سهام ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با کاهش 25 درصدی مواجه شده‌اند.

    دلایل خوبی برای عدم سرمایه‌گذاری بیش از حد در بازارهای نوظهور و فراتر از نگرانی در مورد دوره‌های کوتاه‌مدت بازار وجود دارد به‌عنوان مثال، پول خود را در سیستم‌های سیاسی و اقتصادی که ممکن است برای شما مناسب نباشد صرف می‌کنید.

    یک عامل بشردوستانه نیز وجود دارد و آن چیزی است که به سختی می‌توان آن را از نظر کمّی نشان داد اما تاریخ بشر آن را تایید می‌کند؛ زمانی که مردم در تجارت سرمایه‌گذاری می‌کنند، شانس صلح و رفاه بیشتر می‌شود.

    برچسب ها