عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی:

تامین مالی خارجی روشی علمی و تجربه شده است

۴ مولفه برای تعیین حدود بدهی خارجی

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کشورهای در حال توسعه از روش تامین مالی خارجی برای ایجاد رشد و توسعه استفاده می‌کنند، گفت: منابع ارزی، منابع طلا، میزان تولید نفت و بخش درآمدی بودجه‌ از مولفه‌های تعیین حدود بدهی خارجی است.

تامین مالی خارجی روشی علمی و تجربه شده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، جواد عشقی نژاد درخصوص چارچوب‌های تامین مالی خارجی، اظهارداشت: تامین مالی از طریق بدهی از نظر علمی و عملی تجربه شده و یکی از اصلی‌ترین راهکارهای جبران محدودیت‌های تامین مالی است.

    وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای در حال توسعه از این روش استفاده می‌کنند، افزود: تامین مالی خارجی با توجه به دارایی‌های با ضریب نقدشوندگی بالا انجام می‌شود که ایران قابلیت ایجاد این بدهی را دارد.

    به گفته این کارشناس اقتصادی به واسطه تاثیرات (منفی) اندک تامین مالی خارجی که در مراحل مختلف بر برخی بخش‌ها خواهد گذاشت، نمی‌توان این روش تامین مالی را نادیده گرفت.

    عشقی نژاد در پاسخ به این سوال حدود مناسب برای تامین مالی خارجی چگونه در نظر گرفته می‌شود گفت: حد و اندازه بدهی خارجی تعریفی از نسبت‌های تراز تجاری و مالی کشور است. من به تدوین‌کنندگان برنامه ششم توسعه پیشنهاد کردم در برنامه ششم حدود تامین مالی خارجی و توزیع آن در طول سال‌های برنامه مشخص شود.

    وی تصریح کرد: منابع ارزی یک بخش از دارایی‌های است که به اتکای آن می‌توان بدهی خارجی ایجاد کرد؛ منابع طلا، میزان تولید نفت و بخش درآمدی بودجه‌های سالیانه از مولفه‌های دیگر برای تعیین استاندارد بدهی خارجی برای کشور است.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به گزارش مرکز آمار ایران مبنی بر افزایش نرخ بیکاری، گفت: روز به روز تعداد بیکاران افزایش می‌یابد و در چنین شرایطی باید از مخالفان این روش تامین مالی باید پرسید از چه روشی باید برای تامین مالی استفاده کرد؟

    عشقی نژاد با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی هیچ راهی به جز تامین مالی خارجی و انتشار اوراق بدهی داخلی و خارجی وجود ندارد، اظهارداشت: دیگر خبری از نفت 150 دلاری خبری نیست باید با تامین مالی خارجی پروژه‌های نیمه تمام را به پایان رساند و زمینه افزایش سطح اشتغال را ایجاد کرد.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح سیستم بانکی یکی از الزامات برای افزایش قدرت تامین مالی اقتصاد کشور نیست، گفت: قطعا؛ در شرایط فعلی اگر ساختار سیستم بانکی را با بانک‌های دنیا و حتی متناسب با نیازهای اقتصاد ایران مقایسه کنیم، در هیچ یک از این حالت‌ها، وضعیت فعلی بانک‌ها پاسخگوی نیاز‌ها نیست.

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سیستم بانکی با روش سنتی و قدیمی مدیریت می‌شود و به همین دلیل نرخ سود بانکی تناسبی با نرخ تورم ندارد و تقاضای تسهیلات بسیار بیشتر از عرضه است.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها