عصر خودرو

تنزل پیش بینی اوپک از تقاضای جهانی برای نفت

عصر بازار- اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی نرخ رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ را پایین برد اما اعلام کرد صعود قیمت گاز طبیعی ممکن است تقاضا برای فرآورده های نفتی را تقویت کند.

تنزل پیش بینی اوپک از تقاضای جهانی برای نفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، اوپک اکنون پیش بینی می کند تقاضا برای نفت 5.82 میلیون بشکه در روز رشد کند که پایینتر از پیش بینی قبلی 5.96 میلیون بشکه در روز است و علت این بازبینی نزولی را آمار 9 ماه نخست سال اعلام کرده است. با این حال اوپک پیش بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال 2022 را تغییر نداد و 4.2 میلیون بشکه در روز حفظ کرد.

    این گروه اعلام کرد افزایش قیمتهای گاز طبیعی که به رکورد بالایی صعود کرده اند، می تواند محرکی برای رشد تقاضا برای نفت باشد زیرا کاربران صنعتی به استفاده از فرآورده های نفتی روی می آورند. اوپک خاطرنشان کرد اگر این روند ادامه پیدا کند، سوختهایی مانند نفت کوره، دیزل و نفتا ممکن است تحت تاثیر تقاضای بالاتر برای تولید نیرو، پالایش و مصرف پتروشیمی پشتیبانی شوند.

    قیمت گاز روز چهارشنبه در قطب تی تی اف هلند معادل قیمت 177 دلار هر بشکه نفت بود که بسیار بالاتر از رکورد قیمت 147 دلار نفت برنت در سال 2008 است. قیمت نفت برنت در معامات روز چهارشنبه حدود 83 دلار در هر بشکه ایستاد.

    امین ناصر، مدیرعامل آرامکو هفته گذشته برآورد کرده بود سوئیچ مصرف از گاز به نفت، تقاضا برای نفت را حدود 500 هزار بشکه در روز افزایش می دهد.

    اوپک پلاس که شامل اوپک و متحدانش نظیر روسیه است، ماه جاری توافق کردند به برنامه افزایش تدریجی تولید ادامه داده و تولیدشان را مجموعا 400 هزار بشکه در روز در نوامبر افزایش دهند.

    در گزارش اوپک پیش بینی شد تقاضا برای نفت اوپک در سال 2021 به میزان 100 هزار بشکه در روز رشد کرده و به 27.8 میلیون بشکه در روز می رسد و در سال 2022 به میزان 100 هزار بشکه در روز دیگر رشد می کند.

    تولید اوپک در سپتامبر حدود 490 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 27.33 میلیون بشکه در روز رسید.

    بر اساس گزارش رویترز، اوپک اعلام کرد ذخایر نفت تجاری سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در اوت نسبت به ماه پیش از آن 19.5 میلیون بشکه کاهش یافت و به 2.855 میلیارد بشکه رسید که نشان دهنده محدود شدن عرضه در بازار نفت است. این آمار 183 میلیون بشکه پایین میانگین پنج ساله و 131 میلیون بشکه پایین میانگین پنج ساله قبلی (2015 تا 2019) است.

    برچسب ها