عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آنها "بخش عمده مصالح ساختمانی از طریق بورس تامین می شود"، "ضرورت اجتناب دولت از قیمت گذاری دستوری"، "چرخه معیوب قیمت گذاری دستوری حذف شود"، "دولت از ظرفیت بورس کالا نهایت بهره را ببرد" و "ضرروت عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا" بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱:۰۰

    بخش عمده مصالح ساختمانی از طریق بورس تامین می شود

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر؛ نخستین جلسه شورای عالی مسکن دولت سیزدهم روز چهارشنبه 14 مهر ماه به منظور سرعت بخشدن به اجرای قانون جهش تولید مسکن با حضور رئیس جمهور برگزار شد که سید ابراهیم رئیسی در این جلسه اعلام کرد در راستای دسترسی آسان به مصالح ساختمانی با سازو کارهای وزارت صمت و ایجاد زمینه های لازم، بخش جدی مصالح از طریق بورس تامین می شود.

    در این جلسه رئیس جمهور گفت: باید امکان خرید مصالح ساختمانی تسهیل شود البته در این میان مسئله سیمان و فولاد وجود دارد اما باید دسترسی به مصالح ساختمانی آسان شود که با سازو کارهای وزارت صمت و ایجاد زمینه های لازم بخش جدی آن باید از طریق بورس تامین شود.

    حمایت از بورس با رفع انحصار و مقابله با قیمت‌گذاری دستوری

    سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای حمایت از بازار سرمایه، توسعه نهادها، رفع انحصار، بهره‌گیری از ابزارهای جدید، تقویت بازار اولیه، مقابله با قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از دخالت در قیمت سهام در دستور کار خواهد بود.

    ضرورت اجتناب دولت از قیمت گذاری دستوری

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در نامه ای به سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور کشورمان با استناد به نامه جمعی از تحلیلگران و فعالین حقیقی و حقوقی بازار سرمایه ضمن اشاره به قیمت گذاری دستوری به عنوان یکی از معضلات بزرگ اقتصاد کشور که زمینه بروز فساد و ایجاد بستر رانت در اقتصاد را فراهم می کند، خواستار حرکت به سمت ایجاد بازارهای شفاف و رقابتی به معنای واقعی و حمایت از رقابت و کشف قیمت محصولات براساس مکانیزم بازار شد؛ چراکه با این اقدام علاوه بر توازن میان عرضه و تقاضا، منابع محدود کشور به طور بهینه به بخش های مولد تخصیص می یابد.

    در نامه سعید اسلامی بیدگلی  آمده است: قیمت گذاری دستوری کالاها و خدمات طی سالیان اخیر که با هدف حمایت از مصرف کننده صورت گرفته منجر به مخاطرات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری شده و نتیجه آن از یک طرف بحران برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و از طرف دیگر نارضایتی عمومی مردم بوده است؛ این مساله گاه برخی بخش های تولیدی را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

    چرخه معیوب قیمت گذاری دستوری حذف شود

    رییس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی می گوید: یکی از آفت‌های اقتصاد دستوری، فاصله گرفتن فضای اقتصادی از شرایطی است که در آن به جای اینکه تولید توجیه اقتصادی داشته باشد واسطه‌گران و دلالان در آن جولان می‌دهند.

    بابک سعیدی معتقد است: بورس های کالایی می توانند بخش بسیار بزرگی از بازار کالاهایی که تاکنون در شوراها و کمیته های دستوری، قیمت‌گذاری می شدند را در یک ساختار منظم و منسجم از طریق تعادل میان عرضه و تقاضا به ثبات قیمتی برسانند.

    دولت از ظرفیت بورس کالا نهایت بهره را ببرد

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بازار بورس بازاری شفاف و عادلانه است که می‌تواند در زمینه شکوفایی اقتصادی کشور بسیار تأثیر گذار باشد و به صورت عادلانه عرضه و تقاضا را هماهنگ کند.به‌طور کلی بورس می‌تواند به ابزاری برای حمایت از تولید در مقابل سوداگری تبدیل شود و نقش مهمی در رفع دلالی‌ها و کنار زدن واسطه‌گری‌ها در توزیع کالاهای مختلف ایفا کند.

    حجت الاسلام محمد باقری بنایی با تأکید بر اینکه بورس می‌تواند به ابزاری برای حمایت از تولید تبدیل شود، بیان کرد: در برخی از کالاها این اتفاق افتاد اما بورس کالا می تواند فعالیت بهتری در این زمینه داشته باشد بنابراین اگر بخواهیم تولید داخلی در کشور رونق بگیرد و در بورس کالا عرضه شود باید قیمت‌گذاری دستوری حذف و دخالت‌های دولت کم شود و تنها بر بورس نظارت داشته باشد وگرنه در صورت تداوم این روند تولید کنندگان تمایلی به‌همراهی با بازار بورس و سرمایه نخواهند داشت.

    تحقق شفافیت با عرضه محصولات‌ پتروشیمی فارابی در بورس کالا

    محمود فخرایی مدیر عامل پتروشیمی فارابی می گوید: امسال برای اولین بار پتروشیمی فارابی موفق شد که در راستای عمل به شعار شفافیت در عملکرد، اقدام به فروش محصولات خود در بورس کالا نماید و برهمین اساس عرضه انیدرید فتالیک و دی اکتیل فتالات را در بورس آغاز کرد که بااستقبال خوبی ازطرف خریداران مواجه شد.

    وی با اشاره به عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا گفت: امسال برای اولین بار پتروشیمی فارابی موفق شد که در راستای عمل به شعار شفافیت در عملکرد، اقدام به فروش محصولات خود در بورس کالا کند و برهمین اساس عرضه انیدرید فتالیک و دی اکتیل فتالات را در بورس آغاز کرد که با استقبال خوبی از طرف خریداران مواجه شد.

    ضرروت عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا

    مدیر بازاریابی گروه صنعتی فولاد یزد با اشاره به اینکه ریشه اصلی رانت در زنجیره فولاد، نبودن تعادل اقتصادی در کشور است، گفت: باید با ایجاد تعادل و توازن در قیمت‌های داخلی و صادراتی ریشه رانت را خشکاند که در این زمینه عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا می‌تواند مسئله مثبتی باشد به شرط اینکه روش اجرای آن بر اساس ماهیت واقعی بورس صورت بگیرد یعنی قیمت‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص شود و از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز شود.

    حمیدرضا ریحانی در رابطه با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا گفت: عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا می‌تواند مسئله مثبتی باشد به شرط اینکه روش اجرای آن بر اساس ماهیت واقعی بورس صورت بگیرد یعنی قیمت‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص شود و از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز شود.

    ترمز سوداگری در بازار خودرو با کمک بورس کالا

    نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: عرضه خودرو در بورس تاثیر به سزایی در کنترل سوداگری دارد زیرا با عرضه خودرو در بورس، راه خرید و فروش‌های کاذب و سودجویانه که فضا را ملتهب می‌کند، بسته می‌شود.

    محمد حسین فرهنگی با بیان اینکه تصویب و اجرای طرح ساماندهی واردات خودرو به ایجاد توازن در عرضه و تقاضا در بازار منجر می‌شود، گفت: مجلس شورای اسلامی برای آنکه عرضه و تقاضا را در صنعت خودرو متعادل کند، طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو را مطرح کرد و با اجرای طرح ساماندهی خودرو، شاهد رخدادهای خوب در صنعت خودرو خواهیم بود زیرا زمینه برای تسهیل شرایط تولید بهتر و با کیفیت تر فراهم می شود و کمیسیون صنایع و معادن به دنبال آن است تا با این طرح، بتواند با حفظ تعادل عرضه و تقاضا، بازار را تنظیم‌ کند.

    نماد بورس کالا به تابلوی اصلی بازار اول بورس تهران انتقال یافت

    معاون امور ناشران و اعضای شرکت بورس تهران در نامه ای به مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرده با توجه به اینکه شرکت بورس کالای ایران شرایط مقرر برای تابلوی اصلی بورس تهران را احراز کرده است، نماد معاملاتی آن از تابلوی فرعی بازار اول به تابلو اصلی بازار اول منتقل شد.

    زمان و فرآیند تحویل قرارداد آتی پسته  و زیره سبز اعلام شد

    مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای فرآیند تحویل قراردادهای آتی زیره سبز سررسید مهر 1400 را اعلام کرد.براساس این اطلاعیه فرآیند تحویل در قرارداد آتی زیره سبز تحویل مهر 1400 در روز یکشنبه 25 مهر ماه جاری و از طریق گواهی سپرده زیره سبز مطابق ضوابط انجام خواهد شد.

    همچنین سررسید جدید قرارداد آتی زیره سبز تحویل آذر ماه 1400 از روز یکشنبه 25 مهر ماه جاری در بورس کالای ایران راه اندازی می شود. این فرآیند در روز سه شنبه هفته آینده 27 مهر ماه جاری و از طریق گواهی سپرده پسته انجام خواهد شد.

    مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای زمان انجام فرایند تحویل قراردادهای آتی پسته سررسید مهر ماه 1400 را اعلام کرد.براساس اطلاعیه صادره از سوی بورس کالا، این فرآیند در روز سه شنبه هفته آینده 27 مهر ماه جاری و از طریق گواهی سپرده پسته انجام خواهد شد.

    برچسب ها