عصر خودرو

سفر رنتزی به ایران ؛

گام های جدی رم برای بازسازی روابط با تهران

عصر بازار- سفر 'متئو رنتزی' نخست وزیر ایتالیا با دستور کار گسترش و ارتقای روابط دوجانبه در دوران پسا تحریم در راس یک هیات ۲۵۰ نفره سیاسی و اقتصادی،حاکی از عزم جدی رم برای برداشتن گام های اساسی در بازسازی روابط خود با تهران است.

گام های جدی رم برای بازسازی روابط با تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، متئو رنتزی نخست وزیر جوان شصت و سومین دولت ایتالیا و رهبر حزب چپ گرای میانه 'دمکرات ها'، با هدف توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور در دوران پسا تحریم و برای حضور فعال شرکت ها و سرمایه گذاران ایتالیایی در ایران، در پاسخ به دعوت دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، به ایران سفر کرد.

    رنتزی روز گذشته در نشستی در پارلمان ایتالیا خود را از اولین رهبران غرب خواند که به ایران سفر می کند. وی اظهار داشت که 'ایتالیا باید روابطی که در دوران تحریم ها بویژه در زمینه انرژی، قطعه سازی، بهداشت و درمان و صنایع کوچک و متوسط تضعیف شده بود را از سر گرفته و گسترش دهد'. به عقیده نخست وزیر ایتالیا سفر به ایران نوعی «سرمایه گذاری» سیاسی نیز به شمار رفته و دوستی با این کشور می تواند به «مبارزه علیه داعش» کمک کند.
    نخست وزیر ایتالیا که همواره بر اراده رم برای توسعه روابط با ایران در تمامی زمینه ها و جبران سهم از دست رفته این کشور در دوران تحریم های غربی تاکید می کند، در جریان سفر روحانی در ماه ژانویه گذشته اظهار کرد: ایتالیا قصد دارد گام های جدید و بلندی در تحکیم روابط دوستانه با ایران بردارد و در این راستا احیای جاده ابریشم می تواند سرآغازی در روابط جدید دو کشور باشد.
    براساس برنامه اعلام شده ، رنتزی در تهران با مسوولان عالی رتبه کشور دیدار و گفت وگو خواهد کرد. این نخستین باری است که یک نخست وزیر ایتالیا از سال 2001 تاکنون به ایران سفر می کند. 'جولیانو اماتو' آخرین نخست وزیر ایتالیایی بود که در دوران دولت هفتم به تهران سفر کرده بود.
    نخست وزیر ایتالیا که همواره بر اراده رم برای توسعه روابط با ایران در تمامی زمینه ها و جبران سهم از دست رفته این کشور در دوران تحریم های غربی تاکید می کند، در جریان سفر روحانی در ماه ژانویه گذشته به ایتالیا اظهار کرد: ایتالیا قصد دارد گام های جدید و بلندی در تحکیم روابط دوستانه با ایران بردارد و در این راستا احیای جاده ابریشم می تواند سرآغازی در روابط جدید دو کشور باشد.
    ایتالیا در پی توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی در تکاپو برای تبدیل شدن به نخستین شریک تجاری ایران در اروپا است و سفر وزیران امورخارجه، امور زیربنایی، توسعه اقتصادی و کشاورزی به ایران حاکی از تلاش رم برای بازسازی روابط با تهران است.
    رنتزی پس از نشست با مقامات عالی رتبه کشور در نشست تجاری اقتصادی ایران و ایتالیا با حضور تجار و کارآفرینان شرکت می کند. همزمان با سفر رنتزی به ایران، شرکت پیمانکار صنعت نفت و گاز 'سایپم' نیز یک تفاهمنامه جدید با ایران امضا خواهد کرد.
    کارشناسان رسانه ای در ایتالیا هدف مسوولان این کشور از سفر به ایران را بازگشت به شریک تجاری شماره یک ایران در اتحادیه اروپا است . اکنون ایتالیا پس از آلمان دومین شریک تجاری تهران محسوب می شود.
    ** نخست وزیر ایتالیا در سن 39 سالگی و در پی رای عدم اعتماد حزب دمکرات ها به 'انریکو لتا ' نخست وزیر مستعفی، در سال 1392 از سوی 'جورجو ناپولیتانو' رییس جمهوری وقت ایتالیا مامور تشکیل کابینه شد و پس از دو روز رایزنی و مشورت با احزاب این کشور، دولت جدید را تشکیل داد.
    متئو رنتزی جوان ترین نخست وزیر تاریخ ایتالیا محسوب می شود. وی در سال 2009 میلادی به عنوان شهردار شهر شمالی فلورانس و سپس در انتخابات حزبی در دسامبر سال 2013 به عنوان دبیرکل حزب دمکرات ها انتخاب شد. رنتزی از بدو نخست وزیری وعده اجرای برنامه ای فوق العاده جهت بهبود اوضاع اقتصادی، کاهش مالیات، اشتغال و کاهش هزینه های دولتی و سیاسی از جمله حذف نهادهای دولتی بی فایده، اجرای حقوق مدنی و مبارزه علیه سهم حداقل سه درصدی هر یک از احزاب برای ورود به پارلمان را داده بود.
    نخست وزیر ایتالیا که اکنون 41 سال سن دارد مدرک تحصیلی خود را در رشته حقوق از دانشگاه مطالعات فلورانس اخذ کرد و همزمان مسئول هماهنگی حزب چپ گرای میانه 'مارگریتا' در شهر فلورانس بود. وی در سال 2004 میلادی به عنوان رئیس اداره توابع شهرستان فلورانس انتخاب شد و در دوران تصدی این مقام، مالیات های جاری در توابع مذکور و همچنین هزینه های اداره تحت ریاستش را بطور چشمگیری کاهش داده و بر میزان سرمایه گذاری ها در زمینه های فرهنگی و زیست محیطی منطقه افزود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو