عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص طرح تأسیس بورس مسکن مطرح کرد؛

تامین مالی حوزه مسکن از طریق معاملات کاغذی

عصر بازار: مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: بورس کالا قصد ندارد رقیب بخش خصوصی در معاملات املاک شود و اصلی‌ترین سیاستش برای تاسیس بورس مسکن، تأمین مالی حوزه مسکن با هدف افزایش معاملات اوراق مالی است.

تامین مالی حوزه مسکن از طریق معاملات کاغذی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روزنامه همشهری، کارشناسان می‌گویند مهم‌ترین مشکل بازار مسکن، مشکل اطلاعات است.خریداران نمی‌دانند بهترین ملکی که مطابق با شرایطشان است کجاست و فروشنده‌ها هم به خریدارانی که مطابق با شرایط فروش آنها باشد دسترسی کامل ندارند، همه اینها به‌دلیل فقدان یک سیستم جامع اطلاع‌رسانی است.

    کارشناسان در عین حال معتقدند راه‌حل افزایش گردش مالی در حوزه مسکن ایجاد بستری است‌که خریدار و فروشنده بتوانند راحت‌تر همدیگر را پیدا کنند و این کار از طریق بورس مهیا می‌شود.

    به گفته کارشناسان این کار منجر به افزایش گردش معاملات بخش مسکن و توسعه کیفی بازار مسکن خواهد شد و از سوی دیگر استاندارد‌سازی‌ معاملات مسکن از طریق بورس می‌تواند منجر به حل گرفتاری‌های حقوقی و قضایی خریداران و فروشنده‌های ملک شود که ظرف سال‌های گذشته بخش بزرگی از پروند‌های قضایی را تشکیل داده است.

    بر همین اساس از چند سال پیش طرحی در شورای بورس به تصویب رسید که براساس آن نهاد‌ها و ارگان‌های رسمی می‌توانند املاکشان را از طریق تالار فرعی بورس کالا بفروشند، چند وقت پیش هم محمد رضا پورابراهیمی نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که در عین حال عضو ناظرشورای عالی بورس هم هست، اعلام کرد که انجام معاملات خرد هم در این بورس قابل انجام است اما قرار است در مرحله نخست بورس مسکن، املاک و مستغلات انبوه متعلق به سازمان‌ها و ارگان‌های بزرگ مورد مبادله قراربگیرد.

    سیاست جدید برای تأسیس بورس مسکن

    در همین رابطه حامد سلطانی نژاد مدیرعامل جدید بورس کالا سیاست جدید این بورس برای تاسیس بورس مسکن را اعلام کرد گفت: بورس کالا قصد رقابت با بخش خصوصی در حوزه معاملات مسکن را ندارد. برنامه اصلی بورس کالا برای تاسیس بورس مسکن فروش املاک ارگان‌های دولتی و غیردولتی بزرگ است که هم‌اکنون از طریق انجام سیستم مزایده در حال فروش املاک خود هستند.

    او افزود: همیشه در روش مزایده که با طی مراحل و تشریفات کاغذی همراه است شک و شبهه‌هایی وجود دارد اما انجام معاملات از طریق تابلوی بورس به‌صورت شفاف این شک و شهبه‌ها را از بین می‌برد و در عین حال روند انجام معاملات را هم سرعت می‌دهد.

    وی افزود: این املاک بیشتر شامل متراژ‌های اداری یا متراژ‌های بالا و انبوه می‌شود که توسط نهاد‌ها و شرکت‌های بزرگ به‌صورت توده‌ای عرضه می‌شود.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای مبادله املاک و واحد‌های کوچک به‌صورت خرد در بورس کالا وجود دارد یا خیر؟ گفت:ما برنامه‌ای برای رقابت با بخش خصوصی فعلی در حوزه املاک نداریم، برنامه ما در این زمینه بیشتر بر توسعه اوراق مالی و اجرای سیاست‌های تأمین مالی از طریق معاملات کاغذی یا اوراق مالی در این حوزه دنبال می‌شود و این یکی از سیاست‌های دوره جدید مدیریت در بورس کالا است.

    برچسب ها