عصر خودرو

عربستان برای میوه‌چینی از سیاست نفت ارزان آماده می‌شود

عصر بازار- بلومبرگ طی گزارشی نوشت کاهش در عرضه جهانی نفت در حال پدیدار شدن است و عربستان و متحدان منطقه ای اش تلاش دارند از این وضعیت بهره برداری کنند.

عربستان برای میوه‌چینی از سیاست نفت ارزان آماده می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در فاز دوم استراتژی عربستان برای دفاع از سهمش از بازار در برابر تولید کنندگان رقیب (از جمله تولید کنندگان نفت شیل)، کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید خود جهت پر کردن شکاف ناشی از عدم سرمایه گذاری در پروژه های جدید در سایر نقاط جهان هستند.

    شاید در وضعیت فعلی که دنیا با مازاد عرضه مواجه است، سخن گفتن از کمبود نفت کمی عجیب به نظر برسد، اما شرکت های نفتی معتبر دنیا در حال کاهش هزینه های خود برای دومین سال متوالی هستند و این موجب شده تا نیل آتکینسون، تحلیلگر آژانس بین المللی انرژی نسبت به سورپرایزهای احتمالی امنیت نفتی در آینده ای «نه چندان دور» هشدار دهد.

    پروژه های جدید بسیار کمی از سوی شرکت های نفتی غیردولتی در دستور کار قرار گرفته اند. انتظار می رود در ادامه سال های دهه جاری سالانه 1.2 میلیون بشکه از تولید میادین موجود نفت جهان کاسته شود. میادین جدیدی که قرار است امسال و سال آینده تولید خود را آغاز کنند، نتیجه سرمایه گذاری های صورت گرفته در زمان نفت 100 دلاری هستند.

    افت سطح فعالیت های حفاری به خوبی کاهش در سرمایه گذاری های شرکت ها در اکتشافات جدید را نشان می دهد. اگر شما حفاری نکنید، طبیعتا نفتی هم استخراج نخواهد شد.

    موسسه بیکر هاگز هفته گذشته آمارهای بین المللی خود از میزان حفاری های نفتی را به روز رسانی کرد. این آمارها نشان داد که تعداد سکوهای حفاری نفت مجددا کاهش شدیدی را شاهد بوده و در فاصله ماه های فوریه و مارس 12 درصد کاهش یافته است. ماه گذشته در کشورهایی که از سوی این موسسه رصد می شوند، 1551 سکوی حفاری فعالیت داشته که کمترین رقم از سپتامبر 1999 تاکنون بوده و در مدتی بیش از یک سال، افتی حدودا 60 درصدی را تجربه کرده است.

    اما در یک منطقه از جهان فعالیت های حفاری با قدرت ادامه دارد، تا ظرفیت مورد نیاز برای زمانی که بار دیگر تقاضا مجددا از عرضه پیشی می گیرد، وجود داشته باشد. 3 کشور در شبه جزیره عربستان، یعنی عربستان، کویت و امارات حفاری های خود را تقریبا در سطوح بی سابقه ای ادامه می دهند.

    میزان حفاری در این سه کشور در سال 2015 به بالاترین رقم دست کم در 20 سال گذشته رسید و همچنان حفاری ها با همین قدرت و قوت ادامه دارد. توسعه میدان نفتی شیبح عربستان تا ماه ژوئن موجب افزایش 250 هزار بشکه تولید این کشور خواهد شد، در حالی که تولید از میدان خوریس هم تا پایان سال 2017 به میزان 300 هزار بشکه افزایش پیدا خواهد کرد. شرکت آرامکو می گوید این اقدامات توسعه ای به ریاض اجازه خواهد داد تا تولید در میادین قدیمی اش را که همچنان دارای ظرفیت تولید بیش از 12 میلیون بشکه در روز هستند کاهش دهد.

    کویت و امارات حتی اهدافی بلندپروازانه تر در سر دارند. کویت قصد دارد ظرفیت تولید خود را تا پایان سه ماهه سوم 5 درصد افزایش دهد و از 3 میلیون بشکه فعلی به 4 میلیون بشکه تا سال 2020 برساند. ابوظبی نیز ظرفیت تولید خود را از حدود 3 میلیون بشکه فعلی به 3.5 میلیون بشکه تا سال 2017 خواهد رساند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو