عصر خودرو

شکست کف یک ماهه شاخص بورس

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران، هفته گذشته با تداوم افت قیمت سهام به ویژه در گروه خودرویی شاهد نزول شاخص کل بود. هفته گذشته شاخص کل بورس با کاهش یک هزار و ۱۶۴واحدی با زیان ۴۴/ ۱ درصدی مواجه شد تا کارنامه سه هفته‌ای بورس در سال ۹۵با زیان ۸/ ۰ درصدی همراه شود.

شکست کف یک ماهه شاخص بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به هر ترتیب نماگر بورس تهران روز چهارشنبه با شکست سطح 80هزار واحدی به کمترین رقم خود در یک ماه اخیر رسید. این آمار در حالی ثبت شده است که میزان زیان معامله‌گران به دلیل تاثیر نمادهای بزرگ در شاخص کل و پایداری این نمادها بیشتر از این ارقام ارزیابی می‌شود.

    جهش فوق العاده قیمت‌ها در انتهای سال 94به ویژه در گروه خودرویی و عدم تحقق برنامه‌های اعلامی به ویژه در مورد مشارکت سرمایه گذاران خارجی موجب اصلاح قیمت‌ها در بازار شده است.در این میان افزایش میزان فروش به ویژه از سوی معامله‌گران کوتاه‌مدت و همچنین فشار فروش برای تسویه اعتبارات در بازار نیز به کاهش قیمت‌ها دامن زده است.از دیدگاه کارشناسان بازار در انتظار رخدادهای عملی در مورد وعده‌های داده شده در خلال ماه‌های گذشته است امری که به ویژه در جریان سفر هیات ایتالیایی و عدم انتشار خبرهای مناسب از سفر دو روزه نخست‌وزیر ایتالیا به تهران با ابهامات جدی مواجه شده است. در تحولات کلان هفته گذشته وزیر صنعت گفت: بانک مرکزی بدهی‌های معوق بین‌المللی کشور را که امکان پرداخت آن در دوران تحریم نبود، با بیمه صادراتی ایتالیا تقسیط کرده و قسط نخست را هم پرداخت کرده است.

    به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا نعمت‌زاده در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، گفت: حدود 30 سند در سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به ایتالیا امضا شده بود این در حالی است که در سفر اخیر نخست‌وزیر ایتالیا به کشورمان هم 18سند در زمینه‌های ساخت تجهیزات بیمارستانی، همکاری در توسعه زیرساخت‌های فرودگاه، نیروگاه‌های با انرژی تجدیدپذیر بادی و خورشیدی و همچنین در سایر صنایع از جمله فولاد مخصوص امضا شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هر چند سرعت عملی شدن اجرای برجام راضی‌کننده نیست، اما عجله کردن هم می‌تواند به ضرر کشور تمام شود. در دیگر تحولات کلان کشور، در صحنه مجلس شورای اسلامی کار بررسی لایحه بودجه سال 95کل کشور در جریان است.در ادامه بررسی لایحه بودجه و مفاد مهم آن برای بازار سرمایه نمایندگان در مصوبه‌ای اعلام کردند تسویه اسناد خزانه اسلامی مقدم بر پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور است. در بند الحاقی 1 تبصره 5 این لایحه آمده است، به منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور، به دولت اجازه داده می‌شود تا مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر و اسناد مزبور را صرف تخصیص‌های اولویت‌دار ابلاغی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موضوع قانون بودجه سال 1395 کند. این اسناد معاف از مالیات بوده و در بورس اوراق بهادار قابل داد‌و‌ستد است.

    بر این اساس، تسویه این اسناد در سررسید، مقدم بر تمامی پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور است و تسویه آن قبل از سررسید توسط خزانه مجاز است. همچنین انتقال تعهدات مربوط به اسناد منتشر شده، به سال بعد ممنوع اعلام شد. براساس تبصره 3 لایحه بودجه سال 95 کل کشور،در سال 1395 سقف تسهیلات تامین مالی خارجی(فاینانس) علاوه بر باقیمانده سهمیه سال‌های قبل، معادل ریالی 50 میلیارددلار تعیین می‌شود. دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و بخش‌های خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی با سپردن تضمین‌های لازم به بانک‌های عامل می‌توانند از تسهیلات مذکور استفاده کنند. شورای اقتصاد بر اساس مفاد ماده (82) قانون برنامه پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، این تسهیلات را به طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی با اولویت بخش‌های خصوصی و تعاونی اختصاص می‌دهد. کلیه طرح‌های مصوب که منابع آنها از محل تسهیلات تامین مالی خارجی(فاینانس) تامین می‌شود باید با تایید دستگاه اجرایی ذی‌ربط، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دارای توجیه فوق‌الذکر باشد و بازپرداخت اصل و سود منابع هر یک از طرح‌ها صرفا از محل عایدات طرح در دوران بهره‌برداری یا منابع پیش‌بینی‌شده طرح در قانون بودجه،زمان تصویب طرح و در صورت عدم کفایت از سهم اعتبارات آتی استان محل اجرای طرح قابل پرداخت است.

    برداشت و پرداخت از محل منابع موجود جمهوری اسلامی ایران نزد کشور تامین‌کننده تسهیلات مالی خارجی(فاینانس) ممنوع است. دولت مکلف است تضمین‌های کافی را برای اطمینان از بازپرداخت بخش غیردولتی اخذ کند. در کنار تحولات داخلی، در بازار جهانی نفت بهای این ماده اندکی کاهش یافته است. بهای نفت وست تگزاس به 41دلار و 64سنت و بهای نفت برنت به 43دلار و 83سنت رسیده است. بهای فلزات تغییر محسوسی نداشته‌اند. بهای هر تن مس، 4هزار و 830دلار رقم خورده و بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 545دلار، یک هزار و 845دلار و یک هزار و 716دلار گزارش شده است. در بازار جهانی سنگ‌آهن نیز آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا در بازار واردات چین با 9 درصد رشد طی دو روز مواجه شد. قیمت سنگ‌آهن با 2 دلار افزایش به 58 دلار و 50 سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر رسیده است که بالاترین قیمت یک ماه اخیر بوده است. رشد قیمت فولاد و بازارهای فیوچرز علل اصلی این روند صعودی بودند. در شرایط کنونی بازار فولاد شرایط مناسبی را تجربه می‌کند، چرا‌که مصرف فولاد در چین بهبود یافته است. البته فعالان بازار رشد قیمت‌های سنگ‌آهن را ماندگار نمی‌بینند.به اعتقاد کارشناسان با شروع فصل باران‌های موسمی در آوریل باید به تدریج منتظر کاهش مصرف فولاد و در نتیجه افت قیمت سنگ‌آهن باشیم. قیمت سنگ‌آهن در سال جاری میلادی بین 45 تا 50 دلار برآورد شده است.


    در بازار چه خبر بود؟

    بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف بود که در آن شاخص کل افتی نسبتا سنگین را تجربه کرد.بازار روز چهارشنبه با کاهش نمادهای بزرگ به ویژه نمادهای خودرویی شاهد افت 521واحدی معادل 65/ 0درصد بود. در نهایت کف یک‌ماهه شاخص کل شکست و نماگر بازار سهام در زیر مرز روانی 80 هزار واحد قرار گرفت.این افت به ویژه به دلیل کاهش قیمت نمادهای خودرویی نظیر سایپا و ایران خودرو و نمادهای بانکی و معدنی نظیر بانک پاسارگاد و گل‌گهر حاصل شد. بازگشایی نماد ایران خودرو دیزل در هفته گذشته موجب بروز فشار فروش در نمادهای خودرویی شد که روز چهارشنبه نیز این فشار ادامه داشت. رشد قیمت قابل ملاحظه نمادهای خودرویی در سه ماه پایانی سال و عدم انتشار خبرهای مناسب در این گروه توام با مساله توقف افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی موجب نگرانی بازار شده است. موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی علاوه بر گروه خودرویی گریبانگیر نمادهای دیگری از جمله سه نماد آزمایش، پلی‌اکریل و ذوب‌آهن اصفهان است. در گروه خودرویی، ایران خودرو روز چهارشنبه بیش از 94 میلیون سهم معامله شد و به قیمت 3875 ریال رسید و در نهایت نیز با صف فروش بیش از 4 میلیونی به معاملاتش پایان داد. «خساپا» نیز با معامله 73میلیون سهمی با روند نزولی همراه بود و با صف فروش 5 میلیونی معاملات خود رابه اتمام رساند. در گروه شیمیایی روز چهارشنبه پلی‌اکریل در حالی سهامداران خود را به مجمع دعوت کرده است که مدیر امور مجامع و سهام پلی‌اکریل گفت: فعلا درباره افزایش سرمایه مدنظر شرکت هیچ نکته‌ای را نمی‌توان بیان کرد و باید منتظر تصمیم مجمع فوق‌العاده روز دوشنبه ماند.

    بهروز اسحاقی در گفت‌‌وگو با بورس پرس، درباره برنامه افزایش سرمایه 1200 درصدی پلی‌اکریل و نامه هفته گذشته سازمان بورس مبنی بر اتمام مهلت 30 روزه برای رفع نواقص درخواست افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها اظهار کرد: در جریان این نامه نیستم، چرا‌که چنین نامه‌هایی خطاب به مدیرعامل است. این مقام مسوول ادامه داد: بنابراین فعلا درباره افزایش سرمایه هیچ نکته‌ای را نمی‌توان بیان کرد و باید منتظر تصمیم مجمع فوق‌العاده دوشنبه ماند. در گروه غذایی روز چهارشنبه نمادهای این گروه شرایط متعادل‌تری داشتند در این گروه پگاه خراسان برنامه افزایش سرمایه 147 درصدی را در پیش گرفت. این تامین مالی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی بوده و برای اصلاح ساختار مالی در انطباق با ضوابط و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار، تامین سرمایه در گردش و نیز بهبود وضعیت اعتباری و نسبت مالکانه شرکت صرف خواهد شد. در این گروه لبنیات پاک نیز در نامه‌ای به امضای علیرضا سجادی مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که از محل فروش سهام شرکت سپهان سودی معادل 3/ 15 میلیارد تومان خواهد داشت. در گروه پتروشیمی مدیرعامل پتروشیمی جم از رشد تولیدات این شرکت خبر داد.

    مجید رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه پتروشیمی جم یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولید‌کننده پلیمر و مواد شیمیایی است، گفت: عمده محصولات تولیدی این پتروشیمی اتیلن، بوتادین و بوتنوان و بنزین پیرولیز است که ظرفیت تولید پولوفین در این واحد پتروشیمی سالانه یک میلیون و 200هزار تن است. مدیر بازاریابی و فروش پتروشیمی جم با اشاره به اینکه در سال 94 بالاترین رکورد تولید در پتروشیمی جم به‌دست آمد، گفت: 80 درصد از محصولات ما به بازارهای آسیایی، اروپایی، آفریقایی و حوزه CIS صادر می‌شود. رضایی با تاکید بر اینکه سالانه 450 هزار تن مواد پلی‌اتیلن از پتروشیمی جم به کشورهای جهان صادر می‌شود، گفت: برنامه شرکت در سال 95 این است که بتوانیم بالاترین رکورد را در تولید انواع مواد پلیمری به دست آوریم و به ظرفیت اسمی پتروشیمی برسیم. وی در پایان گفت: یکی دیگر از برنامه‌های شرکت در سال 95 تغییر بازار صادراتی است که سعی داریم از صادرات به کشور چین کاسته و به کشورهایی صادرات خود را افزایش دهیم که ارزش افزوده بیشتری برای شرکت ایجاد کند.


    در این گروه وزیر نفت نیز در سخنانی گفت:

    امسال واحدهای بزرگی به تولید می‌رسند که از جمله آنها می‌توان به پتروشیمی دوم پردیس برای تولید اوره و آمونیاک و واحد جدید پتروشیمی مرودشت برای تولید اوره و آمونیاک هریک به ظرفیت 7/ 1 میلیون تن، پتروشیمی کاوه برای تولید 5/ 2 میلیون تن متانول، پتروشیمی‌های مهاباد، کردستان و لرستان برای تولید پلی‌اتیلن، اتیلن‌گلایکول مروارید به ظرفیت 500 هزار تن، فاز دوم کاویان با ظرفیت یک میلیون تن اتیلن و پلی‌‌استایرن‌های انتخاب، تخت‌جمشید و دالاهو اشاره کرد که با بهره‌برداری از این واحدها، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران 20 تا 25 درصد افزایش خواهد یافت. وی ادامه داد: همچنین نیاز به ایجاد یک سازمان رگلاتوری برای پتروشیمی را در دولت احساس می‌کنیم که به تضمین رقابت و تخریب نکردن واحدها علیه هم کمک خواهد کرد. در گروه تجهیزات روز چهارشنبه نماد آذراب برای تعیین اعضای هیات مدیره متوقف شد. در گروه فلزی، مدیرعامل شرکت دانیلی ایتالیا از امضای قرارداد تامین تجهیزات فنی و خدمات برای احداث واحد فولادسازی شرکت فولاد بوتیای ایرانیان خبر داد.این شرکت زیر مجموعه شرکت میدکو متعلق به بانک پاسارگاد است. در گروه انفورماتیک نماد کارت‌های اعتباری کیش تعدیل مثبت مناسبی را برای سال 94 اعلام کرده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف و منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 450میلیارد تومان و در فرابورس به 220میلیارد تومان رسید با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات به هزار و 682میلیارد تومان و شمار خریداران به 162هزار و 92 نفر بالغ شد که نسبت به هفته ماقبل به ترتیب 5/ 1 و 8/ 1درصد افت را نشان می‌دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها