عصر خودرو

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی تشریح کرد

دلایل ریزش سنگین شاخص بورس

عصر بازار- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی گفت: نرخ سود بانکی برای رسیدن به رونق اقتصادی، باید کاهش یابد و دولت در مقابل واردات کالاهای مصرفی با وضع تعرفه مناسب از تولید داخل حمایت کند.

دلایل ریزش سنگین شاخص بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علیرضا عسکری مارانی در مورد کاهش بیش 1500 واحدی شاخص بورس تهران در روز شنبه اول هفته جاری گفت: افت شاخص بورس امروز علت طبقه‌بندی خاصی ندارد، چون در بازار و بنگاه‌های اقتصادی اتفاق خاصی نیفتاده است.

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی گفت: بخشی از کاهش شاخص مربوط به قبل از عید و اوایل سال جاری است که نگاه بلند مدت مثبت بعد از برجام سیاسی اتفاق افتاد که امیدوار بودند، در برجام اقتصادی هم تحولی ایجاد شود، اما این اتفاق نیفتاد.

    وی افزود: از طرفی کم کم صورت‌های مالی شرکت‌ها در سال 94 و نیز پیش‌بینی صورتهای مالی سال 95 منتشر می‌شود و این موارد باعث کاهش شاخص بورس می‌شود.

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی تاکید کرد: علیرغم اینکه دولتی‌ها از کاهش نرخ سود بانکی زیاد حرف زدند، اما در عمل خبری نشد و نرخ‌ها کاهش پیدا نکرد.

    وی تاکید کرد: هنوز تکلیف قانون بودجه 95 و نیز برنامه ششم توسعه روشن نشده و شرکت‌ها نمی‌توانند مطابق با آن وضعیت‌های مالی سال 95 خود را مشخص کنند و این ابهام در صورت‌های مالی نیز بی‌تأثیر نیست.

    عسکری مارانی افزود: مشخص نبودن وضعیت بودجه و برنامه باعث شده انگیزه‌ای برای فروش سهام شرکت‌های بورسی تقویت شود.

    وی گفت: با وجود اینکه قیمت کالاهای جهانی مانند فولاد، روی و حتی نفت خام رشد کرده است، باید اثر مثبت آن را در بازار ملاحظه می‌کردیم، اما هنوز مردم اثر مثبت این افزایش قیمت‌ها را حس نکرده‌اند.

    این مدیر بورسی افزود: از طرفی مدیران دولتی تدبیر خوبی در مورد تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها نداشتند و اجازه ندادند که تجدید ارزیابی دارایی در سرمایه شرکت‌ها اعمال شود، در حالی که دولت هم به عنوان یکی از ذی‌نفعان در شرکت‌هایی که سهامدار است باید مانند سایر ذی‌نفعان رفتار کند.

    عسکری مارانی افزود: مثلاً در بنگاهی مانند ایران‌خودرو که تجدید ارزیابی انجام می‌شود و هزینه استهلاک را به عنوان قیمت تمام شده می‌پذیرند باید همه ذی‌نفعان از جمله دولت به عنوان بخشی از سهامدار این شرکت نیز باید این مسئله را قبول کند در صورت‌های مالی استهلاک منعکس شود.

    این کارشناس اقتصادی افزود: نرخ سود بانکی در شرایطی که تورم کاهش پیدا کرده باید به صورت شلاقی کاهش پیدا کند، اما نرخ سود سپرده‌ها بالای 20 درصد و نرخ صکوک بدون ریسک در بازار 23 درصد است و این نرخ‌ها اجازه نمی‌دهد، کسی در بازار سرمایه ورود پیدا کند.

    عسکری مارانی افزود: از طرفی سرمایه‌گذاری در بازار پول و بانک بدون مالیات است، اما در بازار سرمایه شرکت‌ها 25 درصد مالیات می‌دهند و بازار پول معاف از مالیات است و وزیر اقتصاد نیز بر این مسئله تاکید کرده است.

    این فعال بورسی افزود: البته کاهش امروز شاخص بورس پایه‌ای نیست و ممکن است بازار چند روز نگران حرف‌های مسئولان باشند، اما مسئولان بازار وضعیت را رصد می‌کنند و مشکل حل می‌شود.

    عسکری مارانی در مورد اینکه آیا صحبت‌های سیف رئیس کل بانک مرکزی باعث کاهش شاخص بورس شده است؟ گفت: البته آقای سیف به عنوان یک فرد اقتصادی و سیاسی سخن گفته است، اما واقعیت این است که در برجام طرف مقابل حرف‌هایی زده است، اما در عمل هنوز دستاوردی نصیب اقتصاد کشور نشده، یعنی حرف‌هایی زده شده، اما در عمل اتفاقی نیفتاده است.

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی در مورد بازگشایی ارتباط بانکی گفت: هنوز سوئیفت باز نشده و کاسبی شرکت‌های ایرانی با کشورهای دیگر انجام نشده، هنوز خطوط اعتباری ال‌سی‌ها باز نشده، باید 2 بانک از کشورهای طرف معامله با هم ارتباط بگیرند و سپس ال‌سی باز شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است و ارتباط برقرار نشده است.

    عسکری مارانی در مورد کاهش نرخ سود بانکی گفت: اگر سود بانکی کاهش یابد، رونق ایجاد می‌شود البته برخی اقتصاددانان دولت تفسیرهای متفاوتی دارند، اما در آلمان که تورم 2 درصد است، اگر کسی پول در بانک سپرده‌گذاری کند، در پایان سال فقط نیم درصد به او سود می‌دهند و یا در کانادا 7 تا 8 دهم درصد سود می‌دهند، در حالی که تورم کانادا 2.5 درصد است، یعنی آنجا سود بانکی از تورم کمتر است و برعکس تورم 3 برابر سود بانکی است، اما در ایران تورم کاهش پیدا کرده و سود بانکی پایین نیامده است.

    عسکری مارانی گفت: در کشورهای دیگر مانند آلمان و کانادا اگر از کارت اعتباری استفاده شود، اما در پایان ماه این پول جایگزین نشود، باید نرخ بهره 8 تا 12 درصد به عنوان جریمه بپردازد و کسی که در کار تولیدی استفاده کرده 6 درصد بهره می‌گیرد، در بخش کشاورزی یارانه می‌دهند برای بخش مسکن 3 درصد بهره و برای صنعت حدود 5 درصد بهره می‌دهند و اگر یک کارمند یک سوم از حقوق خود ا در یک صندوق سرمایه‌گذاری قرار دهد آن یک سوم درآمد معاف از مالیات است یعنی مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری و تولید می‌کنند، اما در کشور ما برعکس در کار دلالی تشویق و در کار تولید مالیات می‌گیرند.

    عسکری مارانی گفت: در ایران مردم اگر در بانک سپرده‌گذاری کنند مالیات نمی‌دهند و بالاتر از تورم هم سود بانکی می‌گیرند، با این شرایط اقتصاد راه نمی‌افتد.

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی گفت: در ترکیه نرخ برابری لیر و دلار در سال گذشته 40 درصد کاهش پیدا کرده یعنی یک پیراهن ترکیه که قبلاً 60 تا 70 هزار تومان بود، الان به خاطر کاهش برابری لیر و دلار 35 هزار تومان شده یعنی ارزان‌تر از پیراهن ایرانی است، حال چگونه تولید کننده پیراهن و پارچه ایرانی بتواند با رقیب ترکیه مقابله کند.

    وی افزود: افرادی که به واردات اقدام می‌کنند بدون دادن مالیات کالای ساخته شده را می‌آورند و حتی مالیات ارزش افزوده هم نمی‌دهند، حال تولید کننده داخلی که هم مالیات بر درآمد و هم مالیات ارزش افزوده می‌دهد، با کالای خارجی چگونه رقابت کند.

    وی افزود: اعتقاد ما این است نرخ برابری ریال و دلار غیر واقعی است و نرخ ارز در ایران اولاً باید تک نرخی و ثانیاً واقعی شود با دلار ارزان تولید داخل رونق نمی‌گیرد و برعکس کالای وارداتی خارجی ارزان تمام می‌شود.

    عسکری مارانی گفت: نرخ کنونی دلار باید حداقل 20 درصد تصویت شود، تا قیمت تولید داخل و کالای خارجی بتوانند رقابت کنند.

    این کارشناس گفت: دولت فقط از شرکت‌های موجود و تولیدی مالیات می‌گیرند، اما کسی که خودروی لوکس 500 میلیون تومانی سوار می‌شود، دولت نمی‌تواند در سال 50 میلیون تومان از او مالیات بگیرد.

    وی افزود: همه کشورها در مقابل فولاد ارزان چین تعرفه موثر وضع کرده‌اند، اما در ایران از تولید فولاد داخلی حمایت نمی‌شود و محصولات چینی جای تولید داخلی را می‌گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها