عصر خودرو

تقاضای طلا با کاهش روبه‌رو شد

فشار فنی- بنیادی بر فلز زرد

عصر بازار- اینکه اونس طلا در هفته گذشته با وجود تمام فشارها به مرز ۱۲۰۰ دلار نزدیک نشد، مهم‌ترین نشانه از موثر ماندن «افزایشی»‌های بازار جهانی فلزهای گرانبها است.

فشار فنی- بنیادی بر فلز زرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با این همه اخباری از جمله احیای اقتصاد چین، تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داده است. هر اونس طلا که روز چهارشنبه با 14 دلار سقوط به قیمت 1242 دلار رسیده بود، روز پنج‌شنبه هم 14 دلار دیگر از ارزش خود را از دست داد و روی قیمت 1228 دلار ایستاد. روز جمعه تا ساعت 7 عصر به وقت تهران قیمت 1230 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته دوم آوریل رقم خورده باشد. با وجود افت اونس از میانه کانال 1200، بازگشت آن به محدوده‌های بالاتر عجیب نخواهد بود؛ چراکه داده‌های اقتصادی همچنان به نفع طلا کار می‌کنند.

    سقوط روز چهارشنبه عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران بود. عقب‌نشینی اصلاحی نیز در شکل گرفتن این روند موثر بود، همچنین باید به افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام در این روز اشاره کرد. همزمان عوامل خارجی نیز به ضرر طلا عمل کردند. چهارشنبه شاخص دلار با جهش روبه‌رو شد و بهای نفت خام کاهش پیدا کرد. آنچه در سومین روز کاری هفته باعث افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام شد، انتشار داده‌های خوب از اقتصاد چین بود. بنا بر آمار تازه، صادرات دومین اقتصاد جهان در ماه مارس 5/ 11 درصد جهش داشته است. این داده نه تنها بهتر از انتظارها بود؛ بلکه اولین رشد میزان صادرات در 9 ماه گذشته بود. میزان واردات چین در همین دوره با 6/ 7 درصد افت مواجه شده، اما این رقم کمتر از انتظارها بود. بر خلاف چین، اروپا در این روز داده‌های بدی منتشر کرد. برون داد صنعتی منطقه یورو در ماه فوریه 8/ 0 درصد افت داشته است. رقم مورد انتظار، افت 5/ 0 درصدی بود. داده‌های آمریکایی در این روز تاثیر چندانی بر بازار نگذاشتند.

    اونس روز پنج‌شنبه هم 14 دلار دیگر سقوط کرد، سقوطی که ناشی از فروش فنی در بازار بود. در این روز از قدرت افزایشی‌های بازار کاسته شد، اما با توجه به مسیری که اونس تا این مقطع از سال 2016 پیموده، بعید است که افزایشی‌ها به طور کامل قدرت خود را از دست داده باشند. ادامه رشد دلار در روز پنج‌شنبه فشار بیشتری روی طلا ایجاد کرد تا ادامه ریسک‌پذیری در بازارهای سهام هم اثر مضاعفی داشته باشد. بازارهای سهام جهان در هفته گذشته عمدتا بر گزارش عملکرد سازمان‌های مختلف درفصل اول سال میلادی متمرکز بودند. بورس‌های جهان که در سه ماه نخست سال 2016، نوسان‌های زیادی را تجربه کرده‌اند، فعلا در موقعیتی آرام تر به سر می‌برند. این وضعیت، تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داده است. بازارهای سهام ژاپن روز پنج‌شنبه به شدت رشد کردند؛ زیرا یکی از مقام‌های «بانک ژاپن» گفت که این بانک در صورت لزوم، در افزایش اقدامات تحریکی تردید نخواهد کرد. دیگر خبر بانکی این روز دست نخورده ماندن نرخ بهره «بانک انگلستان» بود. مقام‌های پولی چین در این روز یوآن را در مقابل دلار آمریکا تضعیف کردند. میزان این تضعیف بیشترین کاهش روزانه از ژانویه بود. مقام‌های پولی سنگاپور هم پنج‌شنبه پول این کشور را تضعیف کردند. این روندها به رشد بیشتر دلار کمک کرد. پنج‌شنبه همزمان با افزایش ارزش دلار، بهای نفت خام باز اندکی افزایش پیدا کرد.

    اونس که هفته جاری را در نیمه بالایی کانال 1200 دلار آغاز کرده بود و در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به شدت تحت فشار قرار گرفته بود، روز جمعه با کاهش نوسان‌ها همراه بود. اونس صبح جمعه را با نوسان پیرامون مرز 1230 دلار آغاز کرد و تا زمان نوشته شدن این گزارش به همین روند ادامه داد. عوامل کاهشی روزهای قبل در روز جمعه نیز دست به کار بودند، با این همه افت ناگهانی قیمت‌ها از محدوده‌های بالاتر، افت بیشتر را دشوار کرده بود. علاوه‌بر ثبات نسبی بازارهای سهام و تقویت دلار، اخباری که از احیای اقتصاد چین منتشر می‌شود به شدت بر کاهش تقاضای طلا موثر بوده است. با این همه، هنوز چند اقتصاد عمده جهان از جمله اقتصادهای ژاپن و اروپا درگیر چالش هستند و انقباضی‌تر شدن سیاست پولی آمریکا هم در هاله‌ای از ابهام است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها