عصر خودرو

فروش استقراضی سهام راه اندازی می‌شود

رونمایی از قراداد آتی و اختیار معامله سبد سهام در بورس به زودی

عصر بازار: یک مقام مسئول در شرکت بورس از راه اندازی قراردادهای آتی سبد سهام و قرارداد اختیار معامله سبد سهام در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

رونمایی از قراداد آتی و اختیار معامله سبد سهام در بورس به زودی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علی عباس کریمی معاون تحقیق و توسعه بورس تهران گفت: در نخستین اقدام دستورالعمل قرادادهای آتی سبد سهام که به اصطلاح فیوچرز شاخص نام برده می شود، تا 2 هفته آینده جهت تصویب به سازمان بورس ارسال خواهد شد.

    وی افزود: قرارداد آتی سبد سهام مشابه معاملات قرارداد اتی سهام عمل کرده با این تفاوت که پایه قرارداد آتی سبد سهام یا شاخصی مجموعه ای از سهام شرکت‌ها در سبد سرمایه‌گذاری (پرتفوی) است.

    به گفته این مقام مسئول در قرارداد آتی سبد سهام بر حسب حاشیه سود (مارجین) شناسایی شده از سوی سرمایه گذار می‌تواند از اهرم مالی لازم استفاده کند. به عبارتی اگر معامله گر در قرارداد آتی سهام قادر به شناسایی سود 20 درصدی باشد، می‌تواند از اهرم 5 مرتبه ای در این معاملات استفاده کند بر همین اساس نیز در قرار داد های آتی سبد سهام نیز این موضوع قابل انجام است.

    کریمی با اشاره به ساز و کار قراداد های آتی سبد سهام افزود: این قرارد داد ها بر اساس اینکه سبد سهام مبتنی بر شاخص 30 شرکت یا 50 شرکت منتخب و یا حتی شاخص کل بورس باشند، می‌تواند مجموعه‌ای از سهام شرکت ها را بر اساس قرارداد های استاندارد در برگیرد.

    وی از تدوین و آماده سازی دستورالعمل قراردادهای آتی سبد سهام در شرکت بورس و تکاپو برای آماده سازی زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری این قراداد ها در سمات و شرکت مدیریت فناوری خبر داد و گفت: به کارگیری و عملیاتی شدن ابزار های معاملاتی جدید درهر شرایطی منافع بازار سرمایه را تامین کرده و باعث تنوع و حفظ شادابی بازار سهام در هر دوره زمانی می شود. در عین حال قدرت پاسخ گویی متولیان بازار در برابر سلایق و تقاضای موجود در بازار را افزایش می دهد.

    معاونت تحقیق و توسعه بورس تهران با بیان اینکه قراردادهای آتی شاخص یا سبد سهام از دامنه نوسان قیمتی مشخصی برخوردار خواهند بود ، عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این دامنه به احتمال زیاد از سقف و کف بالاتری نسبت به سایر دامنه های قیمتی رایج در بازار سهام برخوردار خواهد بود، با این همه تصمیم گیری برای این موضوع وابسته به دستورالعمل مصوب سازمان بورس و تغییراتی است که ممکن است 8 درصد یا 15 درصد و یا هر نوسان دیگری باشد.

    در عین حال فعالیت در این قراردادها شامل همه بازیگران حرفه ای بازار سهام اعم از حقیقی و حقوقی خواهد بود و هر گونه محدودیت هایی که پیشتر شامل صندوق‌ها و یا حتی دستورالعمل قرادادهای آتی سهام می شد، برای تسهیل معاملات سهامداران دوباره بازنگری می شود.

    کریمی از تصمیم بورس برای راه اندازی قرارداد اختیار معامله سهام و سبد سهام (OPTION) پس از قراردادهای آتی شاخصی یا سبد سهام نیز سخن گفت و افزود: دستور العمل قرارداد اختیار معامله سهام از سوی سازمان بورس به تصویب رسیده و در حال حاضر زیر ساخت های نرم افزاری و فناوری این ابزار در دست بررسی و آماده سازی است. از اینرو به محض راه اندازی قرار داد اختیار معامله سهام بلافاصله قرارداد اختیار معامله سبد سهام و یا شاخصی نیز بکار گرفته خواهد شد.

    وی در عین حال از راه اندازی قرادادهای اختیار فروش استقراضی سهام (Short Sale) پس از آماده سازی شرایط بازار سهام برای پذیرش این ابزار خبر داد و گفت: براساس چارچوبی که در زمینه قرارداد های استقراضی فروش سهام به سازمان بورس داده شد.

    علاوه بر پیشنهاد فروش سلف سهام با ساختار جدیدی نیز موافقت شد که در درون خود قراردادهای اختیار معامله را قرار داده است. در این نوع قرارداد ، فروشنده با این انتظار که قیمت ها در آینده نزولی می شوند و خریدار با این دیدگاه که قیمت ها رشد خواهد کرد، اختیار انجام معامله در تاریخ سررسید را تعهد می کنند. قرارداد فروش استقراضی سهام به تصویب کمیته فقهی و سازمان بورس رسیده و هم اکنون زیر ساخت های آن در حال پیاده سازی است که در صورت اجرایی شدن نرم افزارها و اعلام تاییدیه نهایی از سوی سازمان بورس اجرایی خواهد شد.

    کریمی با بیان این مطلب که قراردادهای اختیار معامله سهام و سبد سهام از پیچیدگی‌های فراوانی بویژه در زمینه نرم افزارهای مدیریت ریسک برخوردار است ، درباره ساختار قرارداد های مشتقه عنوان کرد: در این نوع قراداد ها اثر برخی رخداد های بازار از جمله سود تقسیمی مجامع عادی سالیانه و نیز افزایش سرمایه ها دیده شده است. در عین حال با توجه به اراده متولیان بازار سرمایه مبنی بر توقف و بازگشایی نماد های معاملاتی در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام هایی صورت گرفته که ابزارهای مشتقه بر روی سهام شرکت هایی انجام شود که توقف نماد معالاتی آنها در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود.

    در عین حال بر روی قرارداد های آتی و اختیار معامله سبد سهام تمهیداتی دیده شده که معامله گر در موعد تسویه پایاپای بتواند با وجود توقف نماد معاملاتی معاملات خود را انجام داده و با بازار جبرانی مواجه نشود.

    برچسب ها