عصر خودرو

افزایش تعرفه، کاغذ را گران نمی‌کند

عصر بازار- تعرفه واردات انواع کاغذ در سال جاری افزایش یافته است که یکی از موارد آن مربوط به کاغذ فتوکپی است؛ هرچند که به نظر می‌رسد با افزایش تعرفه واردات قیمت کاغذ در سال جاری افزایش پیدا کند، دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا معتقد است که افزایش تعرفه نه تنها باعث افزایش قیمت نمی‌شود، بلکه ممکن است باعث کاهش قیمت شود.

افزایش تعرفه، کاغذ را گران نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سیدطاهر شبیری درباره افزایش تعرفه واردات انواع کاغذ در سال 1395 اظهار کرد: برخی از این تعرفه‌های جدید اعمال شده و سایر تعرفه‌ها نیز در دستور کار است.

    وی افزود: اصلی‌ترین دلیل این موضوع بحث حمایت از تولید داخل بوده و در صورتیکه عمقی به این بحث نگاه شود متوجه می‌شویم که در نهایت تاثیر خود را روی پیشرفت تولید داخل می‌گذارد.

    دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا درباره دلیل افزایش تعرفه کاغذهای فتوکپی که عمده نیاز کشور در حال حاضر در این بخش از طریق واردات تامین می‌شود، تصریح کرد: در مورد کاغذ فتوکپی در کشور سرمایه‌گذاری مناسبی در خصوص بسته‌بندی کاغذها انجام شده به طوریکه می‌توان کاغذ را به صورت رول وارد و پس از برش و بسته‌بندی آنها را به بازار ارائه کرد.

    شبیری با بیان اینکه هر عملیاتی که روی یک کالا در کشور انجام می‌گیرد حفظ ارزش افزوده در داخل کشور است، گفت: در کشور ما شرکت‌هایی وجود دارند که توانایی و استعداد بالایی در زمینه برش و بسته‌بندی کاغذ دارند و دلیلی ندارد که ما کاغذ بسته‌بندی شده را وارد کشور کرده و ارزش افزوده را به این شکل به صورت ارز از کشور خارج کنیم.

    وی با اشاره به حذف هزینه حمل و نقل، برش، بسته‌بندی و جعبه این کاغذها در صورت وارد شدن آنها به صورت رول، ادامه داد: با توجه به افزایش تعرفه سعی می‌شود که ارزش افزوده حفظ شده و در نهایت این موضوع هم به نفع مصرف‌کننده و هم به نفع تولیدکننده است.

    دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه زمانی که کاغذ به صورت بسته‌بندی شده وارد کشور شود تمام ارزش افزوده به کشور مبدا منتقل می‌شود، اظهار کرد: به این ترتیب در صورتی که بتوانیم میزان واردات کاغذ بسته‌بندی شده را کاهش دهیم که قاعدتا کاهش پیدا می‌کند نه تنها باعث افزایش قیمت نمی‌شود بلکه ممکن است تا حدودی روی قیمت تمام شده کاغذهای ماشین‌های اداری تاثیر گذاشته و قیمت آنها را کاهش دهد.

    شبیری افزود: در عین حال موضوع مهم در این زمینه بحث مطلوبیت است و مصرف‌کننده انتخاب می‌کند که چه نوع کاغذی را برای استفاده در نظر بگیرد بنابراین اینجای کار مربوط به هوشیاری تولیدکنندگان در داخل کشور است که کاغذهایی که تولید می‌کنند از کیفیت و استاندارد لازم برای مصرف‌کننده برخوردار باشد تا وی متقاضی استفاده از کاغذهای خارجی نشود.

    وی همچنین با اشاره به اقدامات کشور چین برای عدم کاهش ضریب صادراتی خود، گفت: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی چین به لحاظ ضریب صادراتی در حال کاهش است این کشور نرخ پول خود را برای داشتن جذابیت‌های صادراتی برای کشور مقصد کاهش داده است و به این ترتیب کشورهای مقصد از جمله ایران باید اقداماتی احتیاطی را برای جلوگیری از ضربه خوردن صنعت داخلی اتخاذ کنند که یکی از این اقدامات سیستم تعرفه‌ای است.

    دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا درباره افزایش تعرفه واردات سایر کاغذها نیز ادامه داد: در مورد سایر کاغذها شیوه به این شکل است که میزان تولید و مصرف کاغذ در کشور سنجیده شده و بر اساس آن تعرفه حمایتی برای تولید داخل در نظر گرفته می‌شود.

    به گفته شبیری، این اتفاق زمانی می‌افتد که کشور توانایی تولید کاغذی را به اندازه 70 تا 80 درصد از نیاز کشور دارد و کارخانجات جدیدی نیز در حال اضافه شدن هستند بنابراین دلیلی ندارد که مرزهای کشور را به راحتی روی واردات این کالاها باز کنیم.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها