عصر خودرو

وزارت انرژی قطر:

بحث فریز نفتی موجب تثبیت قیمت‌ها شده است

عصر بازار-وزارت انرژی قطر اعلام کرد، توافق اولیه بین روسیه، عربستان، ونزوئلا و قطر برای فریز تولید قبلا موجب تثبیت قیمت نفت شده است.

بحث فریز نفتی موجب تثبیت قیمت‌ها شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، وزارت انرژی قطر اعلام کرد، توافق اولیه بین روسیه، عربستان، ونزوئلا و قطر برای فریز تولید قبلا موجب تثبیت قیمت نفت شده و توافقی که آخر این هفته با حضور دیگر تولید کنندگان به دست خواهد آمد این روند ترمیمی را تداوم خواهد بخشید.

    تحلیلگران و تجار نمی دانند که چرا تولید کنندگان نفتی تا این حد توجه خود را معطوف نشست روز یکشنبه دوحه کرده اند، در حالی که اجماع بر روی فریز تولید تاثیر آنی چندانی بر تولید نفت نخواهد داشت. اما شاید متن دعوتنامه ارسالی از سوی قطر به نروژ که این کشور آن را رد کرده، پاسخ هایی را برای این سوال داشته باشد.
    قطر که میزبانی گفت و گوها بین حداقل 15 کشور را برای نهایی کردن توافق فریز نفتی بر عهده دارد، در این دعوتنامه به وزارت نفت و انرژی نروژ نوشته که طرح فریز تولید در سطح ماه ژانویه، قبلا «احساس حاکم بر بازار نفت را تغییر داده است.» محمد السدا، وزیر انرژی قطر همچنین در این نامه استدلال کرده که اگر تولید کنندگان بیشتری نظیر نروژ به این توافق بپیوندند، مازاد عرضه جهانی نفت تعدیل خواهد شد و این موجب ترمیم قیمت ها خواهد شد.
    قیمت نفت که در ماه ژانویه به دلیل مازاد عرضه جهانی به پایین ترین رقم در 12 سال گذشته رسید، در طی 2 ماه گذشته به دلیل خوش بینی ها به تلاش تولید کنندگان برای محدود کردن تولید، بیش از 30 درصد افزایش یافته است.
    ناظران بازار نفت احتمال رسیدن تولید کنندگان به توافق را 50 درصد می دانند، اما حتی در صورت دستیابی به توافق هم امیدوار نیستند که این توافق تاثیر چندانی بر عرضه نفت داشته باشد، زیرا اکثر کشورها تقریبا با تمام توان خود تولید می کنند.
    در ادامه نامه قطر آمده است، رایزنی ها درباره محدود کردن عرضه «موجب به راه افتادن بحث های گسترده و مفصلی بین همه تولید کنندگان در این باره شده که قیمت های فعلی غیرقابل دفاع است... این بحث ها یک کف برای قیمت نفت به وجود آورده و هدف این است که با گسترش دامنه فریز تولید به تولید کنندگان بیشتر این کف قیمت بالاتر برود.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها