عصر خودرو

چشم‌انداز رشد اقتصادی تقویت شد

رشد ۱۱.۵ درصدی صادرات چین در مارس ۲۰۱۶

عصر بازار- رشد صادرات چین در ماه مارس ۲۰۱۶ به ۱۱.۵ درصد رسید تا نشانه‌هایی از ثبات اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ دنیا مشاهده شود.

رشد ۱۱.۵ درصدی صادرات چین در مارس ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، صادرات دلاری چین در ماه مارس 2016 نسبت به سال گذشته 11.5 درصد افزایش داشته است و این در حالی است که صادرات در ماه فوریه و زمانی که کارخانه‌ها به دلیل تعطیلات یک‌هفته‌ای بسته بود، افتی 25 درصدی را تجربه کرده بود.

    واردات چین نیز با ثبت هفدهمین ماه متوالی سقوط خود 7.6 درصد افت کرد. مازاد مبادلات تجاری چین در ماه مارس به 29.9 میلیارد دلار کاهش یافت که کمترین مقدار در یک سال اخیر بود است.

    رشد مجدد صادرات نشان می‌دهد که اقتصاد چین در سه‌ماهه نخست فراتر از انتظارات رشد کرده است. این در حالی است که انتظار می‌رود آمار روز جمعه خبر از رشد 6.7 درصدی اقتصاد چین در این مدت دهد. ایریس پانگ، اقتصاددان چینی ناتیکسیز اعلام کرد: «افزایش صادرات چین چیزی بیش از عوامل فصلی بوده و نشان از رشد تقاضا دارد.»

    وی افزود: «این موضوع در واقع دلگرم‌کننده است. هنوز زود است که نتیجه بگیریم وخامت اوضاع صادرکنندگان به پایان رسیده است و ما نیازمند شواهد بیشتری برای تایید بازگشت به خط بخش تولیدی کشور خواهیم بود.»

    شاخص کمپوزیت شانگهای با رشدی 1.4 درصدی به بالاترین سطح سه ماهه اخیر خود رسید تا افت سال جاری خود را به 13 درصد کاهش دهد.

    لیو دونگ‌لیانگ، تحلیلگر ارشد مرچنت بانک چین در شانگهای اظهار داشت: «کاهش شدید مبادلات تجاری در حال به پایان رسیدن است، ولی پرسش این است که آیا این بهبود پایدار خواهد بود؟ آمار نشان می‌دهد که تقاضای خارجی در حال بهبود بوده و قیمت کالاهای اساسی و تقاضای داخلی نیز در حال اوجگیری هستند.»

    عوامل فصلی نیز به این بهبود کمک کرده است. تعطیلات یک هفته‌ای سال جدید چین که امسال در ماه فوریه قرار داشت، موجب تعطیلی کارخانه‌ها و کم‌شدن حمل‌ونقل دریایی شده بود. این موضوع باعث شد تا صادرات دلاری چین در ماه فوریه نسبت به سال گذشته 25.4 درصد کاهش یابد که بیشترین افت از مارس 2009 بوده است.

    بن سیمپ‌فندرفر،‌ موسس شرکت تحقیقاتی سیلک‌رود در هنگ‌کنگ اعلام کرد: «نمودارهای اخیر نشان از تاثیر شدید عوامل فصلی می‌دهد. صادرات هنوز ضعیف است و در ماه‌‌های آینده نیز ضعیف باقی خواهد ماند.»

    اداره کل گمرک چین اعلام کرد در ماه مارس میزان صادرات محصولات بر اساس یوآن، 18.7 درصد افزایش داشته و میزان واردات افتی 1.7 درصدی را متحمل شده است.

    تقاضای مصرف‌کننده
    شیا لی،‌اقتصاددان ارشد شرکت آرژانتینی بانکو بیلبائو اعلام کرد: «کاهش کمتر واردات نشان‌دهنده افزایش قیمت کالاهای اساسی و بهبود تقاضای مصرف‌کنندگان چینی خواهد بود. اقتصاد نه تنها در حال آغاز ثبات داخلی است بلکه در خارج از کشور نیز به ثبات نزدیک می‌شود.»

    صادرات چین به آمریکا در ماه مارس رشدی 9 درصدی داشته در حالی که میزان صادرات به اتحادیه اروپا 17.9 درصد افزایش داشته است. حمل‌ونقل دریایی به برزیل اما با افت 39.4 درصدی مواجه شد. میزان واردات چین از آمریکا 2.8 درصد و از کانادا 32.3 درصد کاهش داشته اما میزان واردات چین از اتحادیه اروپا بار شدی 1.4 درصدی مواجه شده است.

    مبادلات فولاد
    صادرات فولاد چین در ماه مارس به بالاترین میزان خود در سال جاری رسیده است. بزرگترین تولیدکننده فولاد دنیا در ماه مارس 9.98 میلیون تن فولاد صادر کرده که 30 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

    نخست‌وزیر لی کی کیانگ در ملاقات اخیر خود با وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد:‌ «بسیاری از شاخص‌های اقتصادی در سه‌ماهه نخست بهبود یافته است. روند بهبود اقتصاد پایدار نبوده که تاثیرگرفته از اقتصاد آشفته جهانی و نوسانات بازار بوده است.»

    قرار است گزارش تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه نخست در روز جمعه منتشر شود. اقتصاد چین در سه‌ماهه چهارم سال 2015 رشدی 6.8 درصدی را تجربه کرده بود.

    تام اورلیک و فیلدینگ چن، اقتصاددانان بلومبرگ در گزارشی نوشتند: «فروش خارجی ضعیف همچنان یکی از موانع رشد است و این مشکل باید توسط تقویت هزینه‌های داخلی جبران شود. با این حال‌ چشم‌انداز صادرات اندکی درخشان‌تر شده است.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها