عصر خودرو

در آیین افتتاح کارخانه فولادسازی بردسیر

طیب نیا: شرایط لازم برای ارتقای تولید در کشور فراهم است

عصر بازار- وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه شرایط لازم برای ارتقای تولید در کشور فراهم شده است گفت: در دوران جدید که شرایط برای سرمایه گذاری در حال انجام است باید شرایط حضور گسترده مردم در این عرصه نیز فراهم شود.

طیب نیا: شرایط لازم برای ارتقای تولید در کشور فراهم است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، علی طیب نیا روز پنجشنبه در آیین افتتاح کارخانه فولاد سازی بردسیر افزود: به دنبال آن هستیم که محدودیت ها و موانع تولید را شناسایی و مرتفع کنیم و این امر در مدت فعالیت دولت همواره مد نظر بوده است.

    وی تصریح کرد: مهار تورم، هدف نهایی دولت نبوده و نیست و از این جهت به این موضوع و برقراری آرامش در بازار ارز پرداخته می شود که آن را شرط اصلی برای آرامش در مسیر تولید کشور می دانیم.
    وی برقراری آرامش در اقتصاد را شرط اصلی برای افزایش تولید برشمرد و گفت: در شرایطی که روزانه شاهد تغییر قیمت ها باشیم، زمینه برای افزایش تولید فراهم نمی شود.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در تمام دوران فعالیت دولت تدبیر و امید، اولویت تلاش ها برای ارتقای تولید در کشور بوده است.
    وی گفت: در سال های اخیر دو تکانه بسیار بزرگ و سهمگین را در کشور تجربه کرده ایم که یکی از این موارد تحریم های همه جانبه و ظالمانه بود و مشکلات متعددی را برای کشور ایجاد کرد و به دنبال آن نیز کاهش شدید قیمت نفت مشکلات زیادی را بوجود آورد.
    وی افزود: اگرچه تحریم ها ظالمانه بود و مشکلات زیادی را ایجاد کرد اما موجب شد نقاط ضعف و آسیب خود را بهتر بشناسیم.
    طیب نیا بیان کرد: در دوران پسا تحریم که محدودیت های ناشی از تحریم ها به تدریج در حال برطرف شدن و فرصت ها و شرایط جدیدی برای کشور در حال مهیا شدن است، تصمیم جدی داریم با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی این آسیب ها را ترمیم کنیم.
    وی گفت: نباید اجازه دهیم مواردی که در گذشته در اقتصاد ما وجود داشته و تولید ما را در برابر تکانه های خارجی آسیب پذیر کرده بود، تکرار شود.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در 40 سال گذشته متوسط رشد اقتصادی کشور 3.2 درصد بوده است که به زحمت می تواند افزایش جمعیت را جبران کند.
    وی اظهار کرد: برای بهبود زندگی مردم ایران، مقابله با فقر و نداری و برای ارتقای موقعیت ایران در عرصه بین المللی باید به رشدهای اقتصادی بالاتر دست یافت.
    وی گفت: با رشد اقتصادی 3.2 درصد نمی توان از عزت و احترام ایرانی مسلمان حراست کرد و رشد باید از روند مستمر و پایدار برخوردار باشد که بتواند آرامش را در جامعه ایجاد کند.
    طیب نیا سهم پایین بهره وری در رشد اقتصادی را یکی دیگر از مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی، دولتی بودن اقتصاد و نقش بالای دولت در تولید کشور دو بیماری مزمنی است که اقتصاد ما از آن رنج می برد.
    وی تصریح کرد: در سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شده که با این بیماری ها مقابله شود و اقتصاد به رشد اقتصادی مستمر و پایدار دست یابد.
    وی گفت: این رشد باید مبتنی بر ظرفیت های داخلی کشور باشد و بتوانیم از ظرفیت های اقتصاد بین المللی نیز بهره مند شویم.
    وزیر اقتصاد افزود: کشور ما از مواهب متعددی برخوردار است و امکانات و فرصت های زیادی در آن وجود دارد که باید از آنها به نحو مناسب استفاده شود.
    وی تاکید کرد: باید در جهت تقویت توان تولید کشور و افزایش تولید قدم های موثری را برداریم و رسالت دولت می دانیم که شرایط را برای سرمایه گذاری، ارتقای بهره وری و افزایش تولید فراهم کنیم.
