عصر خودرو

اونس و حواله درهم قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار دادند

عوامل خارجی در بازار تهران

عصر بازار- در سومین روز هفته، بازارهای داخلی تحت‌تاثیر دو عامل خارجی قرار داشتند؛ در حالی که بازار سکه متاثر از بهای جهانی اونس طلا بود، بازار ارز تحت‌تاثیر نرخ حواله درهم قرار داشت.

عوامل خارجی در بازار تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این دو عامل زمینه‌ساز این شدند که سکه و دلار در جهت مخالف یکدیگر حرکت کنند. روز دوشنبه، افزایش قیمت طلای جهانی موجب شد که سکه تمام بهار آزادی 5 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کند و به بهای یک میلیون و 39 هزار تومان برسد. این بالاترین قیمت سکه از بهمن 93 بود. در بازار موازی، شاخص بازار ارز متاثر از پایین آمدن نرخ حواله درهم، 5 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 485 تومان رسید. این کاهش در حالی رخ داد که شاخص ارزی در 2 روز ابتدایی هفته، افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

    رشد از کف

    روز گذشته، قیمت دلار تا محدوده 3 هزار و 470 تومان پایین آمد، ولی با تحرکات معامله‌گران ارزی توانست از آن محدوده برخیزد و تا قیمت 3 هزار و 485 تومان بالا رود. دوشنبه، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 484 تومان آغاز کرد که کاهشی 6 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. به گفته فعالان، در ساعات غیرکاری روز یکشنبه، پس از اینکه شاخص ارزی نتوانست به آستانه مرز 3 هزار و 500 تومانی برسد، برخی معامله‌گران ترجیح دادند که در موقعیت فروش قرار بگیرند. ادامه فروش ارز توسط این گروه در روز یکشنبه موجب شد که قیمت دلار پیش از ساعت یک بعدازظهر تا قیمت 3 هزار و 473 تومان پایین بیاید. به گفته فعالان، پایین آمدن نرخ حواله درهم در امارات عاملی بود که فروش ارز توسط این دسته را تشدید کرده بود. با این حال، معامله‌گران پس از رسیدن دلار به این محدوده، احساس کردند که این ارز به کف قیمتی خود رسیده و به سرعت خریدهای ارزی خود را بالا بردند. این موضوع موجب شد که دلار تا قیمت 3 هزار و 485 تومان بالا بیاید، هر چند ارزش این ارز 5 تومان کمتر از قیمت بسته شده آن در روز یکشنبه باقی ماند. نگاهی به روند قیمتی دلار نشان می‌دهد که روز دوشنبه معامله‌گران ارزی در یک دامنه حدود 15 تومانی نوسان‌گیری کرده‌اند.

    سکه و لمس کانال

    روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی برای ساعتی کانال یک میلیون و 40 هزار تومان را لمس کرد. دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 37 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 3 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. عامل اصلی رشد سکه، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی و عبور آن از نیمه کانال هزار و 200 دلار بود. بهای اونس در ساعات ابتدایی روز دوشنبه تا بالای هزار و 250 دلار افزایش یافت و تحت‌تاثیر این موضوع سکه تمام بهار آزادی نیز تا قیمت یک میلیون و 40 هزار تومان بالا رفت. البته با پایین آمدن طلای جهانی از سقف ابتدای روز، سکه نیز به کانال پایین‌تر بازگشت و ساعت 3 بعدازظهر با قیمت یک میلیون و 39 هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 5 هزار تومان بالاتر از روز یکشنبه بود و موجب شد که سکه تمام بهار آزادی به اوج قیمتی خود از 8 بهمن 93 برسد. همسو با سکه تمام، نیم‌سکه نیز با هزار تومان افزایش به قیمت 545 هزار تومان رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها