عصر خودرو

تحلیلگران عینک بد بینی به اقتصاد چین را برداشتند؛

روزنه های امید در بازار فلزات اساسی

عصر بازار- طی هفته گذشته قیمت مس و دیگر فلزات اساسی رشد کرد البته میزان افزایش زیاد نبود. قیمت ها یک پله بالاتر از چند هفته پیش قرار گرفته و با توجه به شرایط جدید، برخی تحلیلگران درباره افق بازار این فلزات دیدگاه های جدید مطرح کرده اند.

روزنه های امید در بازار فلزات اساسی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، در ادامه به گزارش مثبت از اقتصاد چین که سبب اصلی رشد قیمت فلزات اساسی شده و نیز پیش بینی هایی که در باره وضعیت بازار در ماه های آینده مطرح شده اشاره می کنیم.

    سه شنبه گذشته گزارش وضعیت تجاری چین در ماه گذشته میلادی منتشر شد و در آن به افزایش 11.5 درصدی صادرات نسبت به ماه مارس سال گذشته اشاره شده بود. در ماه فوریه صادرات 25.4 درصد نسبت به فوریه سال پیش کاهش یافته بود. از سوی دیگر، میزان واردات در ماه گذشته در مقیاس سالانه 7.6 درصد کاهش یافته که نسبت به پیش بینی اقتصاددان ها در نظرسنجی خبرگزاری رویترز بسیار پایین تر است.

    گزارش وضعیت تجاری دومین اقتصاد بزرگ جهان نشان داد اوضاع در حال بهتر شدن است و همین امر زمینه را برای افزایش شاخص های مالی در بازارهای بزرگ فراهم کرد. تحلیلگران معتقدد تحول مثبت در وضعیت صادرات و واردات حاصل اقدامات حمایتی بانک مرکزی و دولت چین در ماه های اخیر است. طی بیش از یک سال و نیم اخیر بانک مرکزی چین بارها نرخ های بهره و سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی را کاهش داده است.

    صادرات بر مبنای یوان 18.7 درصد در مقیاس سالانه رشد کرده در حالیکه در ماه فوریه 20.6 درصد کاهش یافته بود. همچنین واردات 1.7 درصد کاهش یافته که نسبت به کاهش 8 درصدی در ماه فوریه بسیار پایین تر است. حال با توجه به گزارش روز گذشته به نظر می رسد پس از ماه ها نگرانی در باره اقتصاد چین، اوضاع در حال بهتر شدن است و می توان انتظار داشت در ماه های آینده ثبات بر اقتصاد این کشور مستقر شود. این خبری مثبت برای بازار فلزات اساسی است.

    یکی از عوامل بهبود صادرات، کاهش ارزش یوان بوده است. البته دولت چین وعده داده از نوسان های غیرطبیعی ارزش یوان جلوگیری کند.

    برخی گزارش های دیگر از اقتصاد چین نیز مثبت بوده است. برای مثال هفته پیش اعلام شد شاخص فعالیت های کارخانه ای در ماه گذشته میلادی برای نخستین بار از ژوییه سال پیش به بالای رقم 50 رسیده است. این به معنای رشد فعالیت هاست.

    اما تحلیلگران بانک اچ اس بی سی معتقدند ضعف تقاضای خارجی بک مانع برای رونق قابل ملاحظه اقتصاد چین خواهد بود، زیرا به رغم تلاش های صورت گرفته، هنوز هم رشد اقتصاد چین به صادرات وابسته است. در مقابل عده ای از کارشناسان می گویند دولت و بانک مرکزی چین برای مقابله با شوک های مختلف ابزارهای لازم از جمله میزان بالای نقدینگی را در اختیار دارند.

    عامل دیگری که سبب شده افق بازار فلزات اساسی کمتر نگران کننده باشد، اجرای سیاست های حمایتی فراگیر از سوی بانک مرکزی اروپا و به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکاست. بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر خود بسته جدید اقدامات حمایتی را معرفی کرد و پیش بینی شده اوضاع اقتصادی در منطقه یورو در ماه های آینده بهتر شود.

    از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا به دلیل نگرانی هایی که درباره ضعف اقتصاد جهان دارد افزایش نرخ های بهره را به تعویق انداخته است. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا و برخی دیگر از اعضاء کمیته سیاستگذاری این نهاد در هفته های اخیر در سخنرانی های خود به لزوم احتیاط در حوزه محدود کردن سیاست های حمایتی اشاره کرده اند.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو