عصر خودرو

گزارش متال بولتن از آینده فلزات غیرآهنی ایران

عصر بازار- متال بولتن با انتشار گزارشی اعلام کرد برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران ،صادرات فلزات غیرآهنی و همچنین سرمایه گذاری خارجی در این بخش را افزایش خواهد داد.

گزارش متال بولتن از آینده فلزات غیرآهنی ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایمیدرو، متال بولتن در گزارش خود اعلام کرد که در این راستا ایمیدرو برای احداث کارخانه تولید آلومینا و آلومینیوم و نیروگاه مرتبط با آن تفاهم نامه همکاری با شرکت ساینو استیل(چین) امضا کرد.

    ایمیدرو در گزارشی اعلام کرد که این کارخانه های تولید آلومینا و آلومینیوم با سرمیه گذاری مشترک و طی یک قرارداد احداث خواهد شد و ظرفیت تولید سالانه آن ها به ترتیب 1.6 میلیون و 350 هزار تن خواهد بود.

    همچنین شرکت آلمانی تولیدکننده مس(MKM)تفاهم نامه همکاری را با شرکت ملی صنایع مس ایران به امضا رساند که بر اساس این تفاهم نامه یک میلیارد یورو در پروژه های معدنی ایران از جمله تولید سنگ مس سرمایه گذاری می شود.همچنین شرکت مذکور به ایران در توسعه صنایع پایین دستی و تولید (محصولات) مس از کاتد کمک خواهد کرد و علاوه بر آن سالیانه 70 هزار تن مس کاتد از شرکت ملی صنایع مس ایران خریداری خواهد کرد.

    بر اساس تحلیل سازمان زمین شناسی امریکا (USGS)نرخ بالای تورم و کمبود سرمایه گذاری در بخش نفتاز عواملی هستند که علاوه بر تحریم ها بر این بخش تاثیر گذار بوده اند.

    بر اساس گزارش USGS، در سال 2012 میزان تولید آلومینیوم ایران 230 هزار تن (به علاوه 820 هزار تن بوکسیت) و تولید کرومیت 400 هزار تن پیش بینی شده بود.

    مس یکی دیگر از فلزات غیرآهنی ایران است که در سال 2012 حدود 270 هزارتن تولید شده است در حالی که پیش بینی تولید کاتد در این سال 225 هزار تن بود. در این سال وزن ناخالص تولید سنگ مس حدود 38 میلیون تن و میزان تولید کنسانتره روی 210 هزار تن بوده است.

    در سال 2012،میزان تولید طلا2هزار و 500 کیلوگرم،وزن نا خالص تولید کنسانتره سرب 80 هزار تن ،کنسانتره منگنز200 هزار تن و کنسانتره مولیبدن 7 هزار تن بوده است.

    برخلاف تحریم های اقتصادی علیه ایران و در شرایط ناهموار تجارت، ایران موفق به صادرات فلزات غیرآهنی شد. ایران در سال2010، به ارزش 180.7 میلیون دلار مس کاتدو آلیاژ مس به اتحادیه اروپا صادر کرد که در سال 2012 به 58.3 میلیون دلار رسید .در سال 2013 نیز ایران به ارزش 3.5 میلیون دلار قراضه مس به اتحادیه اروپا صادر کرده است .در سال 2014 اتحادیه اروپا به ارزش 7.8 میلیون دلار آلومینیوم خام از ایران واردات داشته است که در سال 2012میزان این واردات 2.1 میلیون دلار بوده است.

    همچنین صادرات چشمگیری نیز به کشور ترکیه صورت گرفته است.به عنوان مثال در سال 2014 ایران به ارزش 165.3میلیون دلار صادرات مس کاتد و آلیاژ مس به خریداران ترکیه داشته است که این صادرات در سال 2013،ارزش این صادرات 88.3 میلیون دلار و در سال 2012 حدود 160 میلیون دلار بوده است. همچنین در سال 2014 ارزش واردات الومینیوم خام ترکیه از ایران 107.3 میلیون دلار و در سال 2013حدود66.7 میلیون دلار بوده است.

    میزان تولید مس در سال 2016حدود 193 هزارتن پیش بینی می شود که پس از تامین نیازهای داخلی کشور مابقی آن بهه بازارهای بین المللی عرضه خواهد شد.

    شرکت ملی صنایع مس ایران قصد دارد تا سال 2018میزان تولید مس سالانه را به 400 هزار تن افزایش دهد. توافقنامه شرکت فیوز فرانسه نمونه ای از افزایش تمایل شرکت های خارجی به سرمایه گذاری در صنعت فلزات غیرآهنی ایران است.

    همچنین متال بولتن در این گزارش به بیان نظرات برخی مدیران شرکت های ایرانی در این حوزه پرداخت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها