عصر خودرو

تحلیل دلایل افت قیمت طلا در بازار جهانی

درخشش اندک طلا تا پایان سال آینده

عصر بازار: کارشناس بازر سرمایه گفت: با افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا، طلا به عنوان یک دارایی با ارزش جایگاه خود را تا حدی از دست می دهد. بر این اساس پیش بینی می شود که قیمت طلا تا پایان سال آینده در سطوح کنونی نوسان کند.

درخشش اندک طلا تا پایان سال آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱:۰۰

    حبیب علیزاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پایگاه خبری عصر بازار با اشاره به افت قیمت جهانی طلا گفت: در سال 2008 میلادی قیمت طلا به بالاترین رکورد خود رسید به طوری که هر اونس آن بیش از 1920 دلار خرید و فروش شد. از آن زمان طلا در بازار جهانی  تقریبا در روند نزولی بوده است. به طوری که در معاملات هفته پیش هر اونس طلا زیر 1100 دلار معامله شد و در پایین ترین سطح در 5 سال اخیر قرار گرفت.
    وی افزود: از مهمترین عوامل موثر بر روی افت قیمت جهانی طلا پیش بینی افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا بوده که تاثیر کاهنده ای روی کالاهای معامله شده با دلار مثل نفت، طلا و فلزات پایه دارد به طوری که همیشه رابطه معکوسی بین قیمت دلار و قیمت کالاها وجود دارد و با افزایش قیمت دلار، قیمت کالاها کاهش پیدا می کند و با کاهش قیمت دلار قیمت کالاها افزایش می یابد.
    این تحلیل گر بازار سرمایه بیان داشت: تحلیل گران آمریکا می گویند بانک مرکزی آمریکا در ماه آینده نرخ بهره بانکی را افزایش می دهد و اعلام این خبر در کنار سایر عوامل موجب شده که طلا به عنوان یک دارایی باارزش جایگاه خود را تا حدی از دست بدهد.
    علیزاده در تشریح سایر دلایل کاهش قیمت جهانی طلا اظهار کرد: از سایر عوامل کاهش قیمت جهانی طلا کاهش تقاضای فیزیکی چین و هند است که از بزرگترین مصرف کنندگان طلای جهانی به حساب می آیند. چین در سال جاری با مشکلات زیادی در حوزه اقتصادی مواجه بوده و شرایط مناسبی نداشته است.
    وی افزود: همچنین از دیگر عوامل می توان به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا که بزرگترین اقتصاد دنیا به حساب می آید، اشاره کرد چون هر گونه تحول در آن بر بازارهای جهانی تاثیر می گذارد.
    علیزاده در پایان گفت: در حال حاضر آمریکا از نرخ رشد اقتصادی مثبت برخوردار است و نرخ بیکاری در آن کشور در حال کاهش است. به همین دلیل بیشتر کارشناسان معتقدند که با ادامه این روند دلار جایگاه محکمتری پیدا می کند و در صورت این رخداد کالاهای مختلف شاهد افت قیمت خواهند بود که این عوامل مهمترین عوامل تاثیر برافت جهانی قیمت طلا است.

    برچسب ها