عصر خودرو

ترسیم یک دهه رابطه تجاری ایران و کشور مهمان امروز روحانی

عصر بازار- ارزش واردات ایران از قزاقستان در یک دهه اخیر به‌شدت دچار افت شده، اما صادرات ایران به این کشور افزایش یافته است.

ترسیم یک دهه رابطه تجاری ایران و کشور مهمان امروز روحانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در صدر هیاتی بلندپایه امروز (23 فروردین ماه) برای سفری دو روزه وارد تهران شده است. آن طور که اعلام شده، رایزنی درباره مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین بررسی توسعه مناسبات دو کشور در دستور کار نظربایف در سفر به ایران است. اما وضعیت روابط تجاری این دو کشور با یکدیگر چگونه است؟در یک دهه اخیر تجارت ایران و قزاقستان چه فراز و نشیب‌هایی را از سر گذرانده است؟

    مجموع ارزش تجارت ایران و قزاقستان در یک دهه اخیر کاهشی قابل توجه را از سر گذرانده است. بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد، واردات ایران از این کشور از 280 میلیون دلار در سال 85 به 82 میلیون دلار در 11 ماهه سال 94 رسیده است. به همین دلیل اگرچه صادرات ایران به قزاقستان با افزایشی قابل توجه از 72 میلیون دلار در سال 85 به 123 میلیون دلار در سال 94 رسیده، مجموع تجارت دو کشور حدود 148 میلیون دلار افت داشته است.

    بر اساس این آمارها، تا پایان سال 91 ارزش واردات ایران از قزاقستان نسبت به ارزش صادرات ایران به این کشور بیشتر بوده، اما در سال‌های 92، 93 و 94 این نسبت معکوس شده و در 11 ماهه سال 94 صادرات ایران به قزاقستان با تفاوتی قابل توجه بیشتر از واردات ایران از این کشور بوده است.

    ایران و قزاقستان چه مبادله می‌کنند؟
    در سال 94 عمده اقلام صادراتی ایران به قزاقستان خشکبار است؛ چهار کالای عمده صادرشده از ایران به این کشور پسته، انگور خشک‌کرده و انواع خرماست. در رده بعدی نیز سیمان پنجمین کالای صادرشده از ایران به قزاقستان است. عمده اقلام وارداتی ایران از قزاقستان نیز محصولاتی از فولاد و آهن و همچنین جو و سایر دانه‌هاست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها