عصر خودرو

اونس به میانه کانال ۱۲۰۰ دلار بازگشت

خوشی طلا در روزهای نگرانی

عصر بازار- در حالی که تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران فلز زرد همچنان به این کالای گرانبها امید دارند، هفته جدید بازارهای جهانی با رشد ارزش اونس طلا آغاز شد

خوشی طلا در روزهای نگرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، هر اونس طلا که هفته گذشته به قیمت 1238 دلار رسیده بود، صبح دوشنبه را با نوسان‌های افزایشی به سوی میانه کانال 1200 دلار شروع کرد. افت شاخص‌های بورس، افت شاخص دلار و افزایش نگرانی‌های اقتصادی مهم‌ترین عوامل رشد بهای طلا در روز گذشته بودند که اونس را به بالاترین قیمت در 3 هفته گذشته رساندند. البته با بالا رفتن قیمت‌ها، بازار در برخی مقاطع شاهد افزایش فروش و کاهش قیمت بود. قیمتی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1257 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است بهای متفاوتی به‌عنوان بهای نهایی اولین روز از دومین هفته از چهارمین ماه سال میلادی رقم خورده باشد.

    عامل آسیایی

    صبح دوشنبه، در حالی که هنوز بورس‌های اروپایی آغاز به کار نکرده بودند، بورس‌های آسیایی به کمک طلا آمدند. بازارهای سهام آسیایی که در راس آنها نیکی ژاپن قرار داشت صبح دوشنبه در پی ازسرگیری افزایش ارزش ین در برابر دلار و اضطراب سرمایه‌گذاران نسبت به اوضاع اقتصاد جهانی سقوط کردند. روز گذشته از یکسو گزارش‌ها نشان داد که بانک‌های جهان در فصل اول سال 2016 چنان وضعیت بدی داشته‌اند که ممکن است تا پایان سال میلادی بازارها را تحت‌تاثیر قرار دهند. از سوی دیگر اندیشکده بروکینگز هم دوشنبه در گزارشی نسبت به شرایط اقتصاد جهان هشدار داد. اینها در حالی است که صندوق بین‌المللی پول هم این هفته گزارشی منتشر خواهد کرد که احتمالا در آن داده‌های مشابهی وجود خواهد داشت. انتظار می‌رود صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود نرخ‌های مورد پیش‌بینی را برای رشد اقتصاد جهانی تنزل دهد.

    البته صبح دوشنبه بازارهای سهام چین وضعیت بدی نداشتند. به گزارش «ایسنا» بازارهای چین در ابتدای معاملات روز گذشته در واکنش به آماری که نشان داد تورم برای دومین ماه متوالی بالای 2 درصد مانده و اقتصاد نسبتا ثبات داشته است، صعود را در پیش گرفتند، ولی دیگر بازارها وضعیت مناسبی نداشتند. ضررهای منطقه‌ای گسترده در پی ریزش هفته گذشته روی می‌دهد؛ زیرا معامله‌گران نسبت به توانایی بانک‌های مرکزی برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصاد جهانی تردید پیدا کرده‌اند. بازارهای سهام جهان هفته گذشته با ابهام پیرامون سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و ریزش سهام ژاپن، هفته گذشته کاهش یافتند.

    در توکیو شاخص نیک‌کی صبح دوشنبه که صادرکنندگان از قوی شدن ارزش ین ضرر کردند، 3/ 1 درصد سقوط کرد. ارز ژاپن که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به دارایی امن تبدیل می‌شود ماه جاری حدود 5 درصد در برابر دلار آمریکا صعود کرده است. تضعیف دلار خود عامل کمکی دیگری برای طلا بود. دوشنبه شاخص سهام بازار هنگ کنگ و سیدنی هم هر یک 3/ 0 درصد و سئول 2/ 0 درصد اُفت کردند. شاخص‌های سهام بازارهای سنگاپور، ولینگتون و تایپه هم قرمز شدند اما شانگهای با استقبال معامله‌گران از آمار تورم ماه گذشته 6/ 1 درصد پیشروی کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شاخص قیمت مصرف‌کننده چین در مارس مانند فوریه در 3/ 2 درصد قرار گرفت که پس از آمار رشد فعالیت بخش تولید در ماه گذشته جدیدترین نشانه از ثبات اقتصاد شماره دوی جهان بود. این آمار از فشارهای متوجه دولت و بانک مرکزی برای افزودن تدابیر محرک مالی کم می‌کند. روز گذشته، بازارهای اروپایی کار خود را با رشد آغاز کردند،‌ اما برخی هشدار می‌دادند که این جهش می‌تواند نشانه دردسر باشد.

    تشدید نگرانی‌ها

    این نگرانی‌ها باعث شد اونس صبح دوشنبه تا قیمت 1255 دلار هم رشد کند گرچه سودگیری برخی از معامله‌گران قیمت را در برخی مقاطع پایین می‌آورد. عامل دیگر افت در برخی مقاطع روز، افت قیمت نفت خام بود. براساس گزارش‌ها فعلا حس بازار انرژی این است که صادرکنندگان عمده نفت بر سر حفظ سطوح فعلی تولید به توافق نخواهند رسید. تحلیلگران ارشد «کیتکو» بر این باورند که نگرانی‌ها و نااطمینانی‌های حاکم بر بازارهای بین‌المللی که ناشی از اظهارات متناقض مقام‌های فدرال رزرو آمریکا است، در نهایت به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی کیتکونیوز، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که طلا می‌تواند طی روزهای آینده در صورت شکستن پایدار مرز 1250 دلار، به روند صعودی خود ادامه دهد.

    فیل استرلیبل، تحلیلگر ارشد موسسه «آر‌جی‌او فیوچرز» تاکید می‌کند که نااطمینانی و نگرانی حاکم بر بازارهای مالی بین‌المللی می‌تواند تاثیر زیادی بر روند صعودی قیمت طلا داشته باشد. او می‌گوید:‌ «مردم به شدت نگران وضعیت اقتصادی یونان هستند و همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا داشته باشد.» او می‌افزاید: «من نگران افزایش نرخ بهره فدرال رزرو نیستم؛ چراکه انتظارات تورمی در آمریکا رو به افزایش است و این مساله در نهایت به نفع قیمت طلا خواهد شد. حتی اگر فدرال رزرو آمریکا امسال دو بار نرخ بهره را افزایش دهد این مساله در نهایت مانعی برای افزایش بیشتر قیمت طلا نخواهد بود؛ چراکه نرخ تورم با افزایش روبه‌رو می‌شود.» بارت ملک، تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری «تی‌دی‌اس» نیز می‌گوید: «تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری و همچنین نگرانی‌های مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند موجب افزایش قیمت طلا در ماه‌های آینده شود. به نظر من قیمت طلا در کوتاه‌مدت با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد و نگرانی‌ها و نااطمینانی‌های بیشتر موجب افزایش قیمت طلا می‌شود.» سین لاسک تحلیلگر ارشد موسسه «والش تریدینگ» نیز معتقد است: «نوسانات مربوط به شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی می‌تواند عامل مهم و تعیین‌کننده‌ای برای قیمت طلا باشد. اظهارات متناقض مقام‌های فدرال رزرو آمریکا فعالان بازارهای بین‌المللی را سرگردان کرده است.»

    از سوی دیگر، تازه‌ترین تحلیل «گلف نیوز» هم نشان می‌دهد که نوسانات شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی و افت احتمالی ارزش دلار آمریکا مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت طلا در کوتاه‌مدت هستند. اوله‌هانسن، تحلیلگر ارشد «ساکسو بانک» تاکید می‌کند: «افت شاخص سهام در روزهای آینده می‌تواند تاثیر مثبت زیادی بر قیمت طلا داشته باشد. انتشار آمارهای مربوط به وضعیت رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه نخست امسال نیز می‌تواند قیمت طلا را بیش از پیش افزایش دهد. اگر طلا بتواند در کوتاه‌مدت سطح مقاومتی 1255 دلاری را بشکند به زودی با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد.» بارناباس گان، تحلیلگر ارشد اقتصادی بانک «او سی بی‌سی» هم می‌گوید: «بازارها هنوز به‌شدت نگران اوضاع اقتصادی جهان است و این مساله به نفع تقاضا و قیمت طلا خواهد بود. طلا در کوتاه‌مدت روندی صعودی خواهد داشت ولی اگر فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال 2 بار نرخ بهره را افزایش دهد این مساله موجب افت قیمت طلا خواهد شد.»


    خوش‌بینی به فصل دوم

    رشد صبح دوشنبه در حالی اتفاق افتاد که نظرسنجی‌ها حاکی از خوش‌بینی کوتاه‌مدت هستند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 1287 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 1035 نفر معادل 80 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 162 نفر معادل 13 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته دوم آوریل پیش‌بینی کرده‌اند، 90 نفر معادل 7 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی قبلی 60 درصد سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد قیمت‌ها را اعلام کرده بودند. کارشناسان حرفه‌ای هم که در نظرسنجی قبلی «کاهشی» بودند، اکنون «افزایشی» شده‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان 15 نفر شرکت کرد‌ه‌اند که از این میان 9 نفر معادل 60 درصد، افزایش و 4 نفر معادل 27 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. دو کارشناس معادل 13 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    خوش‌بینی به روند طلا با توجه به روند ماه‌های گذشته موضوع عجیبی نیست. بهای اونس در فصل اول سال 2016 بیش از 15 درصد جهش کرده است که بیشترین رشد فصل اول سال در 30 سال گذشته بوده است. رشد در هفته اول آوریل نیز ادامه پیدا کرد. اونس در هفته گذشته 3/ 1 درصد رشد کرد. به این ترتیب با توجه به قدرت فنی و علت بنیادین عدم قطعیت درباره اقتصاد جهان امید به طلا ادامه دارد. فعلا تنها عاملی که می‌تواند طلا را سرکوب کند، ادامه احیای اقتصاد آمریکا است که آن هم با تردید فدرال رزرو در افزایش نرخ‌های بهره همراه است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها