عصر خودرو

کارگزاران با معاملات کشف پریمیوم و حراج باز آشنا شدند

عصر بازار- جلسه آموزشی آشنایی با معاملات کشف پریمیوم و حراج باز در بازار فیزیکی بورس کالای ایران امروز (دوشنبه اول آذر ماه) نیز همچون روز گذشته با حضور برخی دیگر از کارگزاران برگزار شد.

کارگزاران با معاملات کشف پریمیوم و حراج باز آشنا شدند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر؛ در این جلسه هم همانند روز قبل حمیدرضا رحمنی رئیس اداره امور ناظران و تالارهای بورس کالای ایران ضمن تعریف قراردادهای کشف پریمیوم در این جلسه آموزشی، مزایای این نوع قراردادها را برشمرد.

    به گفته رحمنی، کشف پریمیوم قراردادی است که در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله می‌شود و به موجب آن، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله کنند.  در این قرارداد به جای اینکه قیمت در آینده عدد مشخصی بین دو طرف باشد یک فرمول توسط عرضه کننده پیشنهاد می شود و در مورد رقم پریمیوم نیز دو طرف در تالار چانه زنی می کنند. 

    رئیس اداره امور ناظران و تالارهای بورس کالای ایران در بخش دیگری از این جلسه آموزشی مزایای قرارداد کشف پریمیوم را چنین برشمرد: این نوع قراردادها امکان پوشش ریسک خرید و فروش در هر دو سمت خریدار و عرضه کننده را فراهم می کند. از سوی دیگر با قرارداد کشف پریمیوم امکان ایجاد قرارداد بلندمدت در چارچوب و سازکار قانونی برای صنایع ایجاد می شود. همچنین از دیگر مزایای این قرارداد، امکان برنامه ریزی در جهت تولید و فروش از سوی عرضه کننده و حصول اطمینان خریدار در جهت تامین مواد مصرفی، خرید و فروش عادلانه با توجه به شناوری در قرادادهای پریمیوم متناسب با شرایط بازار و تعمیق بازار معاملات کالایی است.

    رئیس اداره امور ناظران و تالارهای بورس کالا در بخش پایانی این نشست آموزشی، ضمن معرفی، کارکردهای تالار حراج باز بورس کالا را برای کارگزاران تشریح کرد.

    برچسب ها