عصر خودرو

اولین عقب‌نشینی بورس

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با تشدید کاهش قیمت ها و افت تقاضا اولین هفته منفی خود در سال ۱۳۹۵ را رقم زد و از روزهای جهشی سال گذشته فاصله گرفت.

اولین عقب‌نشینی بورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته روند اصلاحی و کاهشی خود را آغاز کرد و برای اولین بار در سال جدید وارد محدوده ی زیان شد.

    افزایش فشار فروش از سوی حقوقی‌ها، نزدیک شدن به زمان تسویه معاملات اعتباری و همچنین برخی ابهامات سیاسی در کنار پیش خور شدن اخبار مثبت شرکتها در سال گذشته موجب شد تا بورس تهران با رفتن به فاز اصلاح و احتیاط دست از مسیرهای جهشی بردارد و کمتر به خبرهای مثبت توجه کند.

    این در حالی است که در هفته گذشته قیمت نفت تا سطح 42 دلار افزایش پیدا کرد و خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت جهانی کالا منتشر شد که با انتشار این اخبار انتظار می رفت تا فضای بورس به خصوص شرکتهای متاثر از قیمت های جهانی مثبت شود اما این اتفاق رخ نداد و بورس به ادامه مسیر کاهشی خود اصرار کرد.

    این اتفاقات موجب شد تا شاخص بورس تهران در هفته گذشته افت 1.5 درصدی را تجربه کند و با افت قیمت سهام اکثر شرکتها و نیز تشکیل صف های فروش در گروه لیدر بازار یعنی گروه خودرویی به کار خود پایان دهد و در کانال 79 هزار واحد متوقف شود.

    نزول شاخص بورس از سطح 80 هزار و 752 واحد به 79 هزار و 588 واحد در حالی رقم خورد که بورس تهران اولین هفته منفی خود در سال 1395 را ثبت کرد و با کسب میانگین زیان 0.8 درصدی از ابتدای سال تاکنون، رسما وارد محدوده زیان شد.

    در این شرایط تداوم روند نزولی قیمت‌ها و کاهش سودآوری سهامداران موجب خروج حقیقی‌ها از بازار سرمایه شده و سرعت خروج آنها را افزایش داده است ؛ بر این اساس در هفته گذشته تعداد خریداران سهم 8 درصد کاهش پیدا کرده و به 162 هزار نفر بالغ شده است.

    همچنین ارزش و حجم معاملات هم از رونق چندانی برخوردار نبود به طوری که حجم سهام معامله شده با 1.2 درصد افزایش به 6 هزار و 513 میلیون سهم رسید و ارزش کل معاملات هم با 1.5 درصد کاهش در رقم 16 هزار و 826 میلیارد ریال متوقف شد.در این میان دفعات معاملات هم افت4.7 درصدی را تجربه کرد و به کمتر از 495 هزار دفعه رسید.

    در این شرایط برخی کارشناسان روند فعلی بورس را طبیعی و منطقی دانسته و معتقدند که به دلیل رشد زیاد بورس در سال گذشته، این روند طبیعی است و بورس تهران با توجه به متغیرهای مثبت اقتصادی و همچنین ورود سرمایه‌گذاران خارجی به زودی روند رو به رشد خود را آغاز می‌کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها