عصر خودرو

واردات ارزان، صنعت فولاد ایالات‌متحده را به چالش کشیده است

دامپینگ چینی فولاد

عصر بازار- بسیاری از تولیدکنندگان فولاد در آمریکا در پی تشدید بحران جهانی صنعت فولاد، طی سال گذشته مجبور به تعطیلی خطوط تولید خود شدند.

دامپینگ چینی فولاد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به اوضاع اقتصادی جهان و حاکم شدن شرایط رکودی بر اکثر بازارها و صنایع که از جمله مهم‌ترین‌ آنها می‌توان به صنعت خودرو و بخش مسکن اشاره کرد، طی ماه‌های اخیر تا حدود چشمگیری از میزان تقاضا برای محصولاتی همچون فولاد و به تبع آن سنگ آهن کاسته شده است. این در حالی است که روند تولیدات این محصولات کماکان همچون گذشته دنبال می‌شود و همین موضوع زمینه‌ساز مواجه شدن بازارها با مازاد عرضه شده است. در همین حال دولت چین که کشورش در زمینه تقاضای جهانی فولاد پرچمدار است، در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی خود اقدام به کاستن از میزان واردات کرده و از دیگرسو نیز درصدد تصویب قانون اخذ مالیات از محموله‌های اروپا برآمده است.

    در این میان، بسیاری از تولیدکنندگان چینی از میزان تولیدات خود کاسته‌اند تا از این طریق از احتمال ضرر و زیان‌های بیشتر و سنگین‌تر ممانعت کنند، برخی دیگر نیز صادرات محصولات خود آن هم با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از کشورهای مقصد را انتخاب کرده‌اند تا به این ترتیب گامی جلوتر از سایر تولیدکنندگانی داشته باشند که مجبور به انباشتن تولیدات خود در انبارهایشان هستند. از طرف دیگر دامپینگ فولاد ارزان قیمت چینی صدای بسیاری از تولیدکنندگان داخلی کشورها را از ایالات متحده گرفته تا اروپایی‌ها درآورده است، هرچند روند صادرات فولاد ارزان چینی کماکان ادامه دارد. بسیاری از این تولیدکنندگان به اجبار اقدام به توقف موقتی خطوط تولید خود کرده‌اند و برخی نیز بعضا تصمیم به بستن کامل کارخانه‌های خود گرفته‌اند. این موضوع، معضلات عدیده جدیدی را در ابعاد دیگر برای دولت‌ها به‌وجود آورده که تشدید بحران بیکاری (کارگران کارخانه‌های بسته شده فولاد) از جمله آنها است.

    بر اساس این گزارش و به نقل از فایننشال تایمز؛ با توجه به اعلام موسسه آهن و فولاد آمریکا که یک ارگان تجاری ارشد است، از حدود ماه ژانویه سال گذشته، در پی تعمیق رکود موجود در بازار جهانی فولاد بر میزان افراد بیکار در ایالات متحده افزوده شده که خود بار سنگین مضاعف اقتصادی بر دوش دولت خواهد گذاشت.

    گزارش‌ها و شواهد به وضوح نشان می‌دهد که صنعت ایالات متحده در پی افزایش واردات فولاد ارزان قیمت چینی تا مرز بحران پیش رفته، البته حقیقت امر این است که اقتصاد این بخش در سراسر جهان نیز مدت‌ها است در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ناشی از دامپینگ چینی است. براساس آمارهای رسمی موجود، حجم واردات فولاد آمریکا در طول سال گذشته به رکورد جالب رشد 29درصدی از سهم بازار فولاد ایالات متحده دست یافت، این در حالی است که میزان تولید داخلی این کشور در مقایسه با سال 2014 میلادی تا حدود 12 درصد رشد داشته است.

    به عقیده تحلیلگران؛ به‌نظر می‌رسد اثرات بحران سخت حاکم بر بازار جهانی فولاد که تا حدی در میزان ظرفیت‌های مازاد تولید و نیز افت شدید نرخ رشد اقتصادی چین ریشه دارد، در حال حاضر بیش از هرجای دیگری در مساله افت چشمگیر عملیات تولید فولاد تاتا استیل بریتانیا مشهود است. در بازار ایالات متحده نیز نگاهی واکاوانه بر روند تولیدات فولاد از سوی تولیدکنندگان مختلف به‌وضوح از دامنگیر شدن مشکل افت تقاضا و تولید در پی اشباع بازار توسط محصولات ارزان قیمت چینی خبر می‌دهد. شرکت تولیدکننده فولاد فیرفیلد (Fairfield) در آمریکا نیز همچون تاتااستیل و شرکت‌هایی از این قبیل با بحران مواجه است. دیوید کلارک، رئیس بخش اصلی اتحادیه کارگران فولاد ایالات متحده در فیرفیلد در این‌باره گفته است: بازار فولاد از مدت‌ها پیش رفته رفته با محصول وارداتی اشباع شده و لطمات و صدمات آن در حال حاضر تدریجا بروز می‌یابد. هرچه سریع‌تر باید چاره‌ای به حال بازار جهانی فولاد در ابعاد کلی و مبارزه با دامپینگ فولاد چینی در مقیاس کوچک‌تر اندیشیده شود.

    همچـــنین چــــــاک برادفــــورد (Chuck Bradford)، تحلیلگر ارشد صنعت فولاد، در این خصوص بر این باور است که شرایط ضعیف و نگران‌کننده کنونی حاکم بر بازار فولاد، به یکسری رخدادها که در پی تصمیماتی نسبتا منسوخ و ناکارآمد اتفاق افتاده مربوط می‌شود. تولیدکنندگان چینی برای رهایی از حجم بالای محصولات دپو‌شده در انبارهای خود، اقدام به صادرات آنها با استفاده از دامپینگ کرده‌اند که بسیاری از دولت‌ها و تولیدکنندگان داخلی آن کشورها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته است. این تنها بخشی از مشکلات فولادسازان در سراسر جهان است که از مشکل دامپینگ رنج می‌برند.

    به عقیده وی، اغلب تولیدکنندگان فولاد ایالات متحده، طی سال‌های اخیر به شدت به بازار اشباع شده لوله‌های فولادی مورد استفاده در صنعت نفت آمریکا وابسته بوده‌اند، که این بازار را در حال حاضر باید از دست رفته دانست، نه تنها به این دلیل که بهای نفت در سطوح بسیار پایینی قرار دارد، بلکه مضاف بر آن باید ظرفیت‌های جدیدی که طی ماه‌های اخیر به بازارها افزوده شده را نیز در نظر گرفت.

    شرکت یو.اس استیل (US Steel) آمریکا، که سرمایه‌گذاری در بازار آن از میزان 14میلیارد و 300 میلیون دلار در سال 2007 میلادی تا سطح 2 میلیارد و 400 میلیون دلار در سال جاری میلادی افت داشته، با تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی زیرمجموعه خود مواجه بوده و هست. ماریو لانگی (Mario Longhi)، مدیر اجرایی ارشد یو.اس استیل، پیش از این در ماه آگوست سال گذشته میلادی در این خصوص اعلام کرده بود که این شرکت در تلاش برای یک حرکت رو به جلو در راستای ارتقای سطح کیفی و بهبود بهره‌وری و نیز تغییرات عمده در ساختار کلی روش برآورد هزینه‌های خود است تا از این طریق بر بخشی از معضلات احتمالی پیش روی خود در صورت تعمیق رکود در بازار جهانی فولاد فائق‌ آید. براساس آمارهای موجود؛ شرکت یو.اس استیل طی سال گذشته میلادی حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار از ارزش خالص خود را از دست داده، این در حالی است که طی سال 2014 میلادی میزان سود خالص کسب شده توسط این شرکت حدود 102 میلیون دلار تخمین زده شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها