عصر خودرو

دبیر انجمن تخصصی قطعه سازان کشور مطرح کرد

تاثیر تحریم های داخلی بیشتر از تحریم های خارجی در صنعت خودرو بود

عصر بازار- دبیر انجمن تخصصی قطعه سازان کشور گفت: در سال های اخیر، تاثیر قیمت گذاری دستوری و تحریم های داخلی بر صنعت خودرو بیش از مسایلی مانند تحریم های خارجی و کرونا بوده است.

تاثیر تحریم های داخلی بیشتر از تحریم های خارجی در صنعت خودرو بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تابناک، آرش محبی نژاد افزود: در کنار تحریم های بین المللی تحریم های داخلی و قیمت گذاری دستوری بلای جان خودروسازی و قطعه سازی شد.

    وی ادامه داد: خودروسازان و قطعه سازان با تلاش و استفاده از توان داخلی جواب تحریم ها را دادند ولی شرکت های تولید کننده مواد اولیه بدون این که قیمت گذاری دستوری برای آنان اعمال شود شرایط را برای تولید سخت تر کردند.
    محبی نژاد به مقایسه سود شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه و خودروسازی در سال 98 اشاره کرد و گفت: شرکت های تولید کننده مواد اولیه مانند مس، آهن ، فولاد و آلومینیم در سال 98 حدود 200هزار میلیارد تومان سود انباشته داشتند در حالی که این عدد برای دو شرکت ایران خودرو و سایپا 56 هزار میلیارد تومان زیان بود که این زیان در سال 99 به حدود 85 هزار میلیارد تومان رسیده است.
    وی با تاکید بر این‌که قیمت گذاری دستوری فقط رانت و فرصتی برای دلالان است، افزود : نسخه قیمت گذاری دستوری فقط شکاف بازار و توزیع رانت 120هزار میلیارد تومان را برای واسطه ها فراهم کرد و در این در حالیست که این سرمایه می توانست صرف توسعه صنعت خودرو و احیای آن شود.
    محبی نژاد با انتقاد از نحوه فروش خودرو گفت: افزایش تقاضای کاذب از نتایج قرعه‌کشی خودرو بود، به طوری که بیش از 42 میلیون نفر برای570 هزار دستگاه ثبت نام کردند.
    وی به عدم اجرای صحیح عرضه مواد اولیه در بورس کالا اشاره کرد و گفت: شرکت های خودروساز و قطعه ساز باید راساً و مستقیم برای تامین مواد اولیه اقدام کنند ولی به علت عدم عرضه کامل مواد اولیه از سوی شرکت های تولیدکننده، قطعه سازان باید مواد اولیه مورد نیاز خود را بیش از 30 درصد گران تر از قیمت جهانی خریداری کنند.
    محبی نژاد ضمن نگرانی از شرایط مالی خودروسازان و مصرف کنندگان گفت: برنده واقعی در این دوئل نابرابر صنایع بالادستی و بازنده نهایی مصرف کننده واقعی و تولیدکننده است که محصول خود را با زیان عرضه کرده است.
    وی به تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو اشاره کرد و گفت: این تفاوت در تیرماه سال 99 حدود 60 درصد قیمت خودرو و در مهرماه به 120درصد رسید به زبان ساده تر به ازای تولید هر خودرو، ایران خودرو 40میلیون به زیان انباشته خود اضافه کرده است.
    محبی نژاد به بسته ساماندهی و حمایت از تولید اشاره کرد و گفت: جلسات متعددی با نمایندگان مجلس و وزارت صمت برای تهیه و اجرای بسته حمایتی و ساماندهی صنعت خودرو برگزار شد در این بسته اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو به عنوان خواسته اصلی خودرو سازان بیان شد اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.
    وی با بیان این‌که صنعت خودرو در بلاتکلیفی به سر می برد، گفت: عدم تصویب و اجرای قانون حمایت از صنعت خودرو نتایج وحشتناکی مانند کاهش تولید، زیان و ورشکستگی، توقف و مرگ صنعت عظیم خودروسازی را در پی خواهد داشت.
    دبیر انجمن تخصصی قطعه سازان کشور با اذعان به این‌که خودروسازی تاثیر شگرفی بر صنعت کشور دارد، گفت: این صنعت موتور محرک بیش از 64 صنعت وابسته است و زمینه اشتغالزایی بیش از 700 هزار نفر در 1200 شرکت قطعه ساز و خودروساز را فراهم کرده است.
    محبی نژاد افزود: به طور مستقیم و غیر مستقیم بیش از سه میلیون نفر تحت تاثیر صنعت خودرو قرار دارند و با توقف تولید شاهد بحران های اجتماعی خواهیم بود و دولت برای جلوگیری از این شرایط حمایت‌های قانونی از صنعت را انجام دهد.
    وی ادامه داد: خودروسازی به خودباوری و بلوغ تولید و توسعه رسیده است، اما عملکرد بخش حاکمیتی و سیاست گذاران صنعت خودرو و خود تحریم های داخلی مانند قیمت گذاری دستوری شرایط را سخت کرده است .

    برچسب ها