عصر خودرو

پرسش این روزهای فولادی ها در سراسر دنیا؛

روزهای طلایی صنعت فولاد باز می‌گردد؟

عصر بازار- روزهای طلایی صنعت فولاد باز می‌گردد؟ این سوالی است که تک تک فعالان صنعت فولاد در سرتاسر دنیا به آن اندیشیده اند. صنعت فولاد امیدوار است دوباره به قله صعود کند و در سال ۲۰۱۶ نیز به دنبال آن خواهد بود.

روزهای طلایی صنعت فولاد باز می‌گردد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ماین نیوز، در شرایطی که تقاضای چین رو به افول نهاده و سقوط گاه به گاه قیمت فولاد عرصه فعالیت را برای فولادسازان تنگ کرده است؛ پژوهشهای 18 آنالیزگر فولادی (که فایننشیال تایمز منتشر کرده)، نشان می دهد که تولید جهانی فولاد خام در سال 2016 حدود 0.15 درصد رشد خواهد داشت. رشد مذکور در شرایطی به دست می آید که برای اولین بار از سال 2009، سال 2015 تولید جهانی با کاهشی 2.8 درصدی (بنا به آمار انجمن جهانی فولاد) مواجه شد.

    اگرچه پیش بینی ها حاکی از آن است که وضعیت نامناسب بازارها همچنان ادامه دار است و فشارها بر تولیدکنندگان نیز تداوم خواهد داشت، ولی «انگو شاچل» از کامرز بانک معتقد است که «شرایط چالش برانگیز اخیر برای تولیدکنندگان فولاد در سرتاسر دنیا امسال نیز ادامه خواهد داشت. حاشیه سود و سطح قیمت ها به هیچ وجه راضی کننده نخواهد بود و خیلی دشوار است که پیشرفت کوتاه مدتی را بتوان متصور بود.»

    اشباع در عرضه و تقاضای متزلزل منجر به ارزان تر شدن قیمت فولاد در سال 2015 شده و به پایین ترین رقم خود طی دهه اخیر رسیده است. کاهش قیمتی که پیامدهای دیگری مانند افت کیفیت محصول را نیز منجر شد. چهار تولیدکننده بزرگ جهانی (آرسلورمیتال، یواس استیل، ساب سوئد و تاتااستیل هند) رتبه اعتباریشان از جهت استاندارد و کیفیت محصولات نزول پیدا کرده است.

    از دیگر سو، فولاد چین شاهد کاهش 2.2 درصدی تولید فولاد خواهد بود که قطعا بر قیمتهای محصولات نیز تاثیر خواهد گذاشت. اگرچه پیش بینی می شود محموله های صادراتی چین ثبات در قیمت داشته باشند یا با کاهش ناچیزی روبرو شوند.

    «جان لیشتن اشتاین» از شرکت مدیریتی-مشاورهای اکسنچر می گوید: «افزایش تقاضای معتدلی برای آمریکا و اروپا و سایر بازارها پیش بینی می شود و انتظار می رود بهای تمام شده محصول افزایش پیدا کند و تا حدی هم قیمت ها بالاتر برود. البته این افزایش قیمت ها با بالا رفتن اندک اندک بهای مواد اولیه نیز همراه خواهد بود.»

    از سوی دیگر فولاد آمریکا رشد 3 درصدی تولید فولاد را در سال 2016 انتظار می کشد، آن هم در حالی که کاهش تولید 10.5 درصدی را در سال 2015 تجربه کرد. همین طور پیش بینی ها حاکی از رشد 0.9 درصدی تولید در اروپا است؛ در شرایطی که اروپا نیز با افت 1.8 درصدی تولید در سال 2015 مواجه شد.

    «سث روزنفلد» از شرکت سرمایه گذاری جفریز در همین خصوص می گوید: «فولادسازان اروپایی می توانند با تمرکز بر تولید و عرضه محصولاتی با ارزش افزوده بالا (فولادهای کیفی)، جایگاه بهتری را نسبت به سال گذشته و در برابر محصولات وارداتی پیدا کنند؛ چرا که با این حربه می توانند فشارها و ریسک قیمتی خود را پایین آورند.»

    وضع قوانین آنتی دامپینگ توسط آمریکا و کشورهای اروپایی که چین و روسیه را هدف خود قرار داده و درصدد است تا قدرت تولیدکنندگان داخلی را با کاهش واردات محصولات فولادی بازگرداند و کمکشان کند.

    «میشل شِلیکر» از شرکت سرمایه گذاری کردیت سوئیس در رابطه با قوانین آنتی دامپینگ و تعرفه های وضع شده توسط امریکا و اروپا معتقد است: «چنین سیاست هایی در کوتاه مدت جوابگو هستند اما معضل اصلی – یعنی مازاد عرضه کشورهای دامپ کننده- را خطاب قرار نمی دهند و تنها جریان دامپ را به مناطق دیگر منحرف می کنند.»

    او اضافه می کند: «به نظرم در سال 2016 شاهد شروع تعطیلی معادن و تامین کنندگان و تولیدکنندگان مرتبط با صنعت فولاد خواهیم بود. همین مساله باعث رویگردانی بانکها و سرمایه گذاران از این صنعت و در نتیجه کاهش سرمایه گذاریها و اعتبارات در این عرصه خواهیم بود تا جایی که احتمالا شاهد بحران ها و بزرگترین موج ورشکستگی از سال 2002 خواهیم.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها