عصر خودرو

رئیس مرکز ملی فرش ایران مطرح کرد:

چشم‌انداز تجارت فرش ایرانی در دوره پساتحریم

چرایی نزول صادرات فرش ایرانی در سال‌های اخیر

عصر بازار- پس از برداشته شدن تحریم‌ها، تجارت فرش ایرانی چه چشم‌‌اندازی دارد؟ آیا می‌توان به بهبود بازار صادراتی این محصول امیدوار بود؟ رئیس مرکز ملی فرش ایران پاسخ این سوالات را می‌دهد.

چشم‌انداز تجارت فرش ایرانی در دوره پساتحریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، حمید کارگر درباره چشم‌انداز تجارت فرش ایرانی در دوره اجرای برجام عنوان کرد: لغو عمومی تحریم‌های اقتصادی برای بهبود صادرات فرش دستباف امیدبخش هستند و به بهبود فرآیند صادرات در دیگر کشورها نیز امید داریم.صادرات کنونی فرش دستباف درخور توجه و مناسب نبوده و نیست و بخشی از علل آن را در افزایش هزینه‌ها و ریسک صادرات باید جست‌وجو کرد و از این‌رو لغو تحریم‌ها که به آسان شدن شرایط نقل و انتقال ارز و نیز کاهش هزینه‌های بیمه و حمل و نقل می‌انجامد، کمک‌کننده رونق صادرات خواهد بود.

    وی ادامه داد: همین که تورم داخلی به کنترل درآمده و از افسارگسیختگی دور شده است، همین که انتقال پول در حوزه بین‌المللی آسان‌تر رخ خواهد داد، همین که نگاه منفی و سیاست‌زده نسبت به کشورمان کمرنگ شده است، همین که ترس و دلواپسی از تجارت با ایران و ایرانی از میان برود، همین که اروپا -به عنوان یکی از مشتریان اصلی فرش ایران- تا حدی از رکود اقتصادی که منجر به کاهش اشتیاق به خرید بود فاصله می‌گیرد، و نشانه‌هایی از این دست می‌توانند امید به بهبود را در حوزه صادرات تقویت کنند.

    رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به برخی مذاکرات و گفت‌وگوها با برخی از فعالان فرش دستباف ایران در بازار آمریکا از سوی مرکز ملی فرش ایران، افزود: گزینه‌هایی همچون سفر بازرگانان آمریکایی به ایران و اعزام بازرگانان فرش ایران به ایالات متحده و شرکت در نمایشگاه‌های آن کشور در دست بررسی است.

    وی یادآور شد: نباید از یاد برد که پیش از وقوع این تحریم از سوی ایالات متحده در سال 1388، رتبه نخست واردکنندگان فرش ایران با سهمی بیش از 16.5 درصد و به ارزش نزدیک به 82 میلیون دلار از آن آمریکا بود و از سوی دیگر ظرفیت پذیرش فرش دستباف آمریکا حداقل 200 میلیون دلار است که به شرط داشتن تبلیغات مناسب و تولید هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده می‌توانیم دوباره سهم بیشتری از بازار صادراتی فرش دستباف داشته باشیم.‌

    کارگر اضافه کرد: ولی در عین حال نباید فراموش کرد که کاهش صادرات فرش در سال‌های اخیر متاثر از عوامل متعدد داخلی و خارجی بوده و تحریم‌ها تنها یکی از عوامل کاهش صادرات فرش ایرانی بوده‌اند.

    به گفته او، بروز و ظهور کف‌پوش‌های صنعتی و جایگزین مانند فرش‌های ماشینی، دگرگونی در سبک زندگی و تغییر در نوع نگاه به فرش از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی، کاهلی برخی تولیدکنندگان داخلی فرش در توجه به سلایق، نیاز و خواست مصرف‌کنندگان برون‌مرزی، اشباع شدن برخی بازارهای سنتی از دستباف‌های کلاسیک ایرانی، کم‌توانی در تولید متمرکز و سفارش‌پذیری‌های کلان، بی‌توجهی به مقوله تبلیغات و بازشناساندن ویژگی‌های فرش ایرانی به افکار عمومی و عللی از این دست نیز از عوامل کاهنده صادرات در سال‌های اخیر بوده‌اند.

    کارگر در پایان عنوان کرد: به هر روی امیدواریم وضعیت ناشایست صادرات فرش بهبود یابد و ورود مجدد به بازار آمریکا راهگشای افزایش اعداد صادراتی و رونق‌دهنده بازار فرش دستباف ایران باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها