عصر خودرو

دلایل عرضه مرغ بالاتر از قیمت مصوب در بازار

عصر بازار- رئیس اتحادیه پرنده و ماهی علت اصلی گرانی مرغ را در نرخ عرضه این کالا از مرغدار به کشتارگاه و از کشتارگاه به واحد صنفی اعلام کرد.

دلایل عرضه مرغ بالاتر از قیمت مصوب در بازار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: گرچه نرخ مصوب مرغ تغییری نکرده است، اما این کالا در بازار آزاد با نرخ های بالاتری به فروش می رسد که مورد تایید وزارت جهاد و اتحادیه نیست.

    وی از کاهش عرضه مرغ با نرخ مصوب خبر داد و گفت: با توجه به آنکه تامین مرغ با نرخ مصوب کم است، بخشی از مصرف مردم از بازار آزاد تهیه می شود.

    یوسف خانی با اشاره به اینکه خبری از توزیع مرغ زنده با نرخ مصوب از سوی مرغداران نیست، بیان کرد: در حال حاضر مرغداران به کشتارگاه های استان های گیلان و مازندران هر کیلو مرغ را با نرخ 18 هزار و 500 تا 19 هزار تومان عرضه می کنند که با این وجود کشتارگاه ها داخل استان با نرخ 23 هزار و 700 تا 25 هزار تومان نمی دهند  و بخشی از آن را آزاد عرضه می کنند.

    وی افزود: با این وجود مشکل اصلی در نرخ مرغدار به کشتارگاه و عرضه از کشتارگاه تا واحدهای صنفی است و این‌ موضوع هیچ ارتباطی به مغازه ندارد چرا که در صورت خرید با نرخ مصوب، اقدام به عرضه با نرخ 24 هزار و 900 تومان می کند. هر چند تخلف در برخی واحدهای صنفی هم وجود دارد.

    رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به اینکه عرضه مرغ با نرخ 37 تا 40 هزار تومان گرانفروشی است، بیان کرد: هم اکنون هر کیلو مرغ در خرده فروشی ها با نرخ 31 هزار تومان عرضه می شود، هر چند اتحادیه این نرخ را قبول ندارد.

    وی کاهش تولید را علت اصلی گرانی مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: گرچه در 10 درصد خرده فروشی ها هم تخلف رخ می دهد، اما با واردات تخم مرغ نطفه دار، کمبود اثر کالای جایگزین مرتفع می شود.

    یوسف خانی قطعه بندی مرغ های تنظیم بازار را تخلف دانست و گفت: سهمیه روزانه مغازه داران 130 تن مرغ است که این میزان رقمی نیست که مغازه داران بخواهند تخلف کنند.

    رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با تاکید بر عرضه مرغ تنظیم بازار با نرخ 24 هزار و 900 تا 25 هزار و 900 تومان بیان کرد: مردم هر گونه تخلف را با سامانه 124 در جریان بگذارند.

    کمبودی در عرضه تخم مرغ نداریم
    وی در بخش دیگر اظهارات خود در واکنش به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار گفت: علی رغم آنکه قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ 14 هزار تومان است، اما با نرخ 20 تا 21 هزار تومان درب مرغداری عرضه می شود، درحالیکه کمبودی در عرضه وجود ندارد.

    یوسف خانی با اشاره به اینکه عرضه هر عدد تخم مرغ با نرخ 2 هزار تومان منطقی نیست، بیان کرد: عرضه هر عدد تخم مرغ با نرخ 2 هزار تومان بیانگر فروش هر شانه تخم مرغ با نرخ 60 هزار تومان است که این امر‌گرانفروشی است چرا که حداکثر قیمت هر شانه تخم مرغ 30 تایی در بازار باید 45 تا 46 هزار تومان باشد.

    رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در پایان تصریح کرد: با واردات 10 هزارتن تخم مرغ، قیمت به تعادل می رسد.

    برچسب ها