    وی گفت: در ستاد اقتصاد مقاومتی 12 برنامه ملی تنظیم شده تا اهداف اقتصاد مقاومتی محقق و رشد اقتصادی پایدار در کشور حاصل شود.
    طیب نیا با اشاره به این که باید مردم خود را در فعالیت های اقتصادی شریک بدانند گفت: بهبود فضای کسب و کار، شرط لازم برای حضور هرچه بیشتر مردم در عرصه توسعه اقتصادی است و دولت آن را رویکرد اصلی خود انتخاب کرده است و همه دستگاه ها باید در این حوزه اقدامات موثری را انجام دهند.
    وی تاکید کرد: وزارت اقتصادی و دارایی متولی اجرای این برنامه ملی است و باید عوامل محیطی که هزینه سنگینی را بر فعالان بخش خصوصی تحمیل می کند شناسایی شود و تاکنون نیز شناسایی های ارزشمندی در این راستا انجام شده است.
    وی بزرگترین مشکل تولید در کشور را وابستگی اقتصاد به نفت دانست و گفت: ریشه همه مشکلات ما در فرایند رشد در وابستگی به درآمدهای نفتی است و اگر مالیات جایگزین نفت شود، مشکلات صنایع ما برطرف و زمینه برای رشد فراهم می شود.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: اگر دولت از محل نفت ارتزاق کند وضعیت تولید و درآمدهای مالیاتی برایش مهم نخواهد بود و اگر به درآمدهای مالیاتی وابسته شود، به تولید توجه بیشتری می کند.
    وی گفت: هر چه تولید فربه تر و بهتر شود، پایه بزرگتری برای مالیات در کشور ایجاد می شود.
    وی افزود: اگر سیاست های مالیاتی ما در شرایط رکورد به کاهش تولید بینجامد اولین کسی که ضرر می کند سیستم مالیاتی و دولت خواهد بود.
    طیب نیا گفت: جهت گیری در طرح جامع این است که شرایط برای فعالان اقتصادی فراهم و فشار اقتصادی از پایه تولید برداشته شود و به پایه مصرف منتقل شود.
    وی اظهار کرد: شرایط در سیستم مالیاتی به گونه ای بوده که تمام فشار مالیاتی بر عهده تولید کننده و عمده آن در بخش صنعت و معدن بوده است.
    وی گفت: این شرایط باید تغییر کند و باید بخش عمده مالیات به مصرف منتقل شود و مالیات بر ارزش افزوده با همین هدف مطرح شد که تاکنون کامل اجرایی نشده است.
    وزیر اقتصاد افزود: در برنامه ریزی ها تصمیم بر این است که مالیات بر ارزش افزوده را کامل و صحیح اجرایی کنیم.
    وی گفت: در حوزه تولید نیز به دنبال حذف معافیت های بی جا و غیر ضروری هستیم و با فرار مالیاتی نیز به صورت جدی مقابله می کنیم.
    وی تاکید کرد: باید برای حمایت از تولید، سیسم مالیاتی خود را بازآرایی کنیم و امیدواریم در اسرع وقت شاهد تکمیل طرح جامع مالیاتی در کشور باشیم.
    طیب نیا همچنین با بیان اینکه همگرایی و همدلی خوبی بین مدیران استان کرمان وجود دارد گفت: این امر می تواند موجبات شتاب گیری فرایند توسعه در استان را ایجاد کند.
    وی افزود: کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور در حوزه های کشاورزی و باغی رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده است.
    وی گفت: استان کرمان در استخراج معادن نیز از غنی ترین ذخایر ارزشمند کشور برخوردار است و می توان از این ثروت خدادادی به نحو مناسب برای توسعه استان، رفاه و برخوردای مردم استفاده کرد.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: اگر از این معادن بهره برداری لازم صورت گیرد و محصولات به جای خام فروشی در فرایند تولید وارد شوند در رشد اقتصادی کشور نقش ویژه ای خواهد داشت.
    وی گفت: کارخانه فولاد سازی بردسیر مواد معدنی را تبدیل به فولاد می کند و این فولاد می تواند در مراحل بعدی به محصولات دیگری تبدیل شود و برای کشور ارزآور باشد.
    طیب نیا افزود: طرح هایی در قلعه گنج، جیرفت و بم به همت استاندار کرمان اجرایی شده است که در سطح ملی می توانند الگو باشند.
    کارخانه فولادسازی بردسیر در دومین روز سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی با ظرفیت تولید سالانه 440 هزار تن شمش فولادی در شهرستان بردسیر افتتاح شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